A jövő év végéig befejeződnek a közlekedés biztonságát javító − nem engedélyköteles − fejlesztések a gyorsforgalmi úthálózaton, az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. erre 13,5 milliárd forintot fordít, s ehhez hasonló összeget költhet ilyen célokra a Magyar Közút Zrt., a MÁV és a rendőrség is, a GYSEV Zrt. pedig egymilliárd forintot. A közúti balesetek megelőzését célzó fejlesztéseket tartalmazó csomagjának teljes értéke tehát meghaladja az 55 milliárd forintot. Az előkészített további fejlesztések megvalósításával a felhasznált keretösszeg 72 milliárd forintra nőhet − mondta Völner Pál, a fejlesztési tárca államtitkára az ÁAK keddi, projektindító tájékoztatóján. A beruházásokhoz az Európai Unió 85 százalékos támogatást nyújt. Az ÁAK rendelkezésére álló 13,5 milliárdjából egyebek mellett az M3 fővárosi bevezetőjén mintegy 25 kilométeren beton terelőfal és fényvédelem épül az elválasztó sávban. Az akár napi 80 ezres járműforgalomnak kitett szakaszon jelentősen csökken az ütközések és az általuk okozott torlódások kialakulásának kockázata − mondta az államtitkár. Más területen is lesznek fejlesztések, például a teljes sztrádahálózat legzsúfoltabb elemein változtatható jelzésképű táblákat, forgalomfigyelő kamerákat, meteorológiai érzékelőket és forgalomszámláló hurkokat, a kihajtókban energiaelnyelő csomóponti elemeket telepítenek − sorolta Börzsei Tibor, az ÁAK vezérigazgatója, aki hozzátette, hogy több helyen korszerűsítik a vadvédő rácsokat, javítják a vízelvezetést a különösen télen veszélyes vízátfolyások megelőzése érdekében.
A most kezdődő fejlesztésekhez szorosan kapcsolódik az ÁAK másik, építésiengedély-köteles közlekedésbiztonsági beruházásokat tartalmazó tervezési projektje is. Ennek keretében egyebek mellett az M3-as bevezető szakaszának korszerűsítésére, több veszélyes csomópont körforgalommá alakítására, egyes pihenőhelyeken a kamionparkolók számának növelésére készülnek el a tervek, várhatóan jövő tavasszal − mondta Börzsei. (Az ÁAK által most elkezdett projekteket majd a Magyar Közút Zrt. viszi tovább, november 1-jétől ugyanis ez utóbbi cég látja el a sztrádák, közutak fejlesztését, fenntartását, míg a jelenlegi ÁAK (amely idővel nevet is vált) a díjszedésért felel). − A közúti és vasúti hálózatokon végrehajtandó beruházások eredménye hamarosan megmutatkozhat a baleseti mutatók javulásában − mondta Völner.