A Napi Gazdaság értékelése szerint az évi egyszeri díjhirdetés értelmetlen volta arra kényszerítette ismét a hazai biztosítótársaságokat, hogy tovább folytassák az esztelen díjversenyt a hazai kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon.
A korábbi években piacot vesztő biztosítók - Groupama, Uniqa - ezúttal drasztikus árleveréssel igyekeznek visszatérni a versenybe - utóbbinál az alapdíj a kedvezményekkel, akár 60 százalékkal is csökkenthető. Emellett véleményünk szerint a kgfb-piacra is alapvetően hat a banki különadó: azok a kisebb biztosítók, amelyek veszteséges voltuk miatt immár akár létükben is fenyegetettnek számítanak, most komoly szereplőként igyekeznek számottevő ügyfélkört magukhoz vonzani.
Ez az üzletpolitika a keresztértékesítés révén talán a Magyar Posta Biztosítónak jöhet be igazán, s jó helyzetben lehet a Genertel is, ám a Wabard és a Köbe esetében újabb kockázatokat jelenthet. A lista harmadik csopotját a tavalyi kampány nyertesei adják, ahol - természetesen - elindult a konszolidáció: a K&H Biztosító átlagdíjai egyértelműen emelkedtek, de összességében nem vesz részt a díjerózióban az Allianz és - komoly meglepetésre - az Astra sem.
A biztosító negyedik körét a kiszámítható árképzésű biztosítók alkotják. A nagyok közül ide tartozik az Aegon és a Generali, míg a kisebb társaságok közül Signal és az Union igyekszik úgy kitűnni, hogy kockázatarányos díjszabást alkalmaz.
Kedvezmény a fő károkozói okra?
Külön kérdést jelentenek a kedvezmények, amelyek kapcsán néhány bizonyosan felkelti majd a PSZÁF figyelmét.
A legkérdésesebb megoldást a Köbe alkalmazza: a társaságnál a gyorshajtás utáni bírságra köthető kiegészítő biztosítás a kötelező mellé. Azon túl, hogy kérdéses az, hogy egy biztosító morálisan adhat-e fedezetet olyan tettre, amely a hatályos jogszabályok alapján büntethető (ráadásul elvben a biztosítót mentesítheti is a kártérítési felelősség alól), maga a kedvezmény is erősen kérdéses. A szabályok szerint a Köbe egy éven belül csak a második büntetést fizeti, azt is csak maximum 30 ezer forintos értékig (ez az összeghatár a legalacsonyabb gyorshajtási tétel), ráadásul 5000 forintos összeg mellett. Miután a biztosítás díja 5100 forint, érezhetően olyan marketing-kedvezményről van szó, amely arra alkalmas csak, hogy beszéljenek róla. A biztositas.hu azonnal kapott is az alkalmon és - félretéve a morális megfontolásokat - körbe is vitte a biztosítás hírét....
Aligha lehet bármilyen kockázati alapon megalapozottnak kimutatni a CIG EMABIT biztosítósoknak szóló 93 százalékos díjkedvezményét: a közvélemény aligha fogadja majd örömmel, hogy a biztosítók mások díján megkeresik saját munkatársaik kgfb-biztosításának fedezetét.
Nehezen védhető kedvezmények
A Napi Gazdaság évek óta folyamatosan jelzi: a kgfb-kampány során előjött kedvezmények döntő részét lényegében nem szabadna a piacra engedni, hiszen semmi közük nincs a kockázatarányos árazáshoz.
A kockázattal összefüggő kedvezmények közül statisztikailag alátámasztható a gyermek-kedvezmény, hiszen a szülők jobban vigyáznak vezetés közben. Ugyancsak érthető a több autós kedvezmény, hiszen a 2. autó a családban rendszerint kevesebbet megy. A korhatár régóta jelzi előre az alaposságot, s bár pl. a nyugdíjas kedvezménynél kérdéses lehet, hogy a megkopott reflexek miatt hogyan reagál az idősebb sofőr, nem feledhető el, hogy a nyugdíjasok többet használják a tömegközlekedést - már csak azért is, mert számunkra ingyenes. E téren ugyanakkor kérdéses pl., hogy a devizahiteleseknek adott Magyar Posta Biztosító kedvezményt mi vezette: mondhatjuk, hogy az illető az adósság miatt vélhetően kevesebbet vezet, ám a törlesztés gondjai aligha teszik nyugodtabbá vezetés közben. Ráadásul a megoldás igen érdekes helyzetet teremt: a végtörlesztők - hacsak nem forinthitelből tették - kimaradnjak a kedvezményből.
A biztosításhoz kapcsolódó költségek kapcsán számokkal alátámasztható az érvelés, hogy adható kedvezmény az éves díjfizetéshez, az internetes szerződéskötést és adatáramlást lehetővé tevő e-kgfb esetében. Kérdéses ugyanakkor, hogy az e-mail megadása révén javulhat-e annak lehetősége, hogy az adott ügyfelet újabb biztosítások kötésére bírja rá biztosítója - ez tehát tisztán marketing kedvezmény. Mint ahogy ilyennek volt mondható a korábbi évek - önbevalláson alapuló - jó vezetői kedvezménye a Köbénél, vagy épp az Autó-Motor előfizetőinek járó kedvezmény a Magyar Posta Biztosítónál. Ugyancsak nehéz másra, mint ügyfélcsalogatásra gondolni akkor, amikor a Generali a károkozó autósnak is kínál kiegészítő biztosítást - főleg akkor, ha jól látható, hogy a biztosító egyérttelműen a károkozás-mentes autósoknak kínálja a legnagyobb kedvezményeket.
Ami a fenti kedvezményekben közös, hogy annak mértékét a meghatározáskor már egész biztosan nem a kockázatarányosság mozgatta - egy e-mail cím megszerzése, vagy egy Facebook-csatlakozás ma aligha ér 25 százalékos kedvezményt - miként például az Uniqa ajánlatában ma megtalálható.
Az elmúlt év komoly felismerése volt - és a K&H ki is használta -, hogy a gépjármű-biztosítások együttkötése számottevő lehetőségeket hordoz. Az idén számottevően bővült a kiegészítő kedvezmények köre, így csökkentett térítésű casco, szélvédő és assistance szolgáltatás mellett. A CLB biztosítási alkusz a legkockázatosabbnak az Aegon megoldását tartja. Németh Péter, az alkuszcég kommunikációs igazgatója szerint ugyanios, ha az ügyfél bevállalja, hogy több biztosítást is megköt a társaságnál, ám januártól mégsem kezdi el fizetni az új biztosításait, a rendkívül lecsökkentett kgfb-díjat az Aegon már nem fogja tudni módosítani.
Az ügyfélnek rövid távon jó
Az viszont tény - érthetünk egyet Vass Gáborral, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetőjével, hogy a baleseti adó várható árnövelő hatását akár teljes egészében is meg tudja spórolni az, aki alaposan áttanulmányozza az ajánlatokat és egy kis szerencséje is van.
Más kérdés, hogy a díjak további zuhanása a szakmát újabb mélyütésként érheti - a biztosítók még többet vesztenek majd az üzletágon, az egymással immár késhegyig menő - és a hirdetések miatt drága - harcot folytató alkuszok sokkal kisebb díj után kapják jutalékukat. Ne gondoljuk azt, hogy itt megáll a folyamat: a mostani helyzet kárát az ügyfelek is megérzik majd pl. lelassult kárügyintézéssel kerülnek majd szembe. Mert csodák nincsenek....
Biztosító | 2011 | 2012 | díjváltozás | % |
KÖBE | 30 150 Ft | 19 345 Ft | -10 805 Ft | -36% |
Wabard | 26 160 Ft | 22 332 Ft | -3 828 Ft | -15% |
MPB | 28 130 Ft | 22 499 Ft | -5 631 Ft | -20% |
Uniqa | 30 275 Ft | 22 593 Ft | -7 682 Ft | -25% |
Genertel | 38 570 Ft | 23 930 Ft | -14 640 Ft | -38% |
Signal | 25 155 Ft | 24 907 Ft | -248 Ft | -1% |
Allianz | 25 020 Ft | 27 120 Ft | 2 100 Ft | 8% |
Astra | 24 030 Ft | 27 396 Ft | 3 366 Ft | 14% |
MKB | 26 290 Ft | 29 980 Ft | 3 690 Ft | 14% |
K&H | 34 075 Ft | 30 024 Ft | -4 051 Ft | -12% |
Aegon | 36 180 Ft | 34 392 Ft | -1 788 Ft | -5% |
Generali | 45 750 Ft | 37 204 Ft | -8 546 Ft | -19% |
Union | 19 715 Ft | 38 413 Ft | 18 698 Ft | 95% |
Group. Gar. | 50 510 Ft | 45 358 Ft | -5 152 Ft | -10% |
ÁTLAG | 31 429 Ft | 28 964 Ft | -2 466 Ft | -8% |
* Budapesti,45 éves férfi, családi (gyermek) kedvezménnyel, Astra 1,4, benzin B1 fokozatban, kármentes | ||||
Forrás: Netrisk.hu |