Nem meglepő módon az országos 3,29 százalékos fizetésképtelenségi átlagnál jóval magasabb a keresletcsökkenés által kiemelkedően sújtott gépjármű-kereskedelem és -javítás iparág bedőlési aránya. A cégszámra vetített fizetésképtelenségi arány ebben a szektorban ugyanis 4,45 százalék - áll a Dun & Bradstreet (D&B) Hungaria Kft. elemzésében.
Az arány az elmúlt egy évben valamelyest (4,54-ről 4,45 százalékra) csökkent, ám ez sem a javulás jele. Az első nagy fizetésképtelenségi hullám már megvolt, de új bedőlési dömping várható az iparágban. Számos nagy szereplő magas eladósodottsággal küzd, hitelekkel finanszírozták felhalmozódott és nehezen mozgó készleteiket is. A kereskedők körében a cégek felénél 100 százaléknál magasabb az eladósodottság mértéke - írta a cégminősítő elemzésében.
A negatív jövőképet valószínűsíti, hogy az elmúlt fél évben az iparágban a végelszámolások aránya jelentősen emelkedett. Míg 2010 második félévében naponta átlagosan kicsit több mint egy iparági szereplő szűnt meg saját maga által kezdeményezett bezárással (azaz végelszámolással), addig ma naponta 2,5 céget zárnak be így. Keleti József, a Bisnode csoporthoz tartozó D&B ügyvezetője elmondta, hogy a gépjármű-kereskedelem és szerviz a 6. legnagyobb bedőlési arányú iparág, amit csak az építőipar és a hozzá kapcsolódó szektorok, a textilipar és logisztika előz meg.
A megugró végelszámolási adaton kívül az iparágra jellemző fizetési késedelmek tendenciája is aggasztó, ugyanis a 2010-es átlagos késedelemhez képest több mint 3 nappal (16,7 napra) nőtt az iparágban tevékenykedő cégek késedelme. A D&B DunTrade fizetési tapasztalat-rendszeréből látszik, hogy a szektor szereplői az összes cégnél kevesebb, 25 nap körüli fizetési határidőt kapnak partnereiktől. Az a körülmény, hogy ebben az iparágban a cégeknek a magyarországi átlagnál - ami 30 nap körül mozog - 5 nappal korábban kell átutalásos számláikat kiegyenlíteni, a beszállítók bizalmatlanságára utal - írta a cégminősítő.