Az idei kgfb-kampány még az eddigieknél is sokkal jobban szól az alkuszokról, mint a biztosítókról: a közvetítőcégek folyamatos médiajelenléttel, hirdetési kampánnyal, s sokszor bizony meglepő árukapcsolással igyekeznek az emberek figyelmét ráirányítani a kötelező biztosításra és − persze − a váltásra. A minap az egyik alkuszcég − a PBA − közleménye arról írt, hogy hazánk és az IMF "kapcsolatfelvétele" megnyugtatja az embereket, akiknek így már lesz idejük a kötelező biztosítással törődni.
Mindenki próbálja magára felhívni a figyelmet, megkülönböztetni magát a többiektől, apró trükkök mindig lesznek − vélekedik Flamich Gábor. A Signal gépjármű-biztosítási főosztályvezetője szerint probléma akkor van, ha emiatt akár az ügyfelek, akár a biztosítók kárt szenvednek. Ha az alkuszi verseny az ügyfelek jobb kiszolgálásáról, érdemi tájékoztatásáról, alapos tanácsadásról szól, az üdvözlendő, ám ha nem ez áll az aktivitás hátterében, hanem a biztosítóváltásra való rábírás, a szerződésörökítés, akkor bizony káros is lehet a jelenlegi helyzet − teszi hozzá Horváth Andrea, az Allianz vezérigazgató-helyettese.
A magyar piac elég speciálisan alakult ebből a szempontból, az alkuszok részvétele sokkal magasabb arányú a kgfb-szerződések értékesítésében, mint bárhol a régióban − vélekedik Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. Az online alkuszok ekkora túlsúlya abba − az ügyfél szempontjából is kedvezőtlen − irányba tolja el a versenyt, hogy elhitetik: egyedül az ár számít, a szolgáltatás, amit a biztosítók nyújtanak érte, másodlagos − figyelmeztet Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.
Az alkuszok ugyanakkor megkerülhetetlen részei a kampánynak. Részesedésük − különösen az online alkuszok részesedése − az utóbbi kampányokban folyamatosan erősödött, s ez folytatódni fog − mondja Máhig Attila. A Groupama Garancia nem életbiztosítási ügyvezető igazgatója szerint a szerződések minimum 55-60 százalékát köthetik majd meg az alkuszok, ennek döntő része online alkuszi kötés lesz.
Más kérdés, hogy a növekvő részarány − ahogy látható már − jelentősen csökkenő szerződésszámra vonatkozik majd, miközben − nem kis részben az alkuszok által felerősített díjversenynek köszönhetően − az átlagdíjak újabb 20-30 százalékos csökkenése is jellemzi az idei kampányt. Mindez pedig azzal jár, hogy a bruttó díj alapján jutalékot kapó alkuszoknak korántsem biztos, hogy megéri a komoly reklámjelenlét. Megyeri Gábor, az Uniqa gépjármű-biztosítási területének vezetője szerint nincsenek csodák: a csökkenő átlagdíjak értelemszerűen csökkenő mértékű költségre teremtenek fedezetet. Ezzel a szakember szerint minden piaci szereplőnek szembe kell néznie − az alkuszoknak is.