Az egészségügyi szektorban zajló szemléletváltás egyre inkább kedvez az olyan, akár távolról is vezérelhető, virtuális megoldásoknak, amelyekkel a páciensek maguk is tehetnek egészségük megőrzéséért – ez derül ki a Deloitte legújabb tanulmányából.
A Deloitte amerikai egészségügyi szervezetek részvételével készített előrejelzése szerint a következő évtizedekben a kezelésalapú egészségügyi ellátásról fokozatosan áttevődhet a fókusz az egészségmegőrzésre és prevencióra.
A meglévő rendszerekbe integrált digitális eszközök támogathatják a preventív célokat, az átláthatóbb kezeléseket és a hatékonyabb utánkövetést is, amennyiben sikerül megtalálni a technológia és az emberi erőforrások közti megfelelő egyensúlyt.
Ma egyre több fogyasztói döntés születik az egészséges életmód jegyében. A betegek egészségmegőrzési fókuszának növekedésével és a digitális eszközök elterjedésével az orvosoknak integrált rálátásuk nyílhat a páciensek egészségügyi életútjára – véli Fábián Dorottya, a Deloitte Magyarország egészségügyi iparágra fókuszáló csoportjának vezetője.
A digitálisan támogatott, megelőzésre alapozó szemlélet jelentősen tehermentesítheti az egészségügyet, miközben javíthatja a páciensekkel való kapcsolatot és az ellátás minőségét, valamint a profitabilitást is.
Félúton járunk
A fenti tendenciákat felismerve számos egészségügyi szervezet újradefiniálta üzleti modelljét, hogy különböző integrált digitális megoldásokon keresztül egészítse ki a meglévő humánerőforrást.
A Deloitte Center for Health Solutions és a Scottsdale Institute 30 amerikai egészségügyi szervezet vezetőjének bevonásával készített felmérést 2022 és 2023 között, hogy teljesebb képet kapjanak arról, hogy a digitális transzformáció miként állítható az egészségmegőrzés, a betegellátás és -az utánkövetés szolgálatába.
A megkérdezett egészségügyi vezetők közül négyből hárman nyilatkoztak úgy, hogy szervezetük újragondolja korábbi üzleti modelljét, és a kezelésalapú megközelítés helyett nagyobb mértékben fókuszálnak a fogyasztók egészségmegőrzésére és jóllétére.
A szervezeteket a változásra első sorban:
- a páciensek bevonzása és megtartása (73 százalék);
- a fogyasztói preferenciák változása (37 százalék);
- és a bevételek növelése (30 százalék) ösztönzi.
Tízből kilenc megkérdezett szerint a digitális technológiák – például a különböző egészségfigyelő applikációk – megkönnyítik a szemléletváltást, de a többség azt is elismerte, hogy még csak félúton járnak ezek megfelelő integrálásában, hiszen az egészségmegőrzés és az utánkövetés területén még van hova fejleszteniük szolgáltatásaikat.
A Deloitte által megkérdezett szakértők szerint a digitalizáció megkönnyíti például az időpontfoglalást, az ütemezést és a prioritási sorrend felállítását, azonban azt is elismerték, hogy az eszközök önmagukban nem képesek változást hozni.
A legfontosabbnak azt ítélték, hogy az orvosok is támogassák az integrációt; hogy az új eszközök a meglévő munkafolyamatokba illeszkedjenek; valamint, hogy a munkatársakat felkészítsék a megfelelő használatra.