A múlt hónapban kevesebb mint 3,7 ezer gépkocsira került rendszám, az egy évvel korábbinál bő 15 százalékkal kevesebb - derül ki a DataHouse előzetes adataiból. Szokatlanul gyengén teljesített a kishaszonjármű-piac is: a korábbi hónapok szinte töretlen növekedése után a július közel 12 százalékos visszaesést hozott, így 751 darabra akadt vevő.
A héthavi adatok ugyanakkor továbbra is többletet mutatnak: a személygépkocsik esetében a 26,8 ezres darabszám 3,5, a kishaszonjárműveknél a bő 5,5 ezres darabszám pedig 19,2 százalékkal múlja felül az egy évvel korábbit.
A gyengén alakuló nyári hónapok láttán nem tűnik túlzásnak, hogy a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete a közelmúltban 58 ezerről 52 ezerre csökkentette az új személygépkocsik idei forgalmára vonatkozó prognózisát, miközben a kishaszon-piaci előrejelzését 12 ezer darabon hagyta.
Lesznek még visszaesések, törékeny a piac, a meginduláshoz nincs stabil gazdasági háttér - értékelte az adatokat a Napi Gazdaság Online kérdésére Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke. Hozzátette: egyhavi adatokból nem volna helyes messzemenő következtetéseket levonni, azaz nem lehet kijelenteni, hogy összeesett a piac, ahogyan azt sem, hogy eddig nagyon ment. A hangulat talán javult, az emberek anyagi helyzete nem változott, így az autópiacon sem voltak nagy változások - fogalmazott.
A számokon a reexport sem javít, ennek aránya minimálisra esett vissza. Ennek részben az erős forint az oka - 270-es euróárfolyam alatt kevéssé kifizetődő -, részben pedig az, hogy a magyar piac készletellátottsága sem olyan, hogy bőségesen jutna reexportra - mondta Erdélyi. Hozzátette: akkor volt jelentős a reexport, amikor a kereskedők a devizaalapú készletfinanszírozással beszerzett készleteiket igyekeztek külföldre értékesíteni, 2009-ben.