Válságban rekedt tavaly Németország autóipara az elektromos járművek akadozó európai eladásai és a fosszilis tüzelőanyaggal hajtott autók iránti kereslet csökkenése, továbbá a magas adók és költségek, a munkaerőhiány, illetve a megkövült struktúrák miatt. 

Ennek számos jelét adta az EU elsőszámú gazdasága, ahol nemcsak a legismertebb tömegpiaci márka, a Volkswagen az egyetlen, amely több ezer munkahely leépítésére kényszerül, hanem más nagy gyártók és beszállítók is megszorításokat, a termelés kiszervezését tervezik.

Az autóipar Németország gazdaságának egyik fő lába, ezért a szektor gyengélkedése is felelős azért, hogy nyugati partnerünk a 2025-ös évet is recesszióban köszöntötte.

Egyelőre marad a megrekedt állapot, sőt, a válsághelyzet fokozódhat, de van fény az alagút végén. 

Időbe telik, mégsem kell temetni a német márkákat

Ha a német autógyártás visszanyeri a versenyképességét, a fellendülés akkor is időbe telik. 

2025, illetve a következő két-három év még komoly kihívásokkal jár, viszont van remény – jelentette ki Stefan Bratzel, az Autóipari Menedzsment Központ iparági szakértője a Deutsche Welle elemzésében, amelyben szakértők a gyengélkedő terület kilátásait latolgatták.

Akad pesszimista forgatókönyv is: a Kieli Világgazdasági Intézet például azt jósolja, hogy az autóipar helyzete egyelőre tovább romolhat, mielőtt a javulás jelei egyáltalán megmutatkoznak.

2025 nagyon kemény év lesz, és immár elengedhetetlen a helyes irány meghatározása, ami nagyban függ a februári választások utáni gazdaságpolitikától – állapítják meg.

Az Autóipari Szövetség (VDA) szerint nagy hiba volt például, hogy Olaf Scholz kormánya 2023 decemberében megszüntette az elektromos járművek állami támogatását, ami az elégtelen töltési infrastruktúra mellett lefékezte az eladásokat.

Trump az elefánt a porcelánboltban

A szakértők szerint idén az európai autóipar „elefántja a porcelánboltban” Donald Trump új amerikai elnök lesz, mivel a belengetett vámpolitikája tükrében sok múlik majd azon, hogy az Egyesült Államokban és Kínában hogyan alakulnak a piacok. 

Trumpnak még el kell döntenie, hogy vissza akar-e térni az 1980-as évekhez a belső égésű motorokkal – állapította meg Frank Schwope, aki autóipari közgazdaságtant oktat a németországi Kis- és Középvállalkozások Alkalmazott Tudományok Egyetemén.

Ám szerinte ezzel együtt is van kiút a gyártók számára, mivel arra számít, hogy a jelenleg lassú elektromosautó-eladások Németországban és Európában legkésőbb 2026-ra jelentős lendületet kapnak.

Elhúzott a világ a komfortos szemlélettől

Arról már sok szó esett, hogy az évtizedekig meghatározó, németországi gyártás válságát az elektromos meghajtású autók felé haladó tendencia okozza, de legalábbis az autózás jövője a hagyományos belső égésű motorokon kívül van – függetlenül attól, hogy fosszilis tüzelőanyaggal vagy szintetikus alternatívákkal fűtik.

Ezt viszont a hagyományos márkák gyártói nehezen fogadják be, még maguk is tanulják az új készségeket az e-mobilitás, a szoftveralapú járművek, az autonóm vezetés terén. 

Ráadásul, a nagy nyereségekhez szokott vállalatvezetők rugalmatlanok, és eddig inkább homokba dugták a fejüket, remélve, hogy minden rendben lesz – fogalmazott Frank Schwope. 

Tragikus, mennyire elavult az eddigi tudás

Így viszont egyértelműen lemaradtak a globális versenyben, amit a kínai gyártók és más, feltörekvő piacok például Indiában, egyre inkább meghódítanak. 

A régi paradigmák és a tudás eróziója tragikus

– fogalmaznak a szakértők.

2025 tehát döntő év lesz a német autóipar azon törekvése szempontjából, hogy felzárkózzon a globális fejleményekhez – nemcsak a szabályozási fejlesztések, hanem a menedzsment kreatív és bátor fellépése szempontjából is – összegeztek.

Németországnak legalább annyira innovatívnak kell lennie, mint amennyire drága – jegyezte meg az Autóipari Menedzsment Központ szakértője, kiemelve, hogy ez munkahelyek ezrei miatt is fontos, mivel az előrejelzések szerint tíz éven belül közel kétszázezerrel kevesebb emberre lesz szükség a gyártásban.

Norvégia a világ élén

Az új regisztrációk száma alapján Norvégia tavaly bebizonyította, hogy a világ vezető országa lett az elektromobilitás területén. A német Autó-Motor magazin gyűjtése szerint a skandináv országban összesen 128 691 új személygépkocsit regisztráltak 2024-ben, ami 1,4 százalékos növekedés az előző évhez képest. Ezek közül 114 400 elektromos autó volt, ami lenyűgöző, 89 százalékos aránynak felel meg, amellyel az összes nemzet élén áll. Ez pedig azt jelenti, hogy már csak tíz százalékpont hiányzik a 2025-ös cél eléréséhez, amely szerint minden új autónak károsanyag-kibocsátásmentesnek kell lennie – közölte a Norvég Közúti Közlekedési Tanács.