Visszaesett de mégsem − így értékelhető a hazai újautó-piac decemberi teljesítménye, miközben az év egészére vonatkozó 45,1 ezres darabszám 3,7 százalékos bővülést takar. A novemberi növekedést az év utolsó hónapjában látványos csökkenés követte − derül ki a DataHouse tegnap közölt statisztikájából −, a 3261 forgalomba helyezett személygépkocsi 15 százalékkal kevesebb az egy évvel korábbinál. A decemberi szám azonban azért lett rosszabb, mert a vevők jó része a megvásárolt autókat csak idén fogja forgalomba helyeztetni, kihasználva a regisztrációs adó csökkenését, így a januári statisztika átlagon felüli lehet majd − kommentálta az adatokat a Napi Gazdaság Online kérdésére Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke. Sok márkánál 2011 utolsó hónapja nagyon jó szerződéskötési állományt hozott − tette hozzá −, olyannyira, hogy a piac egésze az utóbbi évek egyik legjobb decemberét zárta.

Duplán is jól járt az, aki a decemberi szerződéskötést és a januári forgalomba helyezést választotta. A friss árlistákon csak kevés olyan márka van, ahol a regisztrációs adót (regadó) is tartalmazó bruttó fogyasztói ár kisebb lenne a tavalyinál, sőt, nemritkán drágulást tapasztalni. Ez részben a rendkívül gyenge forinttal magyarázható, illetve azzal, hogy a gyártók kihasználják a regadócsökkentést és Magyarországra drágábban szállítanak − fogalmazott Gablini.

A Gémosz már novemberben figyelmeztetett annak veszélyére, hogy regadócsökkentés esetén a gyárak döntenek majd arról, átadják-e.

Autópiaci top-10, 2011
10, 2011
HelyezésMárkaDarabszámVált. 2010-hez (%)
1.Opel532712,9
2.Ford4953−4,0
3.Volkswagen486513,2
4.Skoda45865,7
5.Renault37044,0
6.Toyota2422−5,1
7.Suzuki1598−29,4
8.Peugeot158612,6
9.Nissan14350,0
10.Hyundai133437,1
Forrás: DataHouse

A tízes toplistára idén rákerült Hyundainál nagyon elégedettek az idei teljesítménnyel. A növekedés jórészt a flottapiaci térnyerésnek, az új modelleknek, továbbá a hálózatfejlesztésnek köszönhető: a márka már minden megyeszékhelyen jelen van. Az idei tervekben 3,5 százalék feletti piacrészesedés és az eladások 300-400 darabos növelése szerepel.

A regadómérséklés nagy részét felemészti az euróárfolyam újabb jelentős emelkedése, ráadásul két százalékponttal az áfa is nőtt − indokolta a fogyasztói ár csökkenésének elmaradását Vérten Sándor, a Porsche Hungaria kommunikációs vezetője.

Az az importőr, amely január 1-jével is szinten tartja a bruttó fogyasztói árat, még mindig veszteségben van a múlt nyári állapotokhoz képest az árfolyam miatt − mondta erről Kovács Pál, a Hyundai marketingvezetője. Gablini szerint a fogyasztók továbbra is remélik, hogy érdemben csökkenni tud az euróárfolyam. Ha ez bekövetkezik, akkor valóban lehetnek olyan újautó-árak, ahol a regadócsökkentés egy részét − valószínűleg akciók formájában − átadják a vevőknek.

Míg a toplista első felét a flottavásárlók kedvencei uralják, a kisebb szereplők között elképesztően szoros a verseny. Ezt jól jelzi, hogy a 7. helyen álló Suzuki és a 18. helyen végzett Volvo között a piacrészesedést tekintve mindössze bő 1 százalékpont a különbség, vagyis a top−10-ből több márka is éppen csak kiszorult.

Az idén sem várható érdemi növekedés

Korai volna még felülvizsgálni a 2012-re vonatkozó 50 ezer darabos prognózist − véli Gablini Gábor. A Hyundainál úgy látják, hogy csak a tavalyi, 45 ezres darabszám megismétlésére van esély, míg a Porsche Hungaria legfeljebb szerény növekedést tart elképzelhetőnek. A szakemberek egyetértenek abban, hogy a tartós bérleti konstrukció visszaigényelhető áfája és a regisztrációs adó csökkenése ösztönözheti a keresletet, miközben a lakossági vásárlóerő gyengesége, valamint az illeték- és áfaemelés ezzel ellentétesen hat. Gablini szerint a tartós bérlet terén csak akkor várható fellendülés, ha a kkv-k helyzetének romlása megáll végre. Miután a cégautóadó a legjobb környezetvédelmi besorolású kocsikat preferálja, akár a viszonylag fiatal flották lecserélése is megérheti a vállalkozásoknak.

Ezek között van például az Audi (11.) és a BMW (17.) is, ami azt is jelenti egyben, hogy a négykarikás német prémium autókból többet sikerült eladni, mint a jóval olcsóbb Daciákból. A román márka viszont egy szegmensben vitathatatlanul első lett: a városi terepjárók között a Duster vitte a prímet, közel 900 eladott autóval.