Az ALDI Utazás megbízásából készült országos reprezentatív felmérés szerint a gazdaságilag aktív korú magyarok 60 százaléka tudott utazni az elmúlt két évben legalább egyszer belföldre vagy külföldre, legalább egy vendégéjszakás, szabadidős pihenésre.

  • A hazai utazásokra fejenként átlagosan 105 000,
  • a külföldiekre 250 000 forintot szánnak a turisták.

A belföldi desztinációk között tarol

  • a Balaton, a Mátra-Bükk térség, majd Sopron-Fertő és Pécs-Villány turisztikai térségét adták meg a válaszadók. Mindemellett szinte egyforma mértékben választanák a honfitársaink Gyula, Tokaj-Nyíregyháza és Bük-Sárvár térségét.

Európában

  • Olaszországba és Görögországba vágynak a magyarok, népszerű még Ausztria, Törökország és Ciprus is,

míg a kontinensen kívül

  • a Maldív-szigetekre utaznának a legtöbben, amit Egyiptom, Izland és az USA követ.

Az országos reprezentatív felmérést az NRC végezte 2024 végén. A felmérés a magyarok utazási szokásaira, az elmúlt két évi utazási gyakorlatára, költségvetésükre és jövőbeni terveire vonatkozott.

A megkérdezettek 28 százaléka utazik csak belföldre, 28 százaléka belföldön és külföldön is járt, míg 4 százalékuk csak külföldre ment – mondja Bernhard Haider, az ALDI országos ügyvezető igazgatója.

A belföldre utazók túlnyomó többsége legfeljebb négy vendégéjszakát tölt el, és mindössze 8 százalék azok aránya, akik egy hétnél hosszabb időre választanak magyar utat, a külföldre utazók 37 százaléka viszont egy hétnél is hosszabb ott-tartózkodást tervez.

A legtöbben nyáron utaznak:

  • a belföldre utazók 40 százaléka csak ebben az időszakban utazik,
  • míg a külföldre járók esetében 25 százaléka ez az arány.

A tavaszi-őszi szezon kedveltsége sokkal kisebb, a téli utak kül- és belföldön egyaránt a legkevésbé keresettek.

A wellness mindent visz, a válaszadók egytizede csak ilyen úton vett részt.

A vízparti nyaralás a legnépszerűbb, a külföldi utak esetében pedig a vízparti nyaralás és a városlátogatás áll fej-fej mellett az élen. Itthon tarol még a falusi turizmus, és az egészségmegőrző, rekreációs utak is. Akár hazai, akár nemzetközi útról van szó, a magyarok – különösen belföldre – társasággal szeretnek utazni:

  • 35 százaléka csak a párjával,
  • 23 százaléka csak családdal,
  • 7 százaléka pedig csak barátokkal közösen megy el kikapcsolódni.

Az utazási eszközök esetében bel- és külföldön egyaránt az autó a legnépszerűbb: 

  • itthon 61 százaléka csak autóval/motorral utazik. A külföldi túrák esetében háromszor több a motorkerékpárt választók aránya, mint a belföldi utazók esetében.
  • míg 21 százaléka csak vonattal vagy busszal indul el.
  • A külföldi utaknál a repülő a második leggyakoribb választás, összességében minden tizedik honfitársunk jut el külföldre évente legalább egyszer légi úton.

A szállástípusok közül belföldön továbbra is verhetetlenek a magánszállások:

  • a válaszadók 33 százaléka csak vendégházban, apartmanban vagy egyéb magánszálláshelyen foglal,
  • míg 22 százaléka azok aránya, akik csak szállodában szállnak meg.

A külföldi utak esetében is ugyanez a sorrend.

A legtöbb magyar ellátás nélküli szállást választ, a második legkedveltebb a félpanziós ellátás, még a csak reggelit választók is többen vannak, mint a teljes ellátást igénylők.

Az ALDI Utazásnál sokan keresik a különleges, expedíciós hajóutakat és 6 hónapos óceánjárásokat is.

A dél-amerikai utazások helyei szinte pillanatok alatt elfogytak, többször volt szükség újabb kontingensek megnyitására a hatalmas igény kiszolgálása érdekében.

A személyes tájékozódás és foglalás eltűnőben van.

  • 91 százalék a leggyakrabban online foglal,
  • csak 9 százalék választja a személyes ügyintézést.

Az utazási irodák utazásközvetítő szolgáltatását igénybe vevők esetében is mintegy 50 százalékkal többen inkább nem személyesen, hanem az iroda weblapján foglalnak.

Zsebbe nyúlós lesz az idei nyaralás: drágulnak a repülőjegyek

Míg a németeknél és újabban a spanyoloknál is feszül a piac a magas állami költségek miatt, itthon megszűnt a légitársaságokat sújtó extraprofitadó, amit az utasok fizethettek meg. A turizmus már repülőrajtot vett, ám a különadó kivezetésével nem várható a jegyárak csökkenése, viszont a kínálat élénkebb lesz – mondta az Economxnak a légiközlekedési szakértő. Erről itt olvashat többet >>>