Ez a majdani légtéregyezmény felváltja a néhány tagország által kötött úgynevezett nyitott égbolt megállapodásokat, amelyeket pár hónapja az EU bírósága törvénytelennek minősített, mert ellentétesek az EU egységes belső piaci szabályaival. Ez lesz az első alkalom, hogy a bizottság eljárhat a 15-ök - és nemsokára a 25-ök - nevében például olyan konkrét ügyekben, mint a transzatlanti járatok száma, azok helyben és időben történő elosztása, légitársaságok tulajdonlása, az állami segélyek feltételei vagy a biztonsági és környezetvédelmi (zajártalom, szennyezőanyag-kibocsátás) követelmények. Ezek mind roppant kényes kérdések, nem véletlen, hogy Washington kétoldalú tárgyalásokon igyekezett jobb pozíciót elérni. A majdani megállapodás jelentőségét az adja meg, hogy a transzatlanti forgalom a világ légi közlekedésének 40 százalékát teszi ki.