Egy kérdés mind fölött foglalkoztatja az autósokat: miért lesz aránytalanul drága az egynapos autópályamatrica? Ezt kérdezte a DK-s Vadai Ágnes is Lázár János építési és közlekedési minisztertől is, emlékeztetve a tárcavezetőt, hogy a motorkerékpárokra és a személyautókra váltható D1-es matrica 5 150 forint lesz, illetve, hogy a vonatkozó uniós rendelet mindössze annyit mond ki, hogy az egynapos matrica az éves matrica árának legfeljebb 9 százalékába kerülhet, ez alapján a D2-es díjkategóriába tartozó járművekre akár 7 315 forintot is lehet fizetni. (A D1-es kategória épp csak, 3 forinttal marad el a felső határtól.)

Ágh Péter, az ÉKM államtitkára válaszában közölte: az Európai Unióban a díjpolitika elvi kereteit az 1999/62/EK irányelv, az úgynevezett Eurovignetta irányelv fogalmazza meg, melynek legutóbbi módosítása tartalmazza az egynapos használati jogosultság bevezetésének kötelezettségét.

Az Irányelv szerint a napi díj összege legfeljebb az éves díjtétel 9 százaléka lehet, ezen belül pedig minden tagállam maga dönt az alkalmazott árról

– tette hozzá. 

A politikus arra is felhívta a figyelmet, hogy az irányelv fent említett módosítása azt is kimondja, hogy a tagállam az egynapos jogosultság megváltásának lehetőségét korlátozhatja kizárólag az átmenő forgalomra, amely szerinte

burkoltan azt jelenti, hogy az egynapos matrica bevezetésére való kötelezettség alapvetően a tranzit forgalom támogatása érdekében született meg.

Majd Ágh Péter arra jutott, hogy

tekintettel arra, hogy az autópályákat hazánkban az átmenő teherforgalom és személyforgalom használja leginkább, az ország érdeke az, hogy aki Magyarországon átmegy, az fizesse meg ennek a díját.

Tehát, gyakorlatilag nem is javasolják magyaroknak az egynapos bérletet, illetve nem szerepel kedvezményes ár bevezetése azon honfitársaink számára sem, akik nem érzik szükségességét a tíznapos bérletnek. Mindenesetre Lázár János államtitkára szerint a

magyar választópolgárok továbbra is jól járnak, hiszen a vármegye matrica rendkívül kedvezményes feltételeket biztosít a vármegyén belüli autópálya-használat tekintetében.

Csak ha tévedünk...

Egyelőre nincs konkrét időpont az egynapos matrica magyarországi bevezetése kapcsán, de az Index információi szerint ez várhatóan március 25-én történik ez meg. 

Az autopalyamatrica.hu oldal összeszedte azokat a szempontokat, amikor érdemes egynapos autópálya-matricát vásárolnunk:

  • ha tévedésből hajtottunk fel az autópályára, 60 percen belüli vásárlás esetén a bírság elkerülhető;
  • ha csak átutazóban haladunk át Magyarországon;
  • ha 10 napnál hosszabb utazást tervezünk, ugyancsak kipótolható az egynapos matricával az út, vagy elegendő csupán két darab egynapos matrica;
  • ha valóban csak egy nap utazunk az autópályán és 24 óra elég a matrica használatra. 
Érdekes ezzel szemben az, miközben korlátozott körnek lenne érdekében az egynapos matrica vásárlása, felmérésükből (amelyben több mint ötezer felhasználó vett részt) az derült ki, hogy

az autópálya-használók 98 százalékának igénye lenne az egynapos matricára.

A válaszadók többsége szerint azonban az egynapos autópálya-matrica abban az esetben érné csak meg, ha 500-1500 forintig terjedne az ára.

Leelőztük Ausztriát

Összehasonlításképpen, amíg Ausztriában 96,40 euró (kb. 37 ezer forint) a D1-es, személygépkocsikra vonatkozó autópálya használat éves bérleti díja, addig Magyarországon majdnem a kétszerese, 57 ezer forint, ami átszámítva 148 eurónak felel meg. 

Az egynapos matricák esetében is előzzük az osztrákokat, Ausztriában 8,6 euró (3 300 forint), míg Magyarországon 5 150 forintot jelent (13,3 euró) a 24 órás engedély ára. A 10 napos, vagy heti matrica árában is van különbség, azaz amíg Bécsben 11,50 euróba (4 400 forint) kerül ez a fajta jegy, addig a Nemzeti Díjfizetési Szolgáltató Zrt. berkein belül 6 400 forintos (16,50 euró) díjat szabtak ki rá