Nem csak a válogatott csapat szereplése miatt tartja lázban Németországot a pénteken Skócia elleni meccsel kezdődő labdarúgó Európa-bajnokság, az elemzőházak a kontinentális sportrendezvény gazdasági hatásait is igyekeznek felmérni.
A közgazdászok és a munkaerőpiaci szakértők prognózisai összességében nem túl optimisták, a cégek üzleti hangulatára pedig rányomja a bélyegét a tavaly óta nyomasztó recessziós kép.
A várakozások szerint a bajnokságnak nem lesz nettó hatása Európa vezető gazdaságának éves teljesítményére, bár rövid távon jelentkeznek pozitív hatások, amelyek némiképp kompenzálják a veszteségeket.
Zsebbe nyúlnak az adófizetők
A focitorna rendkívül költséges mulatság: az idei bajnokság megrendezése a német adófizetőknek körülbelül 650 millió euróba kerül, amit a szövetségi kormánynak, az államoknak és a városoknak kell fedezniük az egyébként is szűkös költségvetések idején – hívta fel a figyelmet a Leibniz Európai Gazdaságkutató Központja (ZEW).
Nicolas Ziebarth munkaerőpiaci és társadalombiztosítási osztályvezető a Weltnek kifejtette: habár a verseny megrendezése rangos kiváltság, de gazdaságilag nincs akkora ereje, hogy fellendülést hozzon a válsággal sújtott országban. Mint mondta, ugyan egyes területeken lesznek kedvező impulzusok, ám ezeknek a magas rendezési költségek miatt nem várható nettó hatása.
Bevásárolnak a szurkolók
Annak ellenére sem várnak tűzijátékot a német gazdaságban, hogy néhány szektor profitálhat: így a turizmus, amely a mérkőzések vonzáskörzetében több vendégéjszakát értékesít az átlagnál, vagy a személyszállítás, a termékgyártás, a kiskereskedelem és az egyes szolgáltatások területei, ahol a verseny beszállítói működnek.
A Német Kereskedelmi Szövetség például 3,8 milliárd eurós pluszbevételt vár a június 14. és július 14. között zajló tornától.
Felmérésük szerint a németek több mint 41 százaléka tervez rágcsálnivalót, grillezett ételeket, italokat és egyéb élelmiszereket vásárolni a meccsek idejére, és már megmozdult a kerti cikkek, játékok és műszaki termékek értékesítése is. A fogyasztók 31 százaléka pedig ebben az időszakban sportszereket és olyan rajongói cikkeket is beszerez, mint a sálak, a zászlók és az dísztárgyak.
A vásárlói kiadások nem feltétlenül nőnek a futballversenyek során, hanem inkább eltolódnak – állapította meg a Bundesbank, amely szerint azért komoly esély van arra, hogy a foci-Eb érezhetően fellendíti a fogyasztói hangulatot és így a negyedéves GDP-t, de lehetnek „kiszorító hatások”.
A Német Gazdasági Intézet (IW) ezt a vendéglátó- és szórakozóiparban figyelte meg korábban: az összköltés nem feltétlenül nő, hanem inkább eltolódik, például a szurkolók kolbászt esznek, sört isznak, ahelyett, hogy étteremben vacsoráznának, vagy mozi helyett az otthoni tévés közvetítéseket választják.
Inkább az alkalmi munka lesz több
A számok azt mutatják, hogy az ilyen rendezvények még nem gyakoroltak komolyabb hatást a munkaerőpiacra sem.
A Szövetségi Munkaügyi Ügynökség (BA) szerint – miközben a tavaszi újjáéledés idén a szokásosnál gyengébben ösztönözte a németországi foglalkoztatást, – a verseny hatására sem mutatkozik tartós javulás, legfeljebb az alkalmi munkáknál – például megugrott az igény a biztonsági őrök, a stewardok és a vendéglátós dolgozók iránt.
A mérkőzések tíz fogadóvárosában is hasonló tendenciát mérnek a munkaügyi központok és a közvetítő cégek, amelyek úgy tapasztalják, hogy a kereslet marginális az új munkaerő iránt és főként a biztonsági területeken jelentkezik.
Nem szabad túlbecsülni az Eb lehetséges munkaerőpiaci hatásait sem. Még ha új munkahelyek is jönnek létre, azok nagy valószínűséggel nem lesznek állandók – közölte a Munkaerőpiaci és Foglalkozáskutató Intézet (IAB).
A számok makacs tények
A visszafogott gazdasági számításokat nemcsak a jelenlegi stagnálás, hanem a korábbi, más országokban megrendezett versenyek mérlegei is alátámasztják.
A koronajárvány előtti felfutás időszakában, a 2016-ban Franciaországban megrendezett labdarúgó Európa-bajnokság például 1,2 milliárd eurót hozott a francia gazdaság konyhájára, amelynek valamivel több mint fele a külföldről érkező látogatók kiadásainak tudható be.
A Sportjogi és Gazdaságtudományi Központ szerint ugyanakkor az akkori éves gazdasági összkibocsátáshoz viszonyítva alig volt számottevő ez az összeg, amely a bruttó hazai termék mintegy 0,05 százalékának felelt meg.
A hangulat legalább javul
A német közgazdászok is alig észleltek észrevehető hatást az elmúlt húsz év bajnokságainál.
Az Ifo elemzése szerint a korábbi tornákon átlagosan fél százalékkal javult a hangulat a német gazdaságban, bár a 2006-os világbajnokságot megelőző hat hónapban 1,1 százalékkal nőtt az üzleti bizalmi index, kifejezetten a közelgő sportesemény miatt.
A vb alatt és után viszont már elillant a kedvező hatás, erre számítunk a mostani Európa-bajnokságnál is – mutatott rá az Ifo.
Ezzel együtt jelezték, hogy a látszólag irreleváns események, mint például a mérkőzések eredményei, pozitívan befolyásolhatják a gazdasági kilátások személyes és társadalmi megítélését.
Különösen olyan időkben, amikor mindenütt Németország gazdasági hanyatlásáról beszélnek, és sokan aggódnak a jövő miatt, a bajnokság hozzájárulhat a társadalom pozitív megrázkódtatásához, erősítheti a közösségi érzést – összegezték.
Kormányváltás jöhet a választási vereség után
Belebukhat Olaf Scholz koalíciója a német kormányzópártok európai választásokon elszenvedett vereségébe. Hétfőn össztűz alá került a kancellár: többen lemondásra szólítják fel és előrehozott választásokat sürgetnek.A részletekről ITT írtunk bővebben.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!