Az idei kgfb-kampány még az eddigieknél is sokkal jobban szól az alkuszokról, mint a biztosítókról: a közvetítőcégek folyamatos médiajelenléttel, hirdetési kampánnyal, s sokszor bizony meglepő árukapcsolással igyekeznek az emberek figyelmét ráirányítani a kötelező biztosításra és − persze − a váltásra. A minap az egyik alkuszcég − a PBA − közleménye arról írt, hogy hazánk és az IMF "kapcsolatfelvétele" megnyugtatja az embereket, akiknek így már lesz idejük a kötelező biztosítással törődni.

Mindenki próbálja magára felhívni a figyelmet, megkülönböztetni magát a többiektől, apró trükkök mindig lesznek − vélekedik Flamich Gábor. A Signal gépjármű-biztosítási főosztályvezetője szerint probléma akkor van, ha emiatt akár az ügyfelek, akár a biztosítók kárt szenvednek. Ha az alkuszi verseny az ügyfelek jobb kiszolgálásáról, érdemi tájékoztatásáról, alapos tanácsadásról szól, az üdvözlendő, ám ha nem ez áll az aktivitás hátterében, hanem a biztosítóváltásra való rábírás, a szerződésörökítés, akkor bizony káros is lehet a jelenlegi helyzet − teszi hozzá Horváth Andrea, az Allianz vezérigazgató-helyettese.

A magyar piac elég speciálisan alakult ebből a szempontból, az alkuszok részvétele sokkal magasabb arányú a kgfb-szerződések értékesítésében, mint bárhol a régióban − vélekedik Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója. Az online alkuszok ekkora túlsúlya abba − az ügyfél szempontjából is kedvezőtlen − irányba tolja el a versenyt, hogy elhitetik: egyedül az ár számít, a szolgáltatás, amit a biztosítók nyújtanak érte, másodlagos − figyelmeztet Ilics László, a Generali vezérigazgató-helyettese.

Az alkuszok ugyanakkor megkerülhetetlen részei a kampánynak. Részesedésük − különösen az online alkuszok részesedése − az utóbbi kampányokban folyamatosan erősödött, s ez folytatódni fog − mondja Máhig Attila. A Groupama Garancia nem életbiztosítási ügyvezető igazgatója szerint a szerződések minimum 55-60 százalékát köthetik majd meg az alkuszok, ennek döntő része online alkuszi kötés lesz.

Más kérdés, hogy a növekvő részarány − ahogy látható már − jelentősen csökkenő szerződésszámra vonatkozik majd, miközben − nem kis részben az alkuszok által felerősített díjversenynek köszönhetően − az átlagdíjak újabb 20-30 százalékos csökkenése is jellemzi az idei kampányt. Mindez pedig azzal jár, hogy a bruttó díj alapján jutalékot kapó alkuszoknak korántsem biztos, hogy megéri a komoly reklámjelenlét. Megyeri Gábor, az Uniqa gépjármű-biztosítási területének vezetője szerint nincsenek csodák: a csökkenő átlagdíjak értelemszerűen csökkenő mértékű költségre teremtenek fedezetet. Ezzel a szakember szerint minden piaci szereplőnek szembe kell néznie − az alkuszoknak is.

 

 

Egyelőre imidzsverseny zajlik

Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője szerint az alkuszokon keresztül az ügyfelek teljes képet kapnak a piacon elérhető biztosítótársaságok díjairól, és összehasonlító program segítségével azonnal kiválaszthatják a számukra legmegfelelőbb biztosítási díjat. Az alkuszok közötti versenyben ugyanakkor szerinte ma már az ügyfélkiszolgálás terén alakulhat ki versenyhelyzet. Biztosítói vélemények szerint ugyanakkor egyelőre az ügyfél sem igényel aktív szolgáltatást az alkusztól ebben az üzletágban. Ebből következően − szól a vélemény − az alkuszi verseny döntően imidzsversenynek tűnik: az alkuszok célja, hogy náluk tarifáljon (és kössön) az ügyfél.