Mielőtt azonban ezek a fejlesztések megkezdődnének, az MKIF Zrt.-nek a szerződés szerint egységes szintre kell hoznia a hálózat burkolatát. A teljes szintre hozás három év alatt 538 kilométer gyorsforgalmi út felújítását foglalja magában – írja az Index.

2023-ban több mint 3,6 millió négyzetméter aszfaltburkolatot újítottak meg, ez mintegy ezer sávkilométert jelentett. Tavaly a főpálya ötödét újították meg, idén pedig újabb húsz százalékot terveznek felújítani, mintegy 3,9 millió négyzetméteren.

A szintre hozási munkát 2025. augusztus 31-ig kell befejezniük.

A tavaly indult szintre hozás során nemcsak a tönkrement burkolatokat cserélik az MKIF Zrt. által üzemeltetett gyorsforgalmi utakon, de mintegy 200 hidat és felüljárót is megújítanak. Két hete végeztek a Kőröshegyi völgyhíd tartópillérsaruinak javításával, a munkálatok ezen a héten az M7-es autópálya több szakaszán folytatódnak, így a töreki pihenőhelynél, ahol a felújítás november elejéig tart.

Teljes értékű leállósávok épülnek.

A szintre hozás után, jövőre kezdődnek a fejlesztések:

  • az M1-est az M0-ástól az országhatárig 2025-ben kezdik építeni,
  • az M7-est az M0-ástól Balatonvilágosig 2027-ben indítják,
  • az M3-ast a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig bővítik, 2031-től kezdődően.

Hogy mi is lesz majd ott, arról itt vannak a részletek:

  • az M1-esen az M0 és Concó pihenő között négy év alatt készül el a kétszer 3 pályás sztráda, amelyhez úgynevezett intelligens leállósávot (ITS) is építenek, amit csak akkor nyitnak ki, ha azt a forgalom indokolja. Vagyis csúcsforgalomban akár kétszer négy sávon haladhatnak majd az autók Győrig, aztán Győr és Hegyeshalom között marad a 2×2 sáv, de itt is épül egy teljes értékű, nyitható leállósáv.
  • az M7-es autópályán az M0-tól Szabadbattyánig lesz 3+1 sávos, míg Szabadbattyán és Balatonvilágos között a két sáv mellé bővített leállósávot kap a sztráda.
  • az M3-ason a Szentmihályi úti csomóponttól Gyöngyösig építik majd ki a 3+1 sávot. Az M7-es bővítésével egy időben indul meg az M200-as építése is Komáromtól Székesfehérvár felé.

Mivel a felhajtók és lehajtók gyorsító- és lassítósávja is jelenleg abból a leállósávból nyílik, amely átépítés után a csúcsforgalomban forgalmi sávvá válik,

több helyen plusz sávszakaszt telepítenek az út mellé.  

Közben épül az ország legmodernebb melegaszfalt-gyártó rendszere az M7-es autópálya mellett, a Fejér vármegyei Polgárdiban. A teljes értékű próbaüzem előreláthatólag október közepén kezdődik. A keverőüzemet az M7-es autópálya üzemeltetéséhez, illetve tervezett háromsávosításához hozzák létre.

Három éve kezdte meg működését a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., amely koncessziós szerződéssel 1237 kilométernyi gyorsforgalmi út üzemeltetését, fenntartását és fejlesztését vette át 35 évre az államtól. A cég vállalta, hogy három év alatt – több mint ötszáz kilométer út felújításával – egységes szintre hozza a hálózatot. 

A magyar állam 2022. május 3-án egy nyílt uniós közbeszerzési eljárást követően koncessziós szerződést kötött a Themis magántőkealap vezette konzorciummal, amely alapján a Mészáros Lőrinc és Szíjj László érdekeltségeit is a soraiban tudó társulás 35 évig végzi a már megépült gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és fenntartását, valamint az újonnan épülő szakaszok tervezését és építését.