Ahogy az orvostudomány az információ révén egyre hatékonyabb kezeléseket fejleszt, úgy a gazdaság, azon belül az új aranykor felé tartó turizmus is bölcsebbé válhat az adatvezérelt megközelítésekkel.
Ennek kikerülhetetlen módja a mesterséges intelligencia alkalmazása, ami egyre terjed, csakhogy, a digitális felzárkózást még mindig számos vakfolt és egyfajta naivitás árnyalja.
Az egyik leginkább ígéretes terület az adatgazdálkodásban a turizmus ágazat, ahol az AI-rendszerek a fenntarthatóság és a tudatos tervezés irányába mutatnak. De nem szabad azt gondolni, hogy a mesterséges intelligencia bevezetése önmagában megoldja az évtizedes kihívásokat: a szezonális túlterheltséget, a fenntarthatatlan növekedést, vagy akár a munkaerőhiányt – mutatott rá az Economxnak Rasztovits Dávid.

A Digitális Turizmus Zrt. vezérigazgatója szerint az AI nem csodaszer, ami magától fejlődik és így hasznot hajt – ez a naiv technológiai optimizmus inkább olyan félreértésekhez vezet, amelyek más területeken már előfordultak.
A gyerekcipőből ideje kilépni, hogy áldás és ne átok legyen az elkerülhetetlen szemléletváltás – figyelmeztetett.
Az információ tudás, de naivitással félrevezet
Nem elég csak bevezetni az AI-t, mert attól még nem lesz automatikusan sikeres egy vállalkozás, nem jön plusz bevétel, nem zárkózik fel egy térség, nem ugrik meg a vendégforgalom, nem profitál a gazdaság.
Ez nem pusztán egy adatgyűjtő alkalmazás, amely néhány kattintással megmondja, mikor, hova és hogyan utaznak az emberek, és az miként hajt hasznot, milyen alapot ad adhat egy szektor fejlődéséhez – sorolta a szakember.
Az AI inkább egy olyan információs struktúra, amely elvezethet a fenntartható teljesítménynövekedés irányába, de csak komplex adatvezérelt szemlélettel, versenyképes, jövőbenéző tudással és főként, megfelelő etikai keretekkel.
Ezek híján viszont torzul a szakmai párbeszéd, ami elterelheti a figyelmet a valódi strukturális problémákról, vargabetűt leírva a permanens fejlődés helyett.
Nem lesz mindenkiből globális állampolgár
Kitért rá: a digitális technológia demokratizáló erejébe vetett hit – miszerint az információ szabad áramlása előbb-utóbb feloldja a strukturális egyenlőtlenségeket – a turizmusban is már jelen van.
E narratíva szerint az okostelefonok, a foglalási platformok, a személyre szabott útvonaltervező rendszerek és az algoritmikus ajánlók révén mindenki „globális állampolgárrá” válhat és kiélvezheti az utazás örömeit.
A valóság ezzel szemben viszont egyelőre azt mutatja, hogy a technológiai eszközökhöz való hozzáférés mértéke és minősége társadalmi, gazdasági és kulturális törésvonalak mentén megoszlik. A reális viszonyrendszerek figyelembevétele nélkül márpedig a valódi választás szabadsága és lehetőségei sérülnek, és így csak néhányan húznak hasznot a digitalizációból – közölte.
Az AI sem helyettesíti az embert
A nagy techcégek célkitűzései egyaránt azt a hitet tükrözik, hogy a technológiai fejlődés szükségszerűen a társadalmi jólét irányába mutat.
Ezen felfogás szerint a mesterséges intelligencia, a gépi tanulás és a nagy adathalmazok elemzése révén egyre többet tudunk meg a világról, és ha ezek az ismeretek megfelelő kezekbe kerülnek, akkor igazságosabb és fenntarthatóbb rendszerek jöhetnek létre.
Ehhez azonban nem elég követni a technológiai fejlődés tempóját, hanem azt transzparens, emberközpontú módon kell tenni, az egyensúly fenntartásával.
A turisták mozgásmintáinak elemzése, a fogyasztói preferenciák előrejelzése, vagy a fenntarthatósági mutatók folyamatos nyomon követése csak akkor válik valódi társadalmi értékké, ha a döntéshozók és szolgáltatók értik, miként lehet az információból tudást, abból pedig bölcsességet formálni – mondta Rasztovits Dávid.
A döntéshozók térfelén pattog a labda
Mindehhez kulcskérdés a digitális eszközök hozzáférhetősége és oktatása: ne csupán néhány technológiailag fejlett szereplő profitáljon a rendszerekből, hanem valóban demokratizálódjon a turizmushoz való hozzáférés – mind a vendégek, mind a szolgáltatók oldalán – mondta.
Ehhez újfajta szabályozásra, tudatos szemléletformálásra van szükség.
Szerinte a következő évek egyik legfontosabb feladata felismerni azt, hogy a mesterséges intelligencia nem helyettesíti az emberi ítélőképességet.
A digitális tudásra építő turizmus jövője azon múlik, hogy képesek vagyunk-e a technológiai eszközöket nemcsak a növekedés, hanem az értékteremtés és közösségi jólét szolgálatába állítani – állapította meg Rasztovits Dávid.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Putyin tombolhat, nagy bajban aranytojást tojó tyúkja
Kína rettenetes új fegyvere átírhatja a partraszállás szabályait

Elképesztő újítást vetett be a Windows: szó szerint elképesztő

Kanada mint az EU tagja? Mindenki hatalmasat nyerhetne az „üzleten”, Trumpot kivéve

Nagy Mártonék fontos részleteket tisztáztak, ilyen sorsot szánnak az önkormányzati vagyonnak

Jönnek az új automaták, eltűnik a készpénz a bankokból

Hatékonyság, biztonság és mesterséges intelligencia egy üzleti laptopban (x)

Gyerekrablók tartják rettegésben az országot, kitört a pánik

Szintet lépett a szuverenitásharc, milliárdos hálózatot vettek célba Lánczi Tamásék
