Közös befektetési platform és gabonatőzsde létrehozására tett javaslatot szerdán, a BRICS-országok kazanyi csúcstalálkozójának második napján Vlagyimir Putyin orosz elnök. A BRICS soros orosz elnöksége nevében, házigazdai minőségében felszólaló Putyin szerint a befektetési platformra azért van szükség, hogy maximalizálni lehessen a BRICS-gazdaságok potenciálját, és ki lehessen használni a globális gazdasági növekedés előnyeit.

„Hatékony eszköze lenne gazdaságaink támogatásának, valamint pénzügyi forrásokat biztosítana a globális Dél és Kelet országai számára” – mondta.

A BRICS-gabonatőzsdéből idővel teljes körű árutőzsdét lehetne kialakítani.

Az orosz elnök azt mondta, hogy a gabonatőzsde megkönnyítené a termékek és nyersanyagok tisztességes és kiszámítható ármutatóinak kialakítását, és lehetővé tenné a nemzeti piacok védelmét a negatív külső beavatkozástól, a spekulációtól és a termékek mesterséges hiányának előidézésére irányuló kísérletektől.

Putyin azt is hangoztatta, hogy a BRICS-országok

  • az egyenlőség, a jószomszédság és a kölcsönös tisztelet mellett állnak ki,
  • felelősek a világ civilizációjának sorsáért,
  • és pozitív hatással vannak a világ stabil és biztonságos légkörének megteremtésére.

Hszi Csin-ping kínai elnök egyebek között arról beszélt,

  • hogy meg kell akadályozni az ukrajnai konfliktus továbbterjedését és eszkalálódását.
  • „Az elhúzódó ukrán válsággal összefüggésben Kína, Brazília és a globális Dél országai létrehozták a béke barátainak csoportját” – mondta Hszi, hozzátéve: ennek célja, hogy egyesítse a meghatározó hangokat a béke érdekében.

A csúcson elfogadott zárónyilatkozatban a résztvevők az együttműködés és a stratégiai partnerség kiterjesztését ígérték, és méltatták a nemzeti fizetőeszközök használatát a tömörülés tagjai, illetve kereskedelmi partnereik között.

Putyin közölte, hogy a nyilatkozatot közös dokumentumként eljuttatják az ENSZ-hez. 

A nyilatkozatban kitértek arra, hogy az ukrajnai helyzettel kapcsolatban nemzeti álláspontok léteznek. A BRICS-vezetők említést tettek a közvetítésre és a jószolgálati tevékenységre vonatkozó javaslatokról a konfliktus békés megoldásának párbeszéd és diplomácia útján történő biztosítása érdekében.

A dokumentum egyebek mellett a globális és regionális biztonság érdekében történő együttműködésről, a BRICS-országok pénzügyi és gazdasági kapcsolatainak fejlesztéséről, a humanitárius csereprogramok bővítéséről szól. A szövetség tagjai egyebek között szót ejtettek az általuk illegálisnak tartott szankciók globális gazdaságra gyakorolt negatív hatásáról, valamint az erőszak és a fegyveres konfliktusok terjedéséről.

Jurij Usakov, az orosz elnöki külpolitikai tanácsadója közölte,

  • a BRICS-ben megállapodtak a csoport leendő új tagjaira vonatkozó kritériumokról,
  • megegyeztek egy 13 állam nevét tartalmazó bővítési listáról is. Ezek nevét egyelőre nem hozták nyilvánosságra, mert előbb meg kívánják velük beszélni, hogy hajlandóak-e teljes jogú taggá válni, avagy más formáját választják az együttműködésnek.

Putyin, aki mások mellett iráni, venezuelai és török hivatali partnerével folytatott szerdán megbeszélést, közölte: a globális Dél és Kelet több mint 30 országa fejezte ki azon szándékát, hogy erősítse kapcsolatait a csoportosulással. 

Marija Zaharova, az orosz külügyminisztérium szóvivője a Sputnik rádióban az António Guterres ENSZ-főtitkárnak a BRICS-csúcstalálkozón való részvétele miatt megfogalmazott kijevi bírálatokra reagálva, amelyekben egyebek között szóvá tették, hogy a tisztségviselő nem jelent meg az ukrajnai rendezési konferencián, rámutatott: az ukrán vezetés nem jogosult senkinek sem betiltani a gyülekezést, a világszervezet apparátusának pedig azt, hogy eleget tegyen a kazanyi meghívásnak.

Putyin ezt is összehozta: elképesztően forgatja a lapokat, reszkethet a nyugata Kazanyban zajló feltörekvő gazdaságok azonban csak egy dologban egységesek, elleneznek egy olyan gazdasági rendet, amelyről úgy gondolják, hogy ellenük dolgozik. Erről itt olvashat többet >>>

Tájékoztatás

A jelen oldalon található információk és elemzések a szerzők magánvéleményét tükrözik. A jelen oldalon megjelenő írások nem valósítanak meg a 2007. évi CXXXVIII. törvény (Bszt.) 4. § (2). bek 8. pontja szerinti befektetési elemzést és a 9. pont szerinti befektetési tanácsadást.
Bármely befektetési döntés meghozatala során az adott befektetés megfelelőségét csak az adott befektető személyére szabott vizsgálattal lehet megállapítani, melyre a jelen oldal nem vállalkozik és nem is alkalmas. Az egyes befektetési döntések előtt éppen ezért tájékozódjon részletesen és több forrásból, szükség esetén konzultáljon személyes befektetési tanácsadóval!