Nem lesz transzparens az október végi kgfb-díjhirdetés: a hírek szerint a kormányzat még egyeztetésekre kényszerül az új baleseti adó okán, így viszont hiú remény lenne azt gondolni, hogy az előttünk álló két hétben elfogadjanak egy olyan jogszabályt, amely immár egyértelművé - és feltüntethetővé - tenné a 30 százalékos baleseti különadó mértékét az október végi díjhirdetéskor.
A kormányzat ugyanis - hívták fel a figyelmet forrásaink - már előre készül a fuvaros-szervezetek tiltakozására, s ezért vélhetően limitálná az egy autóra eső maximális hozzájárulás mértékét. Miután azonban az adó mértéke a kgfb-díjához lesz kötve - hiszen annak 30 százaléka lesz az adó - így a limit meghatározásához meglehet, fontos lesz a díjak ismerete. (Persze a magasabb biztosítási díj - s ezzel a magasabb adóterhelés - a nagyobb kárkockázatú ügyfelekhez kapcsolódik, így viszont a felső összeghatár meghúzása pont azt a korábban még hangoztatott - ma már viszont sehol nem említett - alapelvet sérti, hogy a több kárt okozók magasabb adót fizessenek.)
Az NGM már készpénznek veszi a biztosítól teherviselését
A biztosítók viszont jogosan tartanak attól, hogy ha önkéntesen bekalkulálják az emelt díjat, akkor az adótörvény végszavazása előtti - a fentiek szerint boritékolható - módosítások nyomán az esetleges többletterhet nekik kell majd állniuk. Ezt a félelmüket erősítheti az NGM sajtóirodájának a törvényhez kiadott magyarázata is. Eszerint mivel "az adó befolyással lesz az árakra, így feltehető, hogy a kialakuló árverseny miatt részben a biztosítók viselik majd annak terhét."
A fentiek nyomán híreink szerint a biztosítók most arra hajlanak, hogy a díjhirdetéskor csak az adó nélküli díjakat hirdetik meg, s arra - külön tételként - kerül majd az adótörvényben véglegesített módon a baleseti különadó mértéke. Ez abból a szempontból is kedvezőbbnek tűnik, hogy így nem kell hozzányúlni az ügynöki/alkuszi jutalékok rendszeréhez, ott a jutalék alapja továbbra is a bruttó - adómentes - díj lenne.
Ebben az esetben viszont az autós nem a teljes fizetendő díj alapján dönthene, hiszen az adó mértéke a későbbiekben adódna hozzá a fizetendő díjhoz. E tekintetben pedig elképzelhető, hogy egy nagyobb multú, az ügyfél által megbízhatóbbnak ítélt biztosítóval történő szerződés reményében az ügyfél szívesen áldozna évi 3000 forinttal többet a kgfb-szerződésre, ám a kérdés, hogy az adóval növelt 3900 forintos díjkülönbezetet is elfogadta volna-e az ajánlati szakaszban.
A javaslat meglehetősen aggályos
A törvényjavaslat adószakértők szerint meglehetősen aggályos. Igaz ugyan, hogy az adó alanya a kgfb-fizetésre kötelezett autós, ám az adó beszedésére a biztosítókat kötelezték. Eddig nem is lenne baj, ám az példátlannak tűnik, hogy a törvény a biztosítót teszi felelőssé a beszedés sikerességért.
A benyújtott javaslat ugyanis kimondja, hogy ha az adó alanya a biztosítási díj és a megállapított adó együttes összegénél kevesebbet fizetett, akkor azt úgy kell tekinteni, hogy a megállapított adót fizette meg, feltéve, hogy az általa fizetett összeg a megállapított adó összegét meghaladja.
Az előterjesztés szerint a biztosító a fizetendő baleseti adót akkor is tartozik befizetni, ha annak beszedését elmulasztotta. E tekintetben sovány vigasznak számít az NGM azon álláspontja, hogy arra a türelmi időszakra, ameddig a biztosító szolgáltatása fennáll, de a biztosított elmulasztja a díj és az adó megfizetését (és a biztosítás díj-nemfizetés miatt megszűnik) a beszedés kockázata már nem a biztosítót terheli.
Főleg azért, mert a törvényjavaslat egyértelművé teszi: a biztosítónak ilyen esetben is előre kell fizetnie a díjat, s csak a későbbiekben írhatja le a díjnemfizetés miatt megszűnt szerződések utáni befizetéseket a később esedékes díjakból. Ez - kis túlzással - olyan mintha májustól a postától követelné meg az állam, hogy előlegezze meg a magánszemélyek szja-befizetéseit - vélekedett egy szakértő.
A különadót a biztosítóknak szánták?
Külön érdekesség, hogy ha az autós olyan biztosítót választ, amely határon átnyúló szolgáltatás keretében nyújtja a kgfb-szerződést, ebben az esetben az adót az adó alanyának (az autósnak) kell megállapítania és befizetnie. (Egyes vélemények szerint ez a pont az, ami a fenti furcsaságoknál is jobban mutatja, hogy itt bizony a biztosítókra vetették ki a baleseti különadót.)