A Napi Gazdaság pénteki számának cikke

A szövetség adatai szerint 2011 második negyedévében már csak 2,1 százalékkal maradt el a megkötött szerződések száma az egy évvel korábbitól, ám nem felejthető el, hogy a bázis rendkívül alacsony volt − 2010 első negyedéve óta nem tud 20 ezernél több szerződést kötni a szakma új és használt autóra összesen.

A szerződések döntő része forintalapú, köszönhetően annak, hogy az új törvényi szabályozás miatt itt lehet a legkisebb önrész mellett beszállni egy új autó megvásárlásába. A hitelek futamideje a 2−5 éves sávba esik − részarányuk a teljes finanszírozott állományon belül egy év alatt 2,3 százalékkal bővült.

A használtautó-kereskedő ajánl finanszírozást

Az adatokból jól látható, hogy a lízingcégek is kénytelenek a használtautó-szegmens felé tekinteni, az értékesítés zöme ott realizálódik − az új autók értékesítését lényegében csak a flottavásárlások tartják szinten. Lévai Gábor szerint annak ellenére, hogy mind több lízingcég nagy telepen gyűjti össze a gépjárműveket, dőreség lenne azt állítani, hogy a finanszírozók egyben a legnagyobb használtautó-kereskedők is − továbbra is döntően az az üzleti modell él, hogy a használtautó-kereskedő ajánl közvetítőként finanszírozást. A visszavett autók száma a főtitkár szerint a korábbi évi 15-20 ezerről felment 25-30 ezerre, de ez még mindig kevesebb mint 10 százaléka használt autóknál évente megvalósuló tulajdonoscseréknek, az itthon fellelhető használtautó-kínálatnak pedig még ennél is kisebb hányada.

A szakember szerint általánosságban a finanszírozás szempontjából nincs különbség abban, hogy egy visszavett vagy egy máshonnan származó használt autót akarnak-e értékesíteni. Azt viszont azért maga is elismeri, hogy egy-egy lízingcég egy-egy konkrét autóra lehet, hogy kínál speciális ajánlatot − hiszen sokszor érdeke, hogy az adott autó kikerüljön a könyveiből.

Elhúzzák a flottacserét a cégek

A válság kezdete óta lényegében csak a céges vásárlások tartják fenn az újautó-értékesítést − tavaly tízből hét gépjárművet cégautóként helyeztek üzembe hazánkban. Miután a korábbi években rendszeresen háromévente cserélték a céges kocsikat, jó néhány kereskedő abban reménykedik, hogy a flottákból kikerülő kocsik lecserélése szép lassan egy új beszerzési boomot indíthat el. Ám Lévai Gábor lehűti a reményeket. A flottapiacon is volt visszaesés a válság hatására − nem annyira drasztikusan, mint a magánszemélyek esetében az új autók értékesítésénél, de ezzel együtt a területen aligha lehet komolyabb felfutást várni. Ráadásul − mondja a szakember − sok ügyfél meghosszabbította a futó szerződéseit további egy vagy két évvel, így ezeknek az autóknak a cseréje kitolódott.

Hasonló tapasztalatokat osztott meg lapunkkal a piacvezető flottakezelő cég, a LeasePlan kereskedelmi igazgatója. Pesti Tímea szerint a gazdasági válság kirobbanását követően a vállalatok is igyekeztek visszafogni kiadásaikat; sok esetben elhalasztották, időben kitolták a flottájuk frissítését.

Ki veszi meg a a flottából kikerült autókat?

Persze a jelentős gépjárműflottával rendelkező ügyfelek akkor tarthatják optimális szinten a gépjárművekhez kapcsolódó költségeket, ha sokat futott cégautóikat időben lecserélik, ám kérdéses, hogy minek alapján számítjuk ki a gazdaságos flottaélettartamot. Ugyanakkor Pesti Tímea szerint négy-öt éves kor felett már mindenképp célszerű új autót forgalomba állítani.

A korosodó és sokat futott flották cseréjével a cégautók iránti kereslet bővülése a következő években összességében az egész hazai autópiacra kedvező hatást gyakorolna − állítja a LeasePlan szakembere, aki szerint ugyanakkor komoly gondot jelent, hogy hiányzik az a vásárlói réteg, amelyik fel tudná szívni a piacról a flottából kikerült autókat. Pedig a flottacégeknél leadott autók külön kategóriát képeznek − hívja fel a figyelmet Lévai Gábor −, mivel jellemzően céges autóként üzemelő, bizonyítottan szervizelt, viszonylag jó minőségű autókról van szó.

A lízingszövetség főtitkára szerint a jelenlegi 40 ezresre tehető flottaállományból évi 10-12 ezer futhat ki. Ugyanakkor ez a kínálat folyamatos, vagyis az érintett autók most is kint vannak a használtautó-piacon.