Szerdán folytatódott a Mobilitási Témacsoport egyeztetése a Göncz Árpád városközpont metróállomáshoz kapcsolódó gyalogos-aluljáró felújítási és akadálymentesítési terveiről. A Göncz Árpád városközpont, az M3-as metróvonal azon állomása, amely a Váci út és a Róbert Károly körút csomópontjában az ott lévő gyalogos-aluljáróval teremt kapcsolatot az M3-as metró és az 1-es villamos, valamint számos autóbuszjárat között – írta közleményében a BKK.

Az M3-as metró rekonstrukciójakor (2017 és 2019 között) megújult a Göncz Árpád városközpont állomás is.

De a felújítás csak a metróállomás területére terjedt ki, a gyalogos-aluljáró egy külön projektben újul meg és lesz akadálymentes. 

A tervek 2019-ben készültek, a kivitelezés azonban forrás hiányában nem kezdődött el. A jelenlegi projekt egy tervfelülvizsgálatot tartalmaz, igazodva a megváltozott a jogszabályi követelményekhez és a megrendelői elvárásokhoz.

A BKK továbbra is fontosnak tartja, hogy a civil szervezetek és egyesületek kifejthessék szakmai észrevételeiket a főváros közlekedését érintő különféle témákban, ezért a Mobilitási Témacsoport szerdai ülésén lehetőséget biztosít arra, hogy a Göncz Árpád városközpont aluljárójának felújításáról és akadálymentesítéséről is egyeztessenek.

A tavaly megújult Mobilitási Témacsoport a budapesti mobilitás kérdéseivel foglalkozó civil szervezetek és szakmai egyesületek együttműködési fóruma. A BKK arra törekszik, hogy a felvetődő kérdéseket minél több szempontból megvitassa a felekkel. Ezzel a lépéssel a társaság a közös megértést és a későbbi döntések elfogadottságát segíti elő.

Közben a BKV arról adott hírt, hogy kezdődhetnek az egyeztetések a bankokkal a 2-es metró akadálymentesítéséhez és az 1-es metró szerelvényeinek cseréjéhez szükséges hitelről.

A BKV közleménye szerint miután a Fővárosi Közgyűlés szerdai ülésén támogatta, hogy a BKV a fejlesztései finanszírozásához hitelkeret-megállapodást előkészítő egyeztetéseket folytasson, hivatalos tárgyalások kezdődhetnek a Magyar Fejlesztési Bankkal és az Európai Beruházási Bankkal. A tervek szerint ebből a forrásból valósulhat meg – egyebek mellett – a 2-es metróvonal teljes akadálymentesítése és az 1-es metró tovább nem halasztható, több mint ötvenéves szerelvényeinek cseréje.

Mint írták, a fejlesztéssel a 3-as és a 4 -es után a 2-es metró is teljesen akadálymentessé válhat. Jelenleg a 2-es metróvonal 11 állomásából 3 – Örs vezér tere, Pillangó utca, Puskás Ferenc Stadion – akadálymentesített.

A BKV részletes tervet állított össze a teljes akadálymentesítés megvalósítására: négy állomás – Keleti pályaudvar, Kossuth Lajos tér, Széll Kálmán tér, Déli pályaudvar – ferdelift beépítésével a felszínig akadálymentesíthető. Négy állomáson – Blaha Lujza tér, Astoria, Deák Ferenc tér, Batthyány tér – a ferdelift csak az aluljárószintig oldja meg az akadálymentesítést. Ezeken a helyszíneken kisemelő-magasságú lift vagy rámpa kiépítése is szükséges. A projektben a 8 ferdelift beépítése mellett újra cserélnének 27 korszerűtlen mozgólépcsőt.

A társaság számításai szerint a többségében több mint ötvenéves szerkezetek cseréjével mintegy 30-42 százalékos energiamegtakarítás érhető el, ami éves szinten 60-90 millió forint energiaköltség-megtakarítást jelent.

A teljes akadálymentesítés és az energiahatékonysági felújítás aktuálisan becsült összköltsége mintegy 21 milliárd forint – olvasható a közleményben.

A BKV tájékoztatása szerint az 1-es metró több mint ötvenéves szerelvények cseréje mára elengedhetetlenné vált. A társaság már elkészítette azokat a dokumentumokat, amelyekkel – ha rendelkezésre áll a beruházáshoz szükséges forrás – elindítható az új jármű tervezésére, prototípus- és sorozatgyártására vonatkozó közbeszerzési eljárás. Az elvi előzetes típusengedélyhez tartozó műszaki leírásban a jármű több paraméterét rögzítették, az új szerelvények légkondicionáltak, a mostaninál tágasabbak, nagyobb befogadóképességűek és halkabbak lesznek – írták.

A projekt becsült költsége 45 milliárd forint.

A BKV közleménye szerint a szerdai tulajdonosi döntés lehetővé teszi a főpolgármesternek, hogy a közlekedési társaság bevonásával hivatalos tárgyalásokat kezdeményezzen a hitelező bankokkal. Bolla Tibor, a BKV vezérigazgatója a közgyűlés után elmondta, hogy BKV megtette a szükséges előkészületeket, így megkezdődhetnek az egyeztetések a pénzintézetekkel. A beruházási források csökkenése miatt a társaság alternatív megoldásokat dolgozott ki, hogy a tervezett fejlesztéseit megvalósíthassa. Ezek egyike a mostani hitelkonstrukció – olvasható.

A közlemény szerint ha az eredményes tárgyalások után a konkrét hitelkonstrukció a BKV rendelkezésére áll, a hitelfelvételhez újabb közgyűlési jóváhagyás, valamint – a gazdasági stabilitásról szóló törvény értelmében – kormányzati engedély is szükséges lesz.

Csodabuszokkal kecsegtet Karácsony Gergely: csábítja az autósokat

A főpolgármester szerint hiába jött létre már 75 éve Nagy-Budapest azzal, hogy a külső kerületek is csatlakoztak a városhoz, még mindig vannak olyan részek, ahol a tömegközlekedés nem elég vonzó alternatíva az autóval szemben. Erről itt olvashat többet >>>