Súlyos kötelezettségszegés gyanúja miatt indított eljárást az OLAF az EBB korábbi alelnöke ellen egy 2018-ban a Budapest Airportnak nyújtott 200 millió eurós kölcsön miatt.

A hivatali nyomozók a Politico birtokába jutott dokumentum szerint a hónap elején kihallgatták Hudák Vazil volt EBB-alelnököt, mint a hitel jóváhagyásában érintett személyt. Kikérdezték őt a repülőtér igazgatótanácsába való megválasztása miatt is, mivel aggályok merültek fel annak kapcsán, hogy nem tartotta be a munkahelyváltáskor az úgynevezett „lehűlési” időszakot, ez pedig összeférhetetlenséghez vezethetett.

A volt alelnököt azt követően hallgatták ki, hogy az OLAF-hoz panaszt nyújtottak be, melynek állítása szerint Hudák személyes előnyökhöz juthatott a hitel jóváhagyásával.

Vazil Hudák korábban szlovák gazdasági miniszter volt, aki 2016 októberétől 2019 októberéig a bank közép- és kelet-európai részlegét vezette és 2020-ban került a Budapest Airport igazgatóságába. Az ellene felhozott vádakat a lap szerint elutasította, azokat félrevezetőnek és valótlannak nevezte.

A panasz további állítása szerint a hitelből finanszírozott repülőtérbővítés nem felelt meg a környezetvédelmi és szociális előírásoknak. Hudák azonban elmondása szerint nem tudott semmilyen megfelelési problémáról.

A dokumentum szerint az OLAF tisztviselői arról érdeklődtek, hogy a projekt nem felel meg teljes egészében az EBB szociális és környezetvédelmi normáinak, továbbá, hogy Hudák befolyást gyakorolt-e a bank munkatársaira annak érdekében, hogy a hitel értékesítési folyamata során bizonyos kritériumokat ne vegyenek figyelembe.

A volt alelnök azonban azt mondta, hogy mindez „lehetetlen” volna a hitelről szóló döntés meghozatalában részt vevők számára, és hozzátette, hogy a dokumentum szerint már azelőtt dolgoztak a projekten az EBB munkatársai, mielőtt őt alelnökként megkezdte volna a munkáját – hangsúlyozta írásában a Politico.

Íme a Budapest Airport hivatalos, az Economxnak elküldött állásfoglalása, melyet szó szerint közlünk:

A Budapest Airport Zrt. rendelkezik elfogadott EBB-hitellel, és a hitel körülbelül kétharmadát lehívta a repülőtéri fejlesztések végrehajtásához, az EBB követelményeinek és a mindenkor hatályos jogszabályi előírásoknak megfelelően, beleértve a szükséges engedélyek beszerzését is.
Szeretnénk felhívni a figyelmet arra, hogy az említett EBB vizsgálat az EBB saját belső eljárásait vizsgálta a Budapest Airport beruházásai kapcsán. A jelentés nem tartalmi, csupán eljárásbeli kifogásokat állapított meg.
A Budapest Airport a hivatalos panaszkezelési mechanizmus kezdetétől külső szereplőként vett részt a folyamatban, és teljes mértékben együttműködött, minden szükséges információt, dokumentumot rendelkezésre bocsátott. (Az eljárás egyébként nem kivételes vagy különös abból a szempontból, hogy jelenleg is számos európai országban zajlik hasonló vizsgálat EBB beruházások kapcsán.) A Budapest Airport az Európai Beruházási Bank (EBB) által lefolytatott audit során felmerült valamennyi kérdést tisztázta az EBB-vel.

 

Zsebben vannak a szükséges források, felgyorsulhat a Budapest Airport megvásárlása

Több mint 328 milliárd forint érkezett a kormány bevásárlásokat intéző cégének számlájára, amivel a magyar állam megszerezheti a ferihegyi repülőteret üzemeltető vállalat 80 százalékát.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat bővebben--->