Miközben hétfőn irányított robbanás rázta meg a Dali konténerszállítót, közel két tucat tengerész a hatalmas hajótestben maradt. Az egyidejű robbanások Baltimore egykor ikonikus Francis Scott Key hídjának darabjait a marylandi Patapsco folyó sötét vizébe küldték, hét héttel azután, hogy a szerkezet összeomlása hat ember halálát okozta a hídon, a Dali pedig hajótörést szenvedett.
A hatóságok és a legénység azt remélik, hogy a mostani robbantás a végét jelenti annak a hosszú folyamatnak, amely a fedélzeten tartózkodó 21 embert csapdába ejtette és elzárta a világtól, több ezer kilométerre az otthonuktól. Egyelőre azonban nem tudni, mikor térhetnek haza.
A Dali – egy 289 méter hosszú konténerszállító hajó – 27 napos útjának kezdetén, Baltimore-ból Srí Lankára tartott, amikor a Francis Scott Key hídnak ütközött idén március 26-án hajnali kettő órakor, és ezzel több ezer tonna acélt és cementet küldött a Patapsco folyóba. A hajó akkor egy hatalmas, széttöredezett fémréteg alatt rekedt.
Gazdasági fennakadásokat okoz a Baltimore-i hídomlás
Az összeomlott híd roncsai az Egyesült Államok egyik legfontosabb kikötőjét zárják el a külvilágtól.A 20 indiai és egy Srí Lanka-i állampolgárból álló legénység nem tudott partra szállni a vízumkorlátozások, a szükséges parti belépők hiánya, valamint a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (NTSB) és az FBI által párhuzamosan folytatott vizsgálatok miatt.
Hétfőn a legénység még akkor is a fedélzeten maradt, amikor a hatóságok kisebb robbanótöltetekkel szándékosan levágták a hajó orrán fekvő híd egy részét.
Az irányított bontás előtt Shannon Gilreath, az amerikai parti őrség admirálisa közölte, hogy a legénység a fedélzet alatt marad, a tűzoltócsapat pedig készenlétben áll.
Ők a hajó részei. Szükség van rájuk ahhoz, hogy a hajó személyzettel ellátott és működőképes maradjon
– mondta az admirális.
Bár a hajót valószínűleg még ezen a héten újra vízre bocsátják, egyelőre nem világos, hogy mikor teheti meg a 3,7 kilométeres utat a kikötőbe.
A tengerészek helyzete az őket képviselő két szakszervezet, a Szingapúri Tengerészeti Tisztviselők Szakszervezete és a Tengerészek Szingapúri Szervezete figyelmét is felkeltette. Május 11-én a szakszervezetek közös nyilatkozatukban azt állították, hogy „a morál érthető módon megromlott”, amit a „személyes büntetőjogi felelősségre vonástól való alaptalan félelem” és az érzelmi stressz okoz – számolt be róla a BBC.
A nyilatkozatban a legénység telefonjainak gyors visszaszolgáltatását is követelték, megjegyezve, hogy a családtagokkal való kommunikáció elvesztése jelentős nehézségeket okoz a legénység azon tagjainak, akiknek kisgyermekeik vannak otthon.
Dave Heindel, a Tengerészek Nemzetközi Szakszervezetének elnöke szerint bármeddig is tart a vizsgálat, a legénység jogai és jóléte nem sérülhet.
„Felszólítjuk a hatóságokat, hogy legyenek tekintettel arra, hogy a tengerészek mobileszközöket használnak személyes ügyeik intézésére, számlák kifizetésére, és ami még fontosabb, hogy pénzt utalnak hazájukba, hogy eltartsák a családjukat” – kérte a szakszervezeti vezető.