Az idei díjak esetében a korábbinál is érdekesebben alakul majd az újrakötések aránya. Miközben a lapunknak válaszóló társaságok közül Megyeri Gábor, az Uniqa gépjárműbiztosítási területvezetője arra hívta fel a figyelmet, hogy az újrakötések trendje tavaly már megfordult és csökkenésre váltott, s ennek folytatódására számított, addig Máhig Attila, a Groupama Garancia nem-életbiztosítási ügyvezető igazgatója egyértelművé tette: bár normál tarifánkban 2012-ben sem lesz meglévő és új ügyfél között, ám miután a biztosító - több társasághoz hasonlóan - 2012-ben két tarifát kínál az ügyfeleknek, és az e-GFB tarifa a normál tarifától jóvel eltérő díjstruktúrával rendelkezik, ez jelentősen megemelheti az újrakötések számát.

Hasonló okból ugrott meg tavaly például a piacvezető Allianznál is az újrakötések aránya.

Az újrakötést is erősíthetik azok a kampánykedvezmények, amelyeket a biztosítók csak november-decemberben nyújtanak az átszerződőknek - ezekből az idei évben is találhatunk a tarifákban. Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője mindezt arra vezeti vissza, hogy az évközi fordulóval rendelkező ügyfelek aránya még jóval kisebb, mint a naptári évfordulóval rendelkező autósoké. A kampány létjogosultsága mindaddig érvényes lesz, amíg a gépjármű tulajdonosok többsége számára ez a releváns évfordulós dátum, a becslések szerint a gépjármű tulajdonosok közel 80 százaléka tartozik ebbe a körbe - mondja Maják Viktor, az Union Biztosító kommunikációs igazgatója.

A társaság a kárstatisztikai alapokon nyugvó, korábban bevezetett kampánykedvezményét fenntartja, ez azonban csak a január 1-i kezdetű szerződésekre vonatkozik.

Nincs kampánykedvezmény a Signalnál és az Uniqánál, a K&H-nál pedig Kaszab Attila nem-élet biztosítási üzletág vezető szerint kedvezmény-szerkezetünkben a kampánykedvezmény súlya nem meghatározó.

Nincs kampánykedvezmény a Groupamánál sem, érdekes módon Máhig Attila épp azzal érvel az ilyen kedvezmények ellen, hogy egyre több szerződés nem január 1-jei évfordulós lesz a piacon. Szerinte a kampánykedvezmények - ahol léteznek - egyre inkább olyan kedvezményekké alakulnak majd át, amelyet az ügyfél a meglévő szerződése évfordulóján tud igénybe venni.

A vállalkozók év végén váltanak

Csurgó Ottó, a CIG Emabit vezérigazgatója egészen speciális okból tartja fontosnak a kampánykedvezményeket: miután a vállalati-intézményi ügyfelekre fókuszálnak, ahol domináns a január 1-i évforduló, ezért nekik is itt kell nagyot lépniük. Kampány előtti várakozásaik szerint a kampánykedvezményeket e körben még intenzívebben alkalmazzák a mostani kapány során a piacon.

Az időszakos kedvezményeknek köszönhetően ugyanakkor egyre komolyabb problémát jelent, hogy több alkusz is arra próbálja rábírni az évközi váltó ügyfelet, hogy a kampány idején mondja fel előre, a biztosítási évfordulóra a szerződését a díjkedvezményért. Megyeri Gábor szerint az "előre kötéssel" az ügyfél komoly kockázatot fut, hiszen a kockázatviselés kezdetéig számos díjképző tényező változhat (új kedvezmény jogcímek nyílhatnak meg, változhat a lakóhely stb.), miközben a díjat magát "bebetonozza" a törvény, azaz a díj jogszerűen nem lesz módosítható.

Az egyedüli jogszabálykonform megoldása ennek a problémának az előre kötött szerződés közös megegyezéssel való felbontása, és helyébe új szerződés kötése, ami viszont többletterhet jelent az ügyfelek számára. Flamich Gábor, a Signal gépjármű-biztosítási főosztályvezetője elismerve a fentieket hozzáteszti, hogy az ügyfelek többségénél kicsi a változás esélye, azért gyakran tényleg jobban járnak ezzel a megoldással. A jelenlegi szabályozási környezetben, az egyszeri díjhirdetés és az évek óta olvadó díjak mellett teljesen racionális döntés lehet az előrekötés Csurgó Ottó, szerint is.

Flamich Gábor szerint a problémát a kampány háttérbe szorulása (az évközi váltók számának megnövekedése), illetve a  folyamatos díjhirdetés oldhatná meg a szakember szerit, mert az ügyfeleknek (amíg nem indul meg egy tartós díjemelkedés) megéri megvárni a legkésőbbi időpontot, mert hátha kapnak egy jobb díjat.

Kissé más területre vezet bennünket Ilics Lászlónak, a Generali vezérigazgató-helyettesének azon véleménye, hogy erre a problémára is az hozhatna javulást, ha - mint általában Európában - nem kizárólag az ár alapú megközelítés érvényesülne, hanem a minőség, a többletszolgáltatások is hangsúlyt kapnának. Így az online alkuszok által generált ár-szempontú összehasonlítás helyett egyre inkább előtérbe kerülhetnének a minőségi mutatók, a kiegészítő szolgáltatások - vélekedik a szakember.

A kisebb bónusz az oka az évközi magasabb átlagdíjnak

Az évközbeni váltók esetében sokak szerint épp a kampánykedvezmények hiánya az, amely miatt számottevően emelkedik az átlagdíj összege. Ennek a hiedelemnek a cáfolatára talán jó idézni a Signal esetét: a biztosító nem alkalmazott semmiféle kampánykedvezményt, ennek ellenére a személygépkocsik esetében az átlagdíj csaknem 50 százalékkal emelkedett év közben a múlt év végi kampányhoz képest.
Az okokról Kaszab Attila lebbenti fel a fátylat: tájékoztatása szerint az évközi új szerzések között nagyobb számban szerepelnek a drágább díjkategóriákba tartozó gépkocsik, másrészt az évközi kötésekkor az új belépők között több az - induló - A0 kategóriás szerződő.
Ilics László mindehhez azt teszi hozzá, hogy a kampányban nagy arányban kötnek alacsony díjas gépjárművekre szerződéseket - például utánfutóra vagy traktorra. Emiatt a kampány átlagdíjak jóval alacsonyabbak.
Az sem feledhető el - mondják a szakértők, hogy a kampányban rendre a legjobb ügyfélnek minősülő, balesetmentes, bónuszos ügyfelek aktívak - a sok kárt okozók akkor nem igazán mozognak.