Ezeket a reményeket tükrözik a Gépjármű- és Gépjárművezetés-Ellenőrző Hivatal (DRPCIV) ma közzétett drámai adatai is, amely szerint júniusban 16 százalékkal kevesebb új és 70 százalékkal kevesebb használt autót helyeztek forgalomba, mint egy hónappal korábban. Az első fél év adatai sem jobbak, június végéig mindössze 31,7 ezer új autóra került rendszám, ami 13,3 százalékos visszaesést jelent 2010 azonos időszakához képest.
Április elején bombaként robbant a hír, hogy az EU Bírósága szerint a közösségi joggal ellentétes az a környezetszennyezési adó, amelyet Romániában a gépjárműveket első nyilvántartásba vételekor kivetnek. A döntés nyilvánosságra hozatala után valóságos roham indult a helyi bíróságokon, ahol egyre többen kapták vissza korábban befizetett pénzüket.
A környezetvédelmi minisztérium ugyanakkor nem titkoltan véget szeretne vetni annak, hogy a Nyugat-Európából behozott roncsot elárasszák az országot. A regisztrációs adó teljes eltörléséről szó sem lehet - idézi a Krónika Borbély László környezetvédelmi minisztert, aki szerint a tárcának csupán az utóbbi félévet kell "korrigálnia". Egy készülő jogszabály hatályba lépését követően 20-30 százalékkal csökkenne az illeték, a különbözetet pedig azok a vásárlók is visszakapnák, akik korábban szerezték be autójukat - ismertette a tárca terveit szűkszavúan a politikus.
Noha a forgalomba helyezett használt gépkocsik száma drasztikusan, 42 százalékkal esett vissza az elmúlt hat hónapban, még így is jóval több, elsősorban Németországból behozott autó kerül a román utakra, mint új. Idén június végéig több mint 44,4 ezer használt autó talált gazdára, a 2010 januárja óta regisztrált 230 ezer használt gépkocsi 43 százaléka nyolcévesnél régebbi volt. A preferencia listák élén továbbra is a Dacia áll, noha júniusban nem egészen 2700 új autót értékesített, 21 százalékkal kevesebbet, mint tavaly. A Volkswagen 2 százalékkal 802 darabra növelte romániai eladásait, a Skoda viszont 25 százalékot rontva mindössze 751 autót adott el.