Kompakt autók
A korábbi évek két legnépszerűbb típusa a kompakt kategóriában sokáig az Opel Astra és a Volkswagen Golf volt, ezek a modellek már évtizedek óta küzdenek a kompakt autót vásárlók kegyeiért. Az elmúlt esztendőben azonban mégsem ezek bizonyultak az alsó középkategória legnépszerűbbjeinek, hanem két másik, alapvetően praktikus családi autó, a Ford Focus és a Skoda Octavia.
Nagy és még nagyobb
Talán különbözőbbek már nem is lehetnének azok az alapvetések, amelyek alapján a Focus és az Octavia tervezői dolgoztak. A Fordnál a racionálisnak tartott szegmensbe próbáltak kis sportosságot csempészni, míg a Skoda a praktikumot fejlesztette tökéletesre saját modelljénél. A Focus legnépszerűbb kivitele az ötajtós és a kombi, ha a pakolhatóság a fontos, akkor érdemes ezek között dönteni, de azért már a ferdehátú csomagtere is elegendő méretű. Az Octavia azonban még ennél is tágasabb, nincs az a poggyászmennyiség, amit nyújtott hátsója ne lenne képes elnyelni: a raktér nyílása hatalmas, a táskák rögzítését fülek és rekeszek segítik. A konkurensekhez képest rövidebb tengelytávja ellenére az Octavia utastere tágas, de nem feledteti, hogy kompakt autóban ülünk, noha a hátsó ülésen felnőttek is kényelmesen elférnek. Az pedig külön jó hír, hogy mindkét típus alapváltozatában szabályozható a vezetőülés magassága és a kormányoszlop hossza.
Felturbózva mindig jobb
Kapcsolódó
A vásárlók leginkább a vezethetősége miatt kedvelik a Ford kompaktját, a Focus erőssége ugyanis futóműve és közvetlen kormányzása. A motorok ehhez képest azonban már nem annyira lelkesítők, mint amennyire azt várnánk. Az 1,6 literes alapmotorból csak a változó szelepvezérlésű, 115 lóerős kivitel érdemel figyelmet, és a 2 literes benzines is inkább étvágyával, mintsem teljesítményével hívja fel magára a figyelmet. A rugalmasságot inkább a dízeleknél keressük, az 575 ezer forintos felárú 1,6 literes kielégíti az átlagos igényeket, míg a 2 literes még ennél is többet nyújt. A kínálat érdekessége a két sportmodell: a mindennapokban is használható ST és a hörgő-fújtató RS, amelyeket 2,5 literes, öthengeres turbómotor hajt.
A Skoda tervezésekor inkább a komfort, mintsem a sportosság volt a legfontosabb szempont, ennek ellenére vezethetőségére itt sem lehet panaszunk. A motorok terén ráadásul több a spiritusz, mint várnánk: különösen a morgós hangú 1,2 és 1,4 literes turbós benzinesek remekelnek − ez utóbbi 300 ezer forinttal drágább −, nyomatékuk és fogyasztásuk pedig ideális a cseh autóhoz. A kínálatban egyébként erősebbet is találunk, hiszen ott vannnak az 1,8 és 2 literes turbóbenzines erőforrások is. Ha fontos a fogyasztás, akkor az 1,6 literes dízel ajánlható, a váltó áttételezése itt lehetne jobb, ráadásul a szintén 105 lóerős 1.2 TSI motorhoz képest közel 700 ezres felára csak nagy futásteljesítménynél éri meg. Az Octavia kínálatának különlegessége az összkerékhajtású, emelt karosszériás, védőburkolatos Scout kombi, valamint a 20 mm-rel leültetett sportfutóművel és dupla kuplungos automatizált váltóval szerelt RS.
Okos választás
A Skoda felszereltsége már alapesetben sem mondható hiányosnak, a rendelhető extrák sora pedig felveszi a versenyt a konkurenciával. Az Octavia Classic modelljéhez négy légzsák, kipörgésgátló, első elektromos ablakemelő, központi zár, manuális légkondicionáló és cd-rádió tartozik. A függönylégzsák, ESP, ködfényszóró, hűthető dobozos kartámasz és fedélzeti számítógép a következő, Ambiente szint tartozéka, amelyért érdemes kifizetni a 145 ezer forintos felárat. Nevéhez illően igazán megéri a Clever széria, hiszen ehhez ülésfűtés és parkolóradar is tartozik az előbb felsoroltakon felül, mégis olcsóbb azoknál.
A Focus alapmodelljéhez elektromos ablak, központi zár, négy légzsák és ESP jár, de a manuális klíma és a hátsó tárcsafékek csak a második szinttől tartozékok. Az új generáció bevezetése előtt kínált Fresh modell kielégítő alapfelszereléssel búcsúztatta a szériát, a hasznos extrák között a fűthető szélvédőt és a 230 voltos aljzatot találjuk.
Középkategóriás autók
Itthon a legnépszerűbb cégautók a középkategóriában a friss vonalú Opel Insignia, a megújultan is klasszikus Volkswagen Passat, valamint a sportosabb vonalat képviselő Ford Mondeo. Az elmúlt évi eladási adatokból a Ford elsősége egyértelmű, míg az Opel és a Volkswagen között a karosszériaváltozatok kelendősége dönt: a kupés tetővonalú, de műszakilag rokon CC modellt is beleszámítva a Passat kelt el nagyobb számban.
Hangárnyi belső, praktikus ötajtós
Szinte minden modern autó sportosabbnak akar tűnni annál, amit a kategóriától elvárunk, ezek közül formai és dinamikai szempontból is kiemelkedik a Ford Mondeo legújabb generációja. Persze akadnak olyan típusok is, amelyek inkább a konzervatív vevőket célozzák meg, ez a leírás tökéletesen illik a kimért formájú Volkswagen Passatra. A két autó, bár egyazon kategóriába tartozik, méreteivel jelentősen eltér egymástól, legalábbis ami a centiket illeti. A Mondeo tengelytávja 14 centiméterrel, hossza 7 centiméterrel nagyobb, mint a Volkswagené, ami elsősorban az utastér méretére van jó hatással. Így a Mondeo hátsó lábtere a konkurensek között az egyik legnagyobb, a szinte derékszögben nyíló ajtókon könnyű beszállni és a csomagtér méretére sem lehet panaszunk. A Passat nem nőtt a legutóbbi generációváltással, ám helykínálata azért elegendőnek mondható. A csomagtér szempontjából a Ford a praktikusabb, hiszen könnyen pakolható és bővíthető ötajtósként is kérhető, noha ezért 150 ezer forint felárat számítanak fel. A négyajtós Passat érdekes extrája a láblendítéssel nyitható csomagtérfedél, arra az esetre, ha a kezünk foglalt lenne. Mindkét típusból van kombi is, a Mondeo esetében 300 ezer, a Passat esetében 267 ezer forintos felárat számítanak a nagy rakterű verzióra.
A konzervatív is lehet sportos
A közelmúltban végzett modellfrissítéssel új erőforrások költöztek a Mondeo motorterébe. Igaz, az 1,6 literes benzines szívómotor csak átlagos dinamikájú, ráadásul a bioetanol-tankolhatóságon felül nem mondhatunk el sok jót a 2 literes szívómotorról sem, ezért is örvendetes, hogy vele azonos áron választható az 1,6 literes, 160 lóerős turbóbenzines. Pont ennyibe kerül az 1,6 literes, 115 lóerős turbódízel is, amellyel leginkább fogyasztási rekordokat döntögethetünk, a többi igényt a 2 literes dízel valamelyik teljesítményszintje fogja kielégíteni. A Ford kormányzásáról és futóművéről csak jót lehet mondani, kellemesen dinamikus az autó. A Volkswagen vezethetősége annak ellenére remek, hogy ezt a modellt nem szokták sportosnak tartani, pedig tesztpályás méréseken sem marad alul riválisával szemben, sőt! A korábbi, egy kicsit talán hervasztó szívómotort 1,4 literes turbóbenzinesre cserélték, ami nyomatékosságával és takarékosságával ideális választás. Ezen felül 1,8 és 2 literes benzinest is kérhetünk, szintén turbótöltéssel, illetve az 1,6 és 2 literes dízelek is elérhetők, amelyek fogyasztáscsökkentő műszaki megoldásokkal figyelemre méltóan takarékosak. Kiemelkedően erős modellt mindkét márkánál találunk: a Ford vadonatúj 2 literes, 200−240 lóerős turbós benzinesét és 2,2 literes, 200 lóerős dízeljét veti be, míg a Volkswagen kínálatában 300 lóerős V6-os benzinmotort találunk összkerékhajtással.
Innovatív extrák egész sora
Jelenleg valamivel hétmillió forint alatti mindkét modell alapára, ezért a már szinte kötelező hat légzsák, ESP, cd-rádió és klímaberendezés mellett sok más extra is jár. A Ford például térdlégzsákot ad a vezetőnek, és praktikus a tanksapka nélküli üzemanyagtöltő-nyílás is, de az alapmodellben csak elöl elektromos az ablakemelő és nincsenek színre fújva az ajtókilincsek. A Passat klímaberendezése az alapmodellben félautomata (hőfokszabályzós) és ködfényszórót is kapunk, kulcs helyett a távirányítót a műszerfalba nyomva indítható az autó. A rendelhető extrák viszont igazán érdekesek: a Fordban sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, automatikus távolságifényszóró-kezelő, holttérfigyelő és adaptív tempomat lehet, míg a Volkswagennél praktikus opció az önállóan parkoló és a sávtartó rendszer, valamint a 230 voltos elektromos aljzat, de fáradtságérzékelő, tévévevő és adaptív lengéscsillapítás-szabályzás is elérhető hozzá.