Megújulhat a 2-es villamos vonalán az Erzsébet híd és a Lánchíd között húzódó viadukt, és megvalósulhat az Eötvös téri peronok akadálymentesítése. A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a kivitelezésre, az infrastrukturális fejlesztések célja, hogy 2026 második felétől korszerű, alacsonypadlós CAF-villamosok közlekedjenek a 2-es villamos vonalán – írta meg a BKK.

Ahhoz, hogy a 2-es villamos vonalán 2026 második felében forgalomba álljanak az alacsonypadlós, 34 méter hosszú CAF-villamosok, több infrastrukturális beruházás szükséges. 

A BKK közleménye szerint ezek része a Pesti alsó rakpartnál lévő viadukt felújítása, a villamospálya átépítése, valamint az Eötvös téri peronok akadálymentesítése.

A projekt megvalósítását különös gondossággal kell elvégezni, a világörökség-védelmi helyszín miatt szigorúbb előírásoknak kell megfelelni, ezért a korlátok és kandeláberek felújítását, valamint a támfal hibáinak javítását restaurátori szakfelügyelet mellett végzik majd el.

A BKK feltételes közbeszerzési eljárást indított a világörökség-védelmi helyszínen lévő Vigadó tér alatti viadukt átépítésére, a villamospálya felújítási és peronépítési munkáinak kivitelezésére; az ajánlati felhívás 2024. december 23-án jelent meg. A beruházás kivitelezése az Európai Unió támogatásával valósulhat meg, a munkák az eljárás eredményes lefolytatása és a forrás rendelkezésre állása esetén tervezetten 2025 első felében kezdődhetnek.

Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint a kivitelezőnek a 2-es villamos forgalmának Március 15. térig történő fenntartása érdekében ideiglenes vágánykapcsolatot kell beépítenie.

A BKK a beruházás keretében:

  • részlegesen felújítja és átépíti a 2-es villamos vágányai alatt lévő viaduktot, és úgy helyezi el a vágányokat, hogy elférjenek majd az arra közlekedő CAF-villamosok;
  • akadálymentesíti a 2-es villamos Eötvös téri megállóhelyét: a korszerű járművekhez igazodó, emelt magasságú peronokat épít, hogy az alacsonypadlós villamosokat a babakocsival, a nagyobb csomaggal közlekedők, valamint a mozgásukban korlátozottak is kényelmesen használhassák, továbbá a felújított peronok kialakításakor úgynevezett taktilis figyelmeztető és tájékoztató burkolati elemeket helyez el, amelyek a vakok és gyengénlátók közlekedését segítik;
  • felújít csaknem 900 méternyi villamosvágányt;
  • javítja a támfal hibáit és megtisztítja a Duna-korzó felőli, tömbkőből készült mellvédet;
  • kiszélesíti az alsó rakpartra vezető gyalogoslépcsőket, valamint
  • korszerűsíti a közvilágítást és a csatornahálózatot.

A beruházás előkészítése során a BKK megvizsgálta a Vigadó tér megállóhely akadálymentesítési lehetőségeit is.

A vizsgálat megállapította, hogy a műszaki kötöttségek és világörökség-védelmi előírások miatt a megállóhely teljes körű akadálymentesítése nem valósítható meg, de lehetőség van a jelenleginél szélesebb felszállóhely kialakítására. A vizsgálat emellett azt is megállapította, hogy az alig 300 méterre lévő Eötvös tér megállóhely átalakításával a Vigadó tér akadálymentes elérése is javul a Duna-korzó folyamatos gyalogoszónáján keresztül. A közbeszerzési eljárás feltételes, a beruházás megvalósításához az Európai Unió támogatására lesz szükség, a munkálatok az eljárás eredményes lefolytatása és a forrás rendelkezésre állása esetén tervezetten 2025 első felében kezdődhetnek el.

Újabb villamosok jöhetnek 2030-ig

A BKK és a Fővárosi Önkormányzat  tervei szerint számos, a villamosokat érintő fejlesztés lehet még Budapesten, amelyek az Európai Unió társfinanszírozásával valósulhatnak meg.

Ezek közé tartozik a járműflotta megújítása: az összesen 51 új CAF-villamos forgalomba helyezésével a tervek szerint – ha rendelkezésre áll a szükséges európai uniós támogatás, és megvalósulnak az új járművek közlekedtetéséhez elengedhetetlen infrastrukturális beruházások – olyan vonalakon is járhatnak majd alacsonypadlós, légkondicionált, energiatakarékos villamosok, ahol jelenleg csak néhány vagy egyáltalán nem közlekedik.

További járművek beszerzése is esedékessé válik a jövőben: a BKK már dolgozik annak a tendernek a kiírásán, amelynek köszönhetően akár további több mint 100 új, korszerű villamos érkezhet Budapestre.

Így tervezzen a körúti villamosokkal karácsony után, az 1-essel pedig szilveszter után

Újratervezést kell végezniük mindazoknak, akik rendszeresen használják a 4-es illetve a 6-os villamost. A karácsonyi ünnep után olyan közműjavítást kell elvégezniük a szakembereknek, amely befolyásolja a járművek útvonalát, azaz lezárásra is szükség van hozzá. Erről itt olvashatja el a részleteket >>>