Idén november 29.-re esik a vásárlócsalogató Black Friday hivatalos napja, amikor az amerikai hagyományok mentén az üzletek világszerte alkalmi kedvezményekkel, főleg az iparcikkek piacán akcióhullámmal indítják az év főszezonját a kereskedelemben.
Már idehaza sem újdonság a karácsony közeledtével évente megrendezett „vásárlás ünnepe”, amiatt sem, mert ezúttal egész hónapban repkedtek a Black Friday-ajánlatok az online és a hagyományos áruházak piacán.
Kapcsolódó
A reklámok célja, hogy fordítson az óvatos fogyasztás vitorláján, mert bár az infláció fékeződésével idén már erőre kapott több terület, még bőven van mit lefaragni az elmúlt időszak veszteségeiből.
A magyarok rutinosak: van, aki levadássza az időzített akciókat és ezzel spórol az év végi kiadásokon, míg olyanok is akadnak, akik korábbi rossz tapasztalataik miatt ellenállnak a pénztárcanyitogató ajánlatoknak.
Tény, hogy a kínálat csábító és széleskörű, s ugyan mára jogkövető a vállalkozások többsége, érdemes felkészülten fogadni a „kihagyhatatlan” akciókat.
Nem minden arany, ami fénylik
Körülnéztünk az online ajánlatok között, és olvasóink is tucatjával jelezték az eddigi tapasztalataikat, ezekből szemezgettünk.
Ne dőljünk be az „egyet fizet kettőt kap” ajánlatoknak!
A Facebookon hirdeti magát az a lengyel webáruház, amely a 11 ezer forintos pulóver mellé egy ugyanolyat kínál ingyen, ám arról elfelejti tájékoztatni a vevőt, hogy a 2290 forintos kiszállítási díj mellett 800 forintot elkérnek csomagbiztosításra, 990-et pedig az utánvétes fizetésért. Továbbá kéretlenül egy filléres terméket is csomagolnak a gyanútlan vevőnek „ajándék” címen, hozzácsapva még 3500 forintot a számlához.
Eredményként a futárnak fizetendő végösszeg megközelíti a pulóver kétszeres árát – panaszolta csalódott olvasónk.
A Black Friday jellemzően 30-40-60 százalékos árengedményekről szól, ám ezeknek is érdemes utánajárni.
Találtunk olyan, ruházati, szépségápolási webáruházakat, ahol például a kivételes akcióval kínált cipő vagy kozmetikai termék másutt eleve kevesebbe került.
Az úgynevezett felárazás itt-ott feltűnt a műszaki cikkeket kínáló online oldalakon is, míg a közismert piacterek tömeges elektronikai ajánlatai kapcsán olvasóink arra figyelmeztettek: volt rá példa, hogy a jelentős kedvezménnyel kínált, márkás áru csak kísértetiesen hasonlított az áhított termékre. A házhoz szállításkor kiderült, hogy egy betűvel vagy számmal eltér a típus, ami kevesebb funkcióval, gyengébb minőséggel vagy a magyarországi garancia hiányával járhat.
Múzeumi belépő az eredetinél drágábban
Gyanúra adhat okot, ha látványos az akció, de hiányos a termékleírás.
Egy látogatott online kozmetikai shopban jutányos áron reklámoztak három márkaterméket egy csomagban, ám a portékák kiszereléséről egyetlen szó sem esett. Mint az a próbavásárlásunk során kiderült, nem véletlen, mert a megszokott bolti tégelyek helyett csupán kisméretű árumintákat kaptunk akciósan.
Nemcsak a termékpiacon, hanem a szolgáltatásokban is akadnak félrevezetések.
Például az egyik belföldi szálláshelyről egy olvasónk kiderítette, hogy a reklámozott kétszemélyes, adventi hosszú hétvége, wellness nélkül majdnem kétszer annyiba kerül 40 százalékos leárazással, mint amennyiért ugyanitt a nyár végén plusz szolgáltatásokkal megszálltak.
Találtunk olyan, népszerű múzeumi ajánlatot is erre a hétvégére, amelyik a felnőtt belépőket a Black Friday 30 százalékos akciójával drágábban adná, mint amennyibe kedvezmény nélkül szeptemberben került a látogatás.
Van, aki szórja a pénzt, mások visszafogják a költekezést
Eredetileg az Egyesült Államokban az ünnepi szezon nyitányaként, a november negyedik csütörtökén ünnepelt Hálaadás utáni pénteket jelölték ki Black Friday-nak, azaz Fekete pénteknek, amely az év egyik legforgalmasabb vásárlási napja lett szerte a világon – mondta az Economxnak az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Kozák Tamás vázolta: ilyenkor az üzletek hosszabb nyitvatartással és külön akciókkal készülnek, amelyek leginkább a Z (18-24 év) és a millenniumi (25-40 év) generációk tagjait vonzzák, bár kutatások szerint az összes vásárló 20-30 százaléka él a Black Friday lehetőségekkel.A magyar kiskereskedelemben a nem élelmiszer termékek közel 30 százalékát értékesítik a negyedik negyedévben, amely a legerősebb szezon az év során. Ezért az akciózás egyik, bár nem egyedüli oka a karácsony vásárlások miatti leterheltség és az üzletek zsúfoltságának mérséklése, jelentős árcsökkentések révén. A legtöbben elektronikai, ruházati termékeket, háztartási gépeket és más műszaki cikkeket választanak, miközben a fogyasztói magatartásban kettős trend figyelhető meg. Egyfelöl évről évre erősebb a Black Friday ismertsége, viszont van egy olyan réteg is, amelynek költéseit a fenntarthatóság, a vásárlások tudatos visszafogása határozza meg.Erős a verseny, sarkukban a külföldi boltok
A Black Friday a teljes kiskereskedelmet uralja: a piac összetétele vegyes, az online és az offline ajánlatok pedig nagyon széleskörűek egész novemberben. A kisebbek mellett vannak olyan nagy webáruházak, amelyek nem rendelkeznek hagyományos üzletekkel, ilyen például az Alza, az Emag, és vannak olyanok is, amelyeknél az értékesítés összefonódik, mint például a Media Marktban, a Praktikerben, a Deichmanban – ezt Vámos György kereskedelmi szakértő vázolta az Economxnak.
Kiemelte: valamennyi cég érdekelt az egy napnál vagy egy hétvégénél hosszabb, akár egész havi kampányban, hogy minden csatornán ösztönözzék a járvány évei után visszaesett iparcikk értékesítést – az ünnepek előtti forgalom bővülésére pedig idén a fogyasztói óvatosság oldódásával minden esély megvan.
A piac mozgása folyamatos, mindig vannak új belépők, ezért a hazai webkereskedőket a külföldi online áruházak által diktált verseny is ösztönzi az egész hónapos akciósorozatra, annak érdekében, hogy a magyarok inkább náluk költsék el a pénzüket – jegyezte meg.
Az akciózás nem jótékonykodás
A Black Friday alatt a szokásosnál nagyobb árengedményeket kínálnak, de nem áraznak le minden egyes terméket, hanem legtöbbször a keresett vagy szezonális árucikkeket kínálják olcsóbban. Az akciózás azonban nem jótékonykodás, hanem a legcélratörőbb reklámeszköz – költség a vállalkozásnak, mert lemondást jelent az árbevétel egy részéről. A cél, hogy ez megtérüljön az áruháznak úgy, hogy az akciós áruból több fogy, és közben a nem árengedményes termékeket is vásárolják. Ennek a lélektani háttere az, hogy ha a vásárló olcsóbban szerezhet meg valamit, akkor mellé mást is szívesebben megvesz, mert jobban belefér a kiadásaiba. A reklám elengedhetetlen eszköz, akciók pedig egész évben vannak. De a Black Friday azért is jelentősebb, mert ha ilyenkor sikerül becsalogatni a vásárlót, akkor esélyesebb, hogy visszatér a decemberi főszezonban is.Ez a nap sem szólhat átverésről
A szakértő felhívta a figyelmet: van egy olyan szigorú fogyasztóvédelmi szabály, hogy
ha egy üzlet akciózik, nem teheti meg, hogy egy nappal előtte felviszi az alapárat.
Az irányadó az, hogy a megelőző 30 napban az adott terméknél melyik volt a legalacsonyabb ár, és ahhoz kell mérni az árengedményt.
A fogyasztóvédelmi hatóság próbavásárlásokkal egész évben célzott akciótervek mentén, így a Black Friday alatt is ellenőrzi a teljes kiskereskedelmet. Egyfajta garanciát jelent a vásárlóknak az is, hogy a büntetés szigorú, ha például a kedvezményhez felárazzák a terméket, vagy a meghirdetett árucikk nem is kapható – mondta Vámos György.
Hangsúlyozta, hogy a többség betartja a szabályokat, de minden évben előfordulnak ilyen esetek.
Ezért, ha egy vásárlónak például feltűnik, hogy egy-két hete mintha alacsonyabb lett volna a kedvezményes termék alapára a feltüntetettnél, panaszt tehet a hatóságnál, ahol megvizsgálják a kereskedő árkimutatását az adott időszakra.
Nem biztos, hogy trükközik a boltos
Az is fontos, hogy
ha egy áruház akciót hirdet, ehhez megfelelő árukészlettel kell rendelkeznie,
ám nincs jogszabály által előírt mennyiség.
Előfordul, hogy aránytalanul hirdetik meg a kedvezményes árat és már egy-két órán belül kifogy a készlet.
Azonban nem érdemes rögtön átverésre gyanakodni, mert szó lehet arról is, hogy valóban nagyon sikeres volt az előzetes reklám, és a szemfüles vevők megrohamozták a kereskedőt, rövid idő alatt elkapkodták a terméket, ami önmagában nem szabályellenes – figyelmeztetett.
De arra is van példa, hogy eleve túl kevés árucikkel próbál a kereskedő előnyhöz jutni – hogy történt-e félrevezetés, azt is csak a hatósági vizsgálat tudja megállapítani, az akcióról lemaradt, csalódott vásárló nem.
Azt is tudni kell, hogy
a webáruházas vásárlásnál a megrendelőt 14 napos elállási jog illeti meg,
amivel indoklás nélkül lemondhat a vételről, vagy már a futárral is visszaküldheti a terméket.
Ha pedig probléma akad, nem érkezik időben a csomag, vagy bármi kifogás van a teljesítésnél, a vásárló előbb minden esetben a kereskedő felé jelezze a panaszát, mivel a webáruházzal kötött közvetlen üzletet – emlékeztetett a szakértő.
Nem vagyunk már „konzumidióták”
A rendszerváltást követően, sok-sok évvel ezelőtt végig söpört a jelenség, hogy egyes kereskedők megpróbáltak trükközni az árakkal, ami többeket kiábrándított az akciót hirdető reklámokból, máig azt gondolva, hogy átverés az egész.A kormány viszont az elmúlt években olyan intézkedéseket hozott, amelyek védik a vásárlókat és megakadályozzák a tisztességtelen gyakorlatokat. Vámos György szerint régóta nincs már becsapási hullám, tömeges felárazás, vagy nem jellemző, hogy ráerőltetik valakire a vásárlást úgy, hogy azt sugallják, különben lemarad a jutányos üzletről.
A szigorú fogyasztóvédelmi intézkedések hatására a vállalkozások sokkal jogkövetőbbek, ezért kevesebb visszaélés történik, már csak esetenként fordul elő átverés. Ne tévesszen meg senkit, ha ilyen tapasztalatról olvas: egy-egy negatív vélemény még nem utal tömeges jelenségre – emelte ki.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!