Egy nemzetközi csapat kifejlesztett egy úgynevezett öngyógyító bitument, amely az aszfalt összeolvasztásával javítja a keletkező repedéseket. A laboratóriumi vizsgálatok során az anyag darabjai az első megjelenést követő egy órán belül kijavították a kisebb töréseket. A Swansea Egyetem kutatója szerint a bitumenbe kevert apró növényi spórák 30 százalékkal meghosszabbíthatják az aszfaltozott felület élettartamát – írta meg a The Guardian.

A repedések bezárása megakadályozhatja a kátyúk kialakulását is.

A kátyúk jellemzően kis felületi repedésekből indulnak ki, amelyek a forgalom súlya alatt keletkeznek. Ezek lehetővé teszik, hogy a víz beszivárogjon az útfelületbe, ahol károkat okoz a fagyás és az olvadás. A bitumen, az aszfaltban használt ragadós fekete anyag, hajlamossá válik a repedésre, amikor az oxidációtól megkeményedik.

Az öngyógyító bitumen elkészítéséhez a kutatók apró, porózus növényi spórákat kevertek újrahasznosított olajba áztatva. Amikor az útfelületet az elhaladó forgalom összenyomja, akkor azt a spórákkal együtt teszik, amelyek olajukat a közeli repedésekbe engedik. Az olajok eléggé lágyítják a bitument ahhoz, hogy lezárja a repedéseket.

A londoni King's College és a Google Cloud kutatóival együttműködve a tudósok a mesterséges intelligencia egyik formáját alkalmazták, hogy modellezzék a szerves molekulák mozgását a bitumenben, és szimulálják az öngyógyító anyag viselkedését, hogy láthassák, hogyan reagál az újonnan kialakult repedésekre.

A kutatók úgy vélik, hogy az anyagot néhány éven belül fel lehet használni a brit utakon.

A legtöbb esetben a kátyúkár defektet jelent, ugyanakkor ezek egy részében a felni is javításra szorul, nem ritkán pedig a futómű is megsérül. Szélsőséges esetben ugyanakkor személyi sérüléssel is járhat, ha kátyúba futunk.

Ha nincs kátyúbiztosításunk, akkor a kárt az illetékes útkezelőnél kell jeleznünk, ami lakott területen kívül a Magyar Közút Nonprofit Zrt., lakott területen belül pedig az illetékes önkormányzat. Erről itt olvashatnak többet >>>