Mintegy 520 milliárd forintos beruházás keretein belül létesítenek katódgyárat Ácson. Annak ellenére, hogy az építtető Bamo Technology Hungary Kft. kitart amellett, hogy az üzem nem lesz káros az egészségre és csillagászati adóbevételt fog jelenteni, a helyiek tiltakozásba kezdtek. A Kiáll(t)unk Ácsért csoport vezetője, Lipka Zoltán szerint a helyi szennyvízvezeték és az úthálózat sem bír el ekkora terhelést. A zaj és környezetszennyezés pedig a szomszédos Banát és Bábolnát is veszélyezteti. További probléma szerintük, hogy az új katódgyárban 900 dolgozóra lesz szükség, és ha a környékbeliek nem töltik fel a helyeket, ide is érkezhetnek a közép-ázsiai és távol-keleti segédmunkások, akárcsak a gödi Samsung gyárhoz.
Félre lettek tájékoztatva, ezért nem tudják megfelelően képviselni az ácsiak érdekeit – erre hivatkozva állnak fel sorra az ácsi képviselők, akinek a lakosok mellett nem volt tiszta, hogy milyen beruházás is létesül pontosan a településen. Amikor Szentirmai István fideszes polgármestert felkérdezték, közösségi oldalán tagadta, hogy újabb akkugyár épülne, emlékeztet rá a HVG.
Majd két évig tárgyaltunk ennek a beruházásnak a Magyarországra hozataláról. Nemzetközi verseny volt. Volt jó pár más európai ország is. Szeretném aláhúzni, hogy az európai progresszívek is értsék, európai ország, amely szerette volna ezt a beruházást magához édesgetni
– Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter mondta ezt a beruházás kapcsán. A politikus szerint az invesztáció értéke meghaladja az egymilliárd dollárt, ilyenből tavaly összesen 159 darab volt a világon, és Magyarországon ez már a második hasonló volumenű bejelentés idén.
Ha közel két évig tárgyaltak róla, miért nem tájékoztatták az embereket? – erre volt kíváncsi az LMP-s Keresztes László Lóránt, amikor levelet írt a külügyérnek. Mint a képviselő a parlament honlapján olvasható levelében fogalmaz, megdöbbenéssel értesültek róla, hogy „ismét az érintett lakosok bevonása, előzetes érdemi társadalmi egyeztetés nélkül terveznek akkumulátorgyártáshoz kapcsolódó nagyberuházást megvalósítani Ácson, a kínai Huayou Cobalt céggel." Keresztes úgy véli, az, hogy a beruházást nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűvé nyilvánították, „az egyet jelent a környezetvédelmi szempontok és az elővigyázatosság elvének figyelmen kívül hagyásával.”
Az LMP-s képviselő végül nem Szijjártó, hanem Menczer Tamás államtitkártól kapott választ. Menczer a beruházás környezetre gyakorolt hatásairól levelében hangsúlyozza, „Magyarországon minden beruházásnak meg kell felelnie a legszigorúbb környezetvédelmi és biztonsági előírásoknak. A beruházásokról a tárgyalások lezárása után minden esetben tájékoztatást adunk, ahogy ez az elmúlt években is tettük." Az államtitkár hozzáteszi: a gazdaság erejét a beruházások adják, az azokérrt folytatott nemzetközi versenyben a kormány a jövőben is részt kíván venni,
ezzel szemben a baloldal 2010 előtt csődbe vitte az országot.
Az évi 100 000 tonna gyártási kapacitású, fenntartható, zöldmezős gyártóüzem épül fel, amely olyan akkumulátorgyártók igényeit fogja majd kielégíteni, mint a CATL, az AESC, az EVE Power és az LGES. A késztermékeket pedig várhatóan a BMW, a Volkswagen és más európai autógyárak elektromos járműveiben fogják használni. A termelés várhatóan 2026-ban kezdődik meg.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!