A borfogyasztás csökkenését Magyarország a nagy bortermelő uniós tagországokkal azonos módon érzékeli – mondta Nagy István agrárminiszter egy szakmai találkozón. A tárcavezető szerint az alkalmazkodás egyik módja a több lábon állás, vagyis a borászatoknak nemcsak bort érdemes termelni vagy értékesíteni, hanem például pezsgőt vagy mustot is. Ehhez azonban újfajta tudás és technológia kell, mert egyre inkább elvárás a nagyon jó minőség minden árszegmensben.

Frittmann János borász, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke az InfoRádióban azt mondta: manapság ha a fiatalok alkoholt isznak, koktélokat, long drinkeket fogyasztanak, nem is ismerik a borokat. A nagy italgyártó cégek a marketingre, reklámra jóval többet tudnak fordítani, ezek a termékek divatosak lesznek, és így valóban csökken a borfogyasztás Magyarországon, ahogy világszinten is.

Leginkább a vörösborok fogynak rosszul, itthon a fehérborok értékesítésével egyelőre nincs gond. 

Mindazonáltal váratlanul érte a borágazatot a fogyasztás ilyen mértékű csökkenése.

Szerinte is alternatívákat kell keresnie a borászatoknak.

Fantázia lehet a pezsgőben, valamint a boralapú, gyümölcsös, alkoholos italok, koktélféleségek készítésében.

Frittmann János jelezte: a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa már dolgozik az ilyen italok népszerűsítésén.

A cél, hogy a palackozott borokból helyben készítsenek koktélokat, illetve boralapú italokat kétdecis kiszerelésben is lehet készíteni, ahogy néhány cég már foglalkozik is itthon ilyenekkel.

Ugyanakkor a marketing mellett a jövedéki törvény módosítására is szükség lesz a könnyebb értékesítéshez.

Úgy vélte, ezzel a témával európai uniós szinten, közösen is foglalkoznia kellene a borászatoknak, mert nem hiszi, hogy az a megoldás, hogy kivágják a kékszőlőket.