Már szinte hetente érkeznek hírek a nagy európai autógyártók és a beszállítók súlyos válságáról: a német gazdaságpolitika bukását önmagában szimbolizáló Volkswagen gyárbezárásai, illetve például a Recaron csődje, a Continental leépítései horror állapotokra utalnak a korábban jól jövedelmező iparágban. 

A vállalatok most összefogtak és levelet küldtek Brüsszelbe: ebben határozottan felszólítják az Európai Bizottságot, hogy módosítsa a szén-dioxid kibocsátás csökkentéséről szóló terveit, máskülönben az uniós vezetők romba döntik az autógyártókat, ami milliók számára hozza el a munkahelyek elvesztését.

Az EU azonban hajthatatlannak tűnik és ragaszkodik a még a nehéz gazdasági évek előtt kijelölt célokhoz, mondván, az autóiparban van pénz, csak eddig nem törődtek a követelménnyel.

Autólobbi: 15 milliárd miatt borulhat az ipar

Az Európai Autólobbi (ACEA) Német Sajtóügynökség által közölt levelében immár konkrét lépést követel az EU Bizottságtól – azt kérik, hogy mérsékeljék vagy halasszák el két évvel a széndioxid flottaértékek 2025-re tervezett szigorítását. 

Ennek értelmében az autógyártóknak jövőre 15 százalékkal kell csökkenteniük az autóik átlagos széndioxid kibocsátását a 2021-es szinthez képest. Ha egy gyártó a jelenlegi 116 g/km helyett előírt 93,6 g/km kibocsátási értéket túllépi, bírságra számíthat.

Számítások szerint az iparágnak 15-16 milliárd eurós pénzbírsággal kell szembenéznie. Ez az összeg a teljes európai ipar tavalyi, adózás előtti eredményének hatodát teszi ki.

Az ACEA elnöke, Luca de Meo, aki a Renault vezetője is, szerdán Brüsszelbe utazott, hogy tisztázza a bizottsággal az autóipar helyzetét.

Azonban nem sok megértésre számíthat, mivel már a levél kézhezvétele után közölték: a gyártók több mint 130 milliárd eurós nyereséget értek el az elmúlt két évben, és hosszú idejük volt a felkészülésre – írja az Euractiv. 

Az EU munkahelyek millióit sodorja veszélybe

Az autólobbi szerint márpedig egy ekkora büntetés súlyos következményekkel járna, mert a gyártók jelenleg nincsenek abban a helyzetben, hogy megfeleljenek az EU klímakövetelményeinek.

Fennáll a veszély, hogy következményként munkahelyek milliói szűnnek meg

– figyelmeztetnek.

Viszonyításképpen: csak a gyárbezárásokat már kilátásba helyező VW-csoportnál jelenleg valamivel több mint 662 ezer embert foglalkoztatnak világszerte.

Iparági becslések szerint körülbelül 3 millió ember dolgozik csak a gyártásban, de a kapcsolódó területeket, például az értékesítést is figyelembe véve az európai autóiparban 13 millió alkalmazott érintett.

A Porsche egykori főnöke, Wendelin Wiedeking kijelentette:

az EU az egész iparágat fenyegeti, és megfojtja a kontinens legfontosabb gazdasági tényezőjét. 

A német Autóipari Szövetség (VDA) pedig a Berliner Zeitungnak fejtette ki, hogy ugyan támogatják a párizsi klímaegyezményt, ám az innovációk és beruházások lebénulnak, ha az uniós követelmények szembe mennek az emberekkel

Jelezték, hogy a büntetések elkerülése érdekében több mint kétmillió belső égésű motoros autó gyártását és értékesítését leállíthatják  jövőre, ami nyolc gyár teljesítményének felel meg, és munkahelyek tömeges elvesztésével járna – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Érdemes várni az e-autó vásárlással

A bírságokat az elektromos autó eladások növelésével tudnák elkerülni a gyártók, ám jelenleg a kereslet Európában jócskán elmarad a várakozásoktól. Ennek hátterében az áll, hogy a német állam tavaly óta nem támogatja a vásárlást, emiatt a lakosság túl drágának tartja az e-modelleket, akkor is, ha azzal energiaköltséget spórolhatnak meg. Autópiaci szakértők szerint azok, akik elektromos autó beszerzésén törik a fejüket, jobban járnak, ha várnak még néhány hónapot, mert az uniós követelmény miatt a gyártók várhatóan árcsökkentésekre kényszerülnek. Az e-autók legkésőbb 2025-től olcsóbbak lesznek, legalábbis a belsőégésű motorokhoz képest – hívja fel a figyelmet a német Autó, Motor, Sport magazin.

A kritikusok szerint a gyártók tehetnek a válságról

Nem mindenki hatódik meg a lobbi aggodalmaitól.

A környezetvédelmi szervezetek közül a meghatározó a Transport & Environment (T&E) szerint az autóipar magára vessen, mert nem vállalja a saját hibáiért a felelősséget, holott elég idő volt felkészülni a 2019 óta ismert CO₂-célra.

Ez nem háború vagy világjárvány, hanem öncélú mutatványközölték a lobbi riasztására.

A gyártók tehetnek a válság nagy részéről, mivel eddig erősen fejték a belső égésű motorok piacát, és túl keveset tettek az elektromos autókért – vélekedik Frank Schwope, a Hannoveri Tudományegyetem szakértője is, aki szerint az elektromobilitás elterjedése érdekében valóban fontos, hogy az EU világos szabályozást adjon ki, amit az egyes kormányok is támogatnak.

Maserati akciós áron

Sok kritikát kapott az olasz-francia autógyártó Stellantis, amiért 80-180 ezer euróba kerülő Maserati luxusautókat kínált a dolgozóinak, kedvezményes áron. A cég e-mailben reklámozta az akciós modelleket olyan alkalmazottaknak, akik jelenleg rövidített munkaidőben dolgoznak és az állásuk veszélyben van. A szakszervezetek helytelenítik a Stellantis kezdeményezését, különösen akkor, amikor 25 ezer munkahely van veszélyben az olasz autóiparban. A szintén tömeges elbocsátásokra készülő Stellantis erre kifogásolta, hogy ellenségeskedést tapasztal a céggel szemben, holott a munkások büszkék arra, hogy világszerte elismert olasz terméket gyárthatnak – számol be a Berliner Morgenpost.