Egyre erősebb az a nézet, mely szerint a jogalkotónak el kell gondolkodnia az évi egyszeri kgfb-díjhirdetés megszüntetéséről. A kérdés minden eddiginél komolyabban került elő az idén, amikor híre ment, hogy a bolgár Insurance Company "Euroins" AD határon átnyúló szolgáltatóként jelenne meg a piacon úgy, hogy év közben hirdet díjat.

Bár utóbb egyértelművé vált, hogy a hatályos jogszabályok szerint csak az lehet versenyben 2012-ben, aki 2011. október 30-án rendelkezik a kgfb-szolgáltatáshoz szükséges valamennyi engedéllyel és így tarifát hirdethet, a szabályozás ma már inkább hátrány mint előny.

Százmilliárdos szerencsejáték

Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBMSZ) elnöke szerint tarthatatlan, hogy a jelenlegi szabályozás komoly biztosítótársaságokat kényszerít összességében százmilliárdos szerencsejátékra. Szerinte irreális gyakorlat ugyanis egy hihetetlenül árrugalmas piacon elvárni az összes szereplőtől, hogy egy teljes évre vonatkozóan pontosan eltalálják azt a díjszintet, amely mellett minimális nyereséggel, sőt egyes esetekben akár veszteséggel legyenek képesek ügyfeleket szerezni.

A magyarországihoz hasonló rendszer lényegében sehol nem működik, s ez nem véletlen - mondja Pandurics Anett, a Magyar Posta Biztosító vezérigazgatója. A szekember szerint a nemzetközi tapasztalatok egyértelműen alátámasztják, hogy nem szükséges a jelenlegi egyszeri díjhirdetés fenntartása az egészséges piaci verseny fenntartásához. Papp Lászlóné, az Aegon gépjármű üzletág igazgatója szerint az év közbeni többszöri díjhirdetés lehetősége optimális, az összes biztosítási termék díjképzéséhez igazodó változás lenne.

Csökken a kampány jelentősége

A kötelező biztosítások mind nagyobb részének esik a kampányon kívülre az évfordulója, így az év végi kampány jelentősége egyre csökken - emlékeztet Kaszab Attila. A K&H Biztosító, nem-élet üzletág vezetője szerint ezzel párhuzamosan mára az elérhető díjak átláthatósága is teljes mértékben megoldott, így azok az okok, amelyek az egyszeri díjhirdetést indokolták, mára már nem állnak fenn. Máhig Attila, a Groupama Garancia Biztosító nem-életbiztosítási ügyvezető igazgatója szerint a díjak transzparenciájával (amely nem kis részben az internetes alkuszoknak köszönhető), a korábban érvként felemlített fogyasztóvédelmi szempontoknak való megfelelést is biztosítani lehet.

Pandurics Anett úgy véli, az évi egyszeri díjhirdetés rendszere kiválóan szolgálta a néhány szereplős piacon a koncentráció csökkenését, ám ez mára megtörtént. Álláspontja szerint a piac stabilitását jelentősen növelné, a piaci költségszintet pedig csökkentené a liberalizáció. Ennek pedig az a magyarázata - mondja Máhig Attila -, hogy a biztosítók stabil működését az szolgálja, hogy tudjanak módosítani egy olyan tarifán, amely adott esetben túlzott kockázatot eredményez a biztosító számára.

Ezzel ellentétes irányú, tehát díjcsökkentés irányába ható változtatás lehetőségét is kizárja a jelenlegi szabályozás, pedig elég csak a közelmúlt történéseire utalni a gazdasági környezet gyors változásai tekintetében. Az ehhez való alkalmazkodás gyors reagálást várna el a biztosítóktól is, melyet a törvény nem tesz lehetővé.