A magyarországi újautó piacot a korábbi évekhez hasonlóan a cégautó és flottavásárlások tartják életben. Tavaly 70 százalék, az idei év első 10 hónapjában pedig 73 százalék volt a vállalati autók aránya az újonnan üzembe helyezett gépjárművek között. Ez azt jelenti, hogy négy új gépkocsi közül három valamely vállalkozás vagy flottakezelő tulajdonába került. A magánvásárlások területén a gazdasági recesszió kilátásai és a jelentős árfolyamgyengülés miatt a 2012-től bevezetésre kerülő alacsonyabb regisztrációs adóterhek ellenére sem várható növekedés. Ezzel szemben a céges gépjármű beszerzésekkel kapcsolatban optimistán vélekednek a szakemberek.
Növekszik a cégautóadó, de levonható lesz a bérlet áfája
A LeasePlan becslése szerint jövőre a megváltozott adószabályozás miatt ügyfeleiknek átlagosan a flottaautók 80 százaléka után kell majd több cégautóadót fizetniük, ugyanakkor 20 százalékuknál csökken ez az adóteher. Az összességében átlagosan 30 százalékkal növekvő cégautóadó mellett azonban jelentős könnyebbséget hoz, hogy a módosított szabályozás értelmében levonhatóvá válik a bérelt személygépjárművek bérleti díjának 27 százalékra emelkedő áfája.
Az így megtakarított összeg ellensúlyozhatja, sőt meghaladhatja az emelkedő cégautóadó által generált plusz terheket, ezért jövő évtől tovább nő a bérleti konstrukció pénzügyi előnye a saját tulajdonú vagy hitelből finanszírozott gépjárműflottákéval szemben.
A cégek pótolhatják az eddig halogatott autóbeszerzéseket
Jakus László, a LeasePlan pénzügyi igazgatója szerint a céges vásárlások növekedést mutatnak majd az elkövetkező időszakban. "2008. január 1-je óta a flottakezelő cégek egyéb jogi személyekkel ellentétben visszaigényelhetik az áfát a személygépjárművek beszerzési árából, ez a lehetőség továbbra is adott lesz. 2012. január 1-jétől azonban a bérlő számára a bérleti díj áfája is levonhatóvá válik az üzleti használat arányában, amennyiben bérli vagy lízingeli a személygépjárműveket. Az új szabályozás értelmében tehát a bérlő sem a jármű beszerzési ára, sem annak bérleti díja után nem fizet áfát. Így az eddig is fennálló pénzügyi előnyökön túl 2012-től még inkább megéri majd tartósbérleti konstrukcióban beszerezni a vállalati autókat. Számos olyan vállalkozás van, ahol eddig saját forrásból vásárolták az autókat, és az évek óta tapasztalható kedvezőtlen gazdasági környezetben folyamatosan halogatták az új járművek beszerzését. Úgy gondoljuk, hogy ezeknek a cégeknek 2012-től érdemes lesz tartósbérleti konstrukcióra váltani, hisz kezdőtőke nélkül cserélhetik fiatalabbra öregedő személygépjármű parkjukat, a fizetett havidíjat költségként számolhatják el és most már az áfát is visszaigényelhetik." - mondta a szakember a növekedési várakozások alátámasztásaként.
Ennyi megtakarítást érhető el
Az új adószabályozás megkülönbözteti a magán- és az üzleti használatot, és dokumentált útnyilvántartást ír elő az üzleti használat arányának igazolására. A nyilvántartási kötelezettség miatt keletkezett adminisztrációs többlet teher azonban bőven megtérül majd. A LeasePlan számításai szerint már 10-12 százalék üzleti használat képes ellensúlyozni az adóterhek és az árfolyamváltozás negatív hatását.
Amennyiben ennél magasabb az igazolt üzleti használat aránya, akkor még több megtakarítás érhető el. Egy középkategóriás 1599 cm3-es dízel személygépkocsi esetén az összes cégautót érintő adóváltozást és a forintgyengülést figyelembe véve 30 százalékos üzleti használattal a havi költség kb. 5 százalékkal csökken, míg 50 százalékos üzleti használatnál 10 százalék megtakarítással számolhatunk. Amennyiben 90 százalékban üzleti célra használják az autót, akkor 18 százalékkal kevesebb költség merül majd fel a bérlettel kapcsolatban.