A NAPI Gazdaság – előzetes adatokon alapuló – információi szerint a tavalyi azonos időszak összeladásaihoz képest idén szeptember végéig a fél százalékot sem éri el a magyarországi újautó-értékesítés növekedési üteme. Ez azt jelenti, hogy csökkent a tempó a harmadik negyedévben, hiszen az első félévben még 2,7 százalékos volt az átlagos növekedési ütem. Ugyanakkor legalább annak örülhetnek a márkaimportőrök, hogy az április–szeptember közötti időszak nem volt annyira rossz, mint az idei első negyedév, amikor 45 679 új személyautót és terepjárót adtak el, ami 3,7 százalékos visszaesést jelentett.

Az európai autógyártók szövetsége, az ACEA szeptemberi adatai szerint rosszabb a helyzet. A szerdán megjelent adatok ugyanis azt mutatják, hogy a múlt hónapban 14,6 ezer gépkocsi talált gazdára idehaza, 11,5 százalékkal kevesebb mint egy évvel korábban. Az első 9 hónapban ezzel összesen nem egészen 151,5 ezer új személyautó kelt el, vagyis éves szinten 0,9 százalékos csökkenés történt.

A csapnivaló első három hónaphoz képest javuló trend különösen a Suzuki-eladásokon látszik: a szeptember végéig eladott mintegy 26 700 autó ugyan még mindig 14 százalék körüli visszaesést tükröz a tavalyi azonos időszakhoz képest, ám ez az adat lényegesen jobb, mint az első negyedévi 36 százalékos zuhanás. Tavaly csaknem 40 ezer új Suzukit adtak el, amit kiugró eredménynek tart Tihanyi Tamás, a Magyar Suzuki Rt. kommunikációs igazgatója. Ezt az eredményt elsősorban azzal magyarázza, hogy tavaly három itthoni gyártású modellt – köztük a nagy sikert hozó Ignist – kínált a cég. Ez az idén kettőre csökkent, s részben emiatt – a mostani számítások szerint – év végéig nem érik el a tavalyi összértékesítést. Ugyanakkor a különbség mérséklődése tovább folytatódik jórészt a szeptemberben indított erőteljes marketing- és vásárlási akcióknak köszönhetően.

Az előzetes adatok szerint továbbra is tartja újautó-eladásainak növekedési ütemét a Ford, a Renault, a Honda és a Mazda. Ford személyautókból 34 százalékkal kelt el több (10,25 ezer), a legkelendőbb a Fiesta volt, ám továbbra is vitték a Focusokat és a Mondeókat – összegezte Madarász György, a Ford Motor Hungária kommunikációs igazgatója. Hozzátette: mindezt úgy érték el, hogy márkaimportőrként nem kezdeményeztek szélsőségesnek mondható kedvezményes vásárlási akciókat. Hondákból többet is el lehetne adni – mondta Nagy Károly, a Honda Hungary PR- és hálózati fejlesztésekért felelős vezetője –, bár a Civicek értékesítése megduplázódott az elmúlt negyedévben. A nyári megrendeléseket ősz elejére tudta leszállítani a gyár.

Összességében is jellemző a magyarországi újautó-piacra az a szélsőség, ami a több márkát forgalmazók közül a magyarországi Opel és Daewoo/Chevrolet eladásaiban is megfigyelhető. Míg az Opelnél a tíz százalékot is elérheti szeptember végéig a visszaesés, addig a Daewoo-értékesítés 40 százalék fölötti növekedést mutat – mondta lapunknak Wolf Károly, a magyarországi márkaimportőr értékesítési igazgatója. A Daewoo márkanév elhagyásával immár Chevrolet-ként forgalmazott legújabb modellekre már az értékesítés megkezdése előtt nagy az érdeklődés.

Kiegyensúlyozottabb az öt személyautó-márkát forgalmazó Porsche Hungaria forgalma, hiszen a Seaton kívül valamennyi márkánál 10 százalék fölötti a növekedés. Ezt részben az idei évet is jellemző, ütemes modelloffenzívával, részben a kedvező ár-érték arányú értékesítési konstrukciókkal magyarázta Eppel János, a cégcsoport ügyvezető igazgatója. Hozzátette: ügyelnek arra, hogy az akciók következetesen tükrözzék márkáik minőségi színvonalát.