Megtalálták a leszállás közben falnak csapódott, majd kigyulladt Boeing utasszállító repülőgép feketedobozait, de közülük az egyik megrongálódott – jelentette a Yonhap dél-koreai hírügynökség a közlekedési minisztériumra hivatkozva.

A Szöultól mintegy 288 kilométerre délnyugatra fekvő Muan nemzetközi repülőterén szerencsétlenül járt Boeing 737-800-as gép fedélzeti adatrögzítő berendezése megrongálódott, a pilótafülke hangrögzítő berendezése sértetlen maradt. A károsodott eszközön található adatok kielemzése hosszú időt vehet igénybe

– közölte az idézett minisztériumi tisztviselő.

Az általános légiközlekedési szabályoknak megfelelően Dél-Korea polgári vizsgálatot folytat a szerencsétlenség ügyében, amelybe bevonják az egyesült államokbeli Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottságot (NTSB) is. Az NTSB közölte, hogy szakértőket küld Dél-Koreába, hogy segítséget nyújtsanak a helyi légiközlekedési hatóságoknak. A Boeing cég és az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) szintén részt vesz a vizsgálatban.

A Jeju Air fapados légitársaság járata leszállás közben letért a kifutópályáról és egy kerítésfalnak ütközött. A helyi tévécsatornák által sugárzott videókon látható volt, amint a repülőgép futóművek nélkül próbált meg landolni.

A Bangkokból visszatérő Boeing 737-800-as gép fedélzetén 181-en tartózkodtak, köztük a személyzet hat tagja. Két thaiföldi állampolgár kivételével az utasok dél-koreaiak voltak.

A személyzet két tagját nem sokkal a baleset után kimentették a gép farokrészéből, mindenki más életét vesztette.

A közlekedési minisztérium egyik tisztségviselője korábban közölte, hogy az ellenőrző torony figyelmeztetést adott ki madárraj miatt, és röviddel ezt követően a pilóták adtak le vészjelzést a leszállási kísérlet közben.

A Boeing 737-800 a világ egyik leggyakrabban használt repülőgéptípusa. A Muanban szerencsétlenül járt gép 2009-ben készült – közölte a közlekedési tárca.

Kim Ebae, a Jeju Air vezérigazgatója bocsánatot kért a baleset miatt. Televíziós sajtótájékoztatóján elmondta, hogy a gép korábban nem szenvedett balesetet, működési hibát sem találtak nála. A légitársaság együttműködik a vizsgálatot végzőkkel, és elsődleges feladatának tartja az áldozatok hozzátartozóinak megsegítését.

A 2005-ben alapított fapados légitársaság a Korean Air Lines és az Asiana Airlines után a harmadik legnagyobb koreai utasszállító, ez volt az első halálos kimenetelű repülőgép-szerencsétlensége.

A muani nemzetközi repülőtér egyike Dél-Korea kisebb repülőtereinek, de az elmúlt években megnőtt a forgalma. A baleset után valamennyi járatot leállították a repülőtéren.

Csve Szangmok pénteken kinevezett megbízott államfő a baleset helyszínére utazott, és közölte, hogy a kormány minden forrást a szerencsétlenség következményeinek felszámolására fordít. Bejelentette: 

a hétvégi súlyos repülőszerencsétlenséget követően elrendelte a teljes légi közlekedési rendszer átvizsgálását.

Mostanáig már több mint 140 áldozatot sikerült azonosítani. A gépen két thaiföldi állampolgár - egy 22 és 45 éves nő – is utazott – közölte a thaiföldi külügyminisztérium, amely később megerősítette, hogy mindketten meghaltak. Paetongtarn Sinavatra thaiföldi miniszterelnök részvétét fejezte ki az áldozatok hozzátartozóinak. Közölte, hogy utasította a külügyminisztériumot a segítségnyújtásra.

A világ számos országának vezetője, közöttük Joe Biden amerikai és Hszi Csin-ping kínai elnök, Frank-Walter Steinmeier német államfő, valamint Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke és Ferenc pápa is kifejezte részvétét az áldozatok hozzátartozóinak.

A vasárnapi szerencsétlenség volt a legsúlyosabb, amely Dél-Koreában történt, és dél-koreai légitársaság gépével is a legsúlyosabb a Korean Air cég 1997. évi guami tragédiája óta, amelyben több mint 200 ember halt meg.

2002-ben az Air China kínai légitársaság gépe zuhant le Dél-Koreában, 129 ember halálát okozva.

Korea történelmének máig legsúlyosabb repülőgép-szerencsétlensége 1983. szeptember elsején történt, amikor a szovjet légierő lelőtte a Korean Air New York-Szöul között közlekedő Boeing 747-es gépét a Japán-tenger felett. A tragédiát a 246 utas és a 23 fős legénység közül senki sem élte túl.

Hétfőn egyébként a Jeju Air fapados légitársaság egy másik Boeing 737-800-asáról is futóműproblémát jelentettek. A gép kénytelen volt visszatérni kiindulási repülőterére, Dzsimpóba. Ennél az incidensnél senki nem sérült meg.