Mi a QSL profilja, mióta vannak Magyarországon?
A Quick Service Logistics (QSL) céget kifejezetten azzal a céllal alapították, hogy a gyorséttermi hálózatokat szolgáljon ki Európában. A cég német központú, 10 országban van jelen, 2016 óta Magyarországon is. A cég abban különbözik más logisztikai vagy nagykereskedelmi szolgáltatótól, hogy a teljes ellátási láncot lefedi: megrendelik az árut, majd megvásárolják, megszervezik a fuvarozást Európa minden részéről, raktározzák az árut, végzik a szükséges finanszírozást, végül az étterembe szállítják.
Mit szállítanak?
A szállított termékek két részre oszlanak: maguk az élelmiszerek, illetve csomagolóanyagok és egyéb non-food áruféleségek. Az élelmiszereken belül vannak a fagyasztott áruk, illetve szuperfriss termékek, ezen belül friss zöldség és friss hús, ami nagy gyorsaságot igényel: előző nap és éjszaka zajlik a feldolgozás, ezt követően aznap a kiszállítás.
Ez a gyorsaság, az élelmiszerek speciális kezelése egy erőssége a QSL-nek: 3 különböző hőmérsékleten raktároznak és szállítanak, ezt 3 kamrás teherautókkal oldják meg, így egy jármű egy alkalommal mindent ki tud szállítani, áruátvétellel így az éttermeknek csak hetente 2-3-szor kell foglalkozniuk.
Mennyire összetett a feladatuk?
A tevékenység rendkívül összetett: nagyon gyorsnak kell lenni, nem lehet áruhiány, készlethiány, nem lehet olyan hogy ne legyen például sült krumpli az étteremben. Van egy szigorú minőségirányítási rendszer, emellett élelmiszer biztonsági rendszer, valamint az éttermek saját elvárása, ami szigorúbb ennél, és ezeknek értelemszerűen mind meg kell felelni. Emellett szállítói, gyártói audit is működik, így a beszállítók is garantálva vannak, nem fordulhat elő, hogy nem megfelelő terméket venne át a QSL.
Hogy állnak a klímavédelemmel?
Miután logisztikai cégről van szó, óhatatlanul ökológiai lábnyomot hagynak, de igyekeznek ezt mérsékelni. A papír alapú rendszert megszüntették: nincs papíralapú számla vagy szállítólevél, az elektronikus forma tableten készül, azon egyeztetnek mindent az ügyfelekkel. A cég folyamatosan cseréli a teherautóit, az időseket kivonják, újakat, kisebb fogyasztásúakat használnak, jelenleg 15 teherautójuk van. Emellett olcsó és zöld energiaforrást keresnek: napelemek szerelését tervezik a raktárak tetejére. Folyamatosan mérik a szén-dioxid-kibocsátást, cél, hogy a mutató minél kisebb legyen.
Érinti a céget a munkaerőhiány?
A cég is szembesül a munkaerőpiaci kihívásokkal: a teherautó sofőrök és az áruösszekészítő dolgozók lehetséges száma az elmúlt években csökkent, a meglévőket nehezebb megtartani, ami értelemszerűen bérnyomást jelent. Mindazonáltal egyelőre nem alkalmaznak távol-keleti munkaerőt, sőt még az ukrán munkaerő sem jelent meg a cégnél.