Már szinte hetente érkeznek hírek a nagy európai autógyártók és a beszállítók súlyos válságáról: a német gazdaságpolitika bukását önmagában szimbolizáló Volkswagen gyárbezárásai, illetve például a Recaron csődje, a Continental leépítései horror állapotokra utalnak a korábban jól jövedelmező iparágban.
A vállalatok most összefogtak és levelet küldtek Brüsszelbe: ebben határozottan felszólítják az Európai Bizottságot, hogy módosítsa a szén-dioxid kibocsátás csökkentéséről szóló terveit, máskülönben az uniós vezetők romba döntik az autógyártókat, ami milliók számára hozza el a munkahelyek elvesztését.
Az EU azonban hajthatatlannak tűnik és ragaszkodik a még a nehéz gazdasági évek előtt kijelölt célokhoz, mondván, az autóiparban van pénz, csak eddig nem törődtek a követelménnyel.
Autólobbi: 15 milliárd miatt borulhat az ipar
Az Európai Autólobbi (ACEA) Német Sajtóügynökség által közölt levelében immár konkrét lépést követel az EU Bizottságtól – azt kérik, hogy mérsékeljék vagy halasszák el két évvel a széndioxid flottaértékek 2025-re tervezett szigorítását.
Ennek értelmében az autógyártóknak jövőre 15 százalékkal kell csökkenteniük az autóik átlagos széndioxid kibocsátását a 2021-es szinthez képest. Ha egy gyártó a jelenlegi 116 g/km helyett előírt 93,6 g/km kibocsátási értéket túllépi, bírságra számíthat.
Számítások szerint az iparágnak 15-16 milliárd eurós pénzbírsággal kell szembenéznie. Ez az összeg a teljes európai ipar tavalyi, adózás előtti eredményének hatodát teszi ki.
Az ACEA elnöke, Luca de Meo, aki a Renault vezetője is, szerdán Brüsszelbe utazott, hogy tisztázza a bizottsággal az autóipar helyzetét.
Azonban nem sok megértésre számíthat, mivel már a levél kézhezvétele után közölték: a gyártók több mint 130 milliárd eurós nyereséget értek el az elmúlt két évben, és hosszú idejük volt a felkészülésre – írja az Euractiv.
Az EU munkahelyek millióit sodorja veszélybe
Az autólobbi szerint márpedig egy ekkora büntetés súlyos következményekkel járna, mert a gyártók jelenleg nincsenek abban a helyzetben, hogy megfeleljenek az EU klímakövetelményeinek.
Fennáll a veszély, hogy következményként munkahelyek milliói szűnnek meg
– figyelmeztetnek.
Viszonyításképpen: csak a gyárbezárásokat már kilátásba helyező VW-csoportnál jelenleg valamivel több mint 662 ezer embert foglalkoztatnak világszerte.
Iparági becslések szerint körülbelül 3 millió ember dolgozik csak a gyártásban, de a kapcsolódó területeket, például az értékesítést is figyelembe véve az európai autóiparban 13 millió alkalmazott érintett.
A Porsche egykori főnöke, Wendelin Wiedeking kijelentette:
az EU az egész iparágat fenyegeti, és megfojtja a kontinens legfontosabb gazdasági tényezőjét.
A német Autóipari Szövetség (VDA) pedig a Berliner Zeitungnak fejtette ki, hogy ugyan támogatják a párizsi klímaegyezményt, ám az innovációk és beruházások lebénulnak, ha az uniós követelmények szembe mennek az emberekkel.
Jelezték, hogy a büntetések elkerülése érdekében több mint kétmillió belső égésű motoros autó gyártását és értékesítését leállíthatják jövőre, ami nyolc gyár teljesítményének felel meg, és munkahelyek tömeges elvesztésével járna – írja a Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Érdemes várni az e-autó vásárlással
A bírságokat az elektromos autó eladások növelésével tudnák elkerülni a gyártók, ám jelenleg a kereslet Európában jócskán elmarad a várakozásoktól. Ennek hátterében az áll, hogy a német állam tavaly óta nem támogatja a vásárlást, emiatt a lakosság túl drágának tartja az e-modelleket, akkor is, ha azzal energiaköltséget spórolhatnak meg. Autópiaci szakértők szerint azok, akik elektromos autó beszerzésén törik a fejüket, jobban járnak, ha várnak még néhány hónapot, mert az uniós követelmény miatt a gyártók várhatóan árcsökkentésekre kényszerülnek. Az e-autók legkésőbb 2025-től olcsóbbak lesznek, legalábbis a belsőégésű motorokhoz képest – hívja fel a figyelmet a német Autó, Motor, Sport magazin.A kritikusok szerint a gyártók tehetnek a válságról
Nem mindenki hatódik meg a lobbi aggodalmaitól.
A környezetvédelmi szervezetek közül a meghatározó a Transport & Environment (T&E) szerint az autóipar magára vessen, mert nem vállalja a saját hibáiért a felelősséget, holott elég idő volt felkészülni a 2019 óta ismert CO₂-célra.
Ez nem háború vagy világjárvány, hanem öncélú mutatvány – közölték a lobbi riasztására.
A gyártók tehetnek a válság nagy részéről, mivel eddig erősen fejték a belső égésű motorok piacát, és túl keveset tettek az elektromos autókért – vélekedik Frank Schwope, a Hannoveri Tudományegyetem szakértője is, aki szerint az elektromobilitás elterjedése érdekében valóban fontos, hogy az EU világos szabályozást adjon ki, amit az egyes kormányok is támogatnak.