Augusztusban több mint 3,4 ezer új személygépkocsira került rendszám, ami az egy évvel korábbinál 13,5 százalékkal több - derül ki a DataHouse friss adataiból. Júniusban még - a korábbi hónapok hektikusan változó többleteit követően - 1,5 százalék volt az elmaradás, júliusban pedig tízszer ekkorára rúgott az éves mínusz. Az év első nyolc hónapjában közel 30,2 ezer autó talált gazdára, az egy évvel korábbinál 4,5 százalékkal több, ám a 2009-esnél harmadával kevesebb.
Hely | Márka | Db | Piacrész |
1 | OPEL | 3590 | 11,89% |
2 | FORD | 3289 | 10,89% |
3 | VOLKSWAGEN | 3169 | 10,49% |
4 | SKODA | 3071 | 10,17% |
5 | RENAULT | 2508 | 8,31% |
6 | TOYOTA | 1460 | 4,84% |
7 | PEUGEOT | 1092 | 3,62% |
8 | NISSAN | 1077 | 3,57% |
9 | SUZUKI | 950 | 3,15% |
10 | HYUNDAI | 911 | 3,02% |
Forrás: DataHouse |
Bár úgy tűnik, hogy a nyár végén újra fordulat következett be a hazai piacon, ebből - ahogyan a korábbi két hónap csökkenéséből - továbbra sem érdemes messzemenő következtetéseket levonni. A havi eladások ugyanis tavaly március óta a 3,4-4,4 ezer darabos sávban mozognak, márpedig ilyen kis darabszám mellett néhány száz darab is komoly százalékos eltérésként jelentkezik a statisztikában. Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke szerint törékeny a piac, az igazi meginduláshoz nincs stabil gazdasági háttér.
Pörög a használtautóbiznisz - spórolnak az áfával
Az újautópiac hullámzásával párhuzamosan azonban látványosan felpörgött a használtautó-behozatal. Amint arról beszámoltunk, az első félévben több mint 50 százalékkal tízezer darab fölé nőtt a külföldről behozott használt személygépkocsik száma, az összes forgalomba helyezett autómennyiségen belül pedig súlyuk megközelítette a 30 százalékot. Ilyen magas arányra és darabszámra az elmúlt években nem volt példa.
Az autópiacon a használtimport térnyerését jól jelzi, hogy 100 eladott új gépkocsira már 44, eredetileg külföldön forgalomba helyezett, kétévesnél idősebb kocsi jut. A növekedést alapvetően az magyarázza, hogy sokan keresnek új helyet másodkézből származó kocsit, miközben nincs elegendő kínálata jó minőségű, hazai forgalomba helyezésű használt autókból. Erdélyi szerint az is a használtak térnyerését indokolja, hogy az alacsonyabb vételár miatt az ügyfelek fizetőképessége és hitelezhetősége relative sokkal jobb, mint az új autóknál - ezt alátámasztják a finanszírozók adatai is.
A szakember hozzátette: elég jelentősre duzzadt azon vállalkozások száma, akik a jogszabályi lehetőségeket kihasználva, elsősorban használt autókat hoznak be úgy, hogy még az áfa fizetése előtt eltűnnek. Az így importált használt autók számát az MGE évente 3-5 ezer darabra saccolja. E jelenség ellen - egyetértve a legális használtautó kereskedőkkel - igyekszik is fellépni az MGE - kereskedelem ebben kevésbé rugalmas.
Közelebb az ideálishoz a használtimport
Erdélyi szerint az újautó-értékesítés lassabb elmozdulása és a használtkocsi-import elindulása azt jelentheti, hogy a gépjárműkereskedelem lassan visszatér a reális kerékvágásba, és néhány év alatt eléri azt a szintet, amely a hazai vásárlóerőnek igazán megfelel. Az MGE szerint ez mintegy 120-130 ezer új, és 25-35 ezer használt gépkocsi importjára tehető. Az újautó-piac ettől még viszonylag messze van, hiszen az MGE nemrégiben csökkentette 52 ezresre az idei prognózisát, miközben lapunk számításai szerint használt kocsiból legkevesebb 23 ezer darab érkezhet 2011 egészében.