A „brat”, ami angolul azt jelenti, hogy poronty, idén nyáron rohamléptekben hódítja meg a közösségi oldalakat, és emblematikus színét, a zöldet szétárasztva egészen az amerikai választási kampányig befolyásolja az életmódot. A kifejezés a brit énekesnő, Charli XCX június 7-én megjelent „Brat” című albumának címéből származik.
Az album borítója egyszerű: a brat szó fekete betűkkel egy zöld négyzetben. Az albumról az Apple című kislemezdal számtalan „brat dance” videó hangsávjává vált, a koreográfiát több milliószor ismételték meg az olimpiai faluban és a közösségi oldalakon egyaránt. Ez az új trend a brat hashtagnek köszönhetően vált ünnepeltté a közösségi hálózatokon – írja a Le Parisien.
A Brat girl egy olyan lány, aki egy kicsit rendetlen és szeret bulizni, aki néha kicsit buta dolgokat csinál, de aki nagyon őszinte is
– magyarázza a 32 éves énekesnő a TikTok-on.
A „Brat” személye élvezi az életet, repülőre ugrik, klubban bulizik, miközben egy egyszerű „kis fehér felsőben, fogszabályzóval” izzad – teszi hozzá az énekesnő, aki egy évtizeden át viszonylag ismeretlen maradt a nagyközönség előtt.
A pimasz poronty, akinek zsíros a bőre
„A Brat Summer lényege mindössze egy doboz cigaretta, egy Bic öngyújtó és egy fehér, melltartó nélküli top. Ennyi kell hozzá” – mondja a brit pop új gyöngyszeme. „Ő a csirkefogó, a poronty, aki azt csinál, amit akar. Ő az ellentéte a tradwife és a cleangirl internetes archetípusainak. A Brat girl vállalja a tökéletlenségeit, zsíros a bőre és a teste sem tökéletes” – mondta az AFP-nek Pascal K. Douglas, a Fashion Snoops amerikai trendügynökség tanácsadója.
A fiatalok számára az idei nyári „brat” magában foglalja a hedonista bulikat, a bátor tetteket és egy kis egzisztenciális kétségbeesést is. A korábban meglehetősen pejoratív kifejezés az önelfogadás szimbólumává vált 2024-ben.
A kifejezés még az amerikai elnökválasztási kampányba és a jelölt demokrata jelölt Kamala Harrisre is rákerült, akit sokan kritizálnak spontán és élénk temperamentumáért. „Kamala egy brat” – mondta Charli XCX. A jelölt kampánycsapata odáig ment, hogy az X-en a „brat” színt vette fel a vizuális megjelenítéshez.
Barbie-rózsaszíntől a poronty-zöldig
Az Ipsos UK úgy definiálta a brat gondolkodásmódot, hogy az „bátorításra, kockázatvállalásra és a kényelmetlen dolgok felvállalására” ösztönöz. Az idegességről, a tökéletlenségről és a magabiztosságról szól.
Tágabb értelemben, miután 2023-ban rózsaszínű nyár volt a Barbie blockbuster film miatt, a zöld lett a 2024-es év színe a lakberendezésben, valamint a szemfestékben és a körömlakkban is. Ami a ruhákat illeti, „ez egy az anti-divat, a logók és a márkák elutasítása. Ez a filléres boltok szelleme, egy héten át ugyanazt a ruhát viselni” – mondta az AFP-nek Aude Fellay, a genfi Alkalmazott Tudományok Egyetemének divattervező professzora.
A zöldön túl a „brat” esztétika számos szubkultúrát kever, többek között a grunge és a 2000-es évekre utaló „Y2K” hullám hatásait. A megjelenések viszonylag egyszerűek, fehér, melltartó nélküli tank topokkal, mélyen dekoltált farmerekkel és bőrdarabokkal. Szeptemberben kiderül, hogy a márkáknak sikerült-e rezonálniuk az őszre is, vagy a „brat nyár” csak egy rövid fellángolás volt.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!