Elindult az étrend-kiegészítők mellékhatásait gyűjtő honlap, a nutrivigilancia.hu oldalra érkező bejelentéseket szakemberek elemzik, annak érdekében, hogy azonosítani tudják a közegészségügyi szempontból is jelentős jelzéseket – tájékoztatott a Magyarországi Étrend-kiegészítő Gyártók és Forgalmazók Egyesülete (MÉKISZ).
Az étrend-kiegészítők olyan élelmiszerek, amelyek megjelenésükben sokban hasonlítanak a gyógyszerekhez, mert koncentrált – a többi közt kapszula vagy tabletta – formában tartalmaznak vitaminokat, nyomelemeket, ásványi anyagokat, valamint egyéb, táplálkozási vagy élettani hatással rendelkező összetevőket – idézi a közleményt az MTI.
A hazai étrend-kiegészítő piac dinamikusan bővül, a felnőtt lakosság jelentős része fogyaszt rendszeresen ilyen termékeket. Ezek a készítmények hosszú távú alkalmazás alatt sem veszélyeztethetik a fogyasztók egészségét, s a jó minőségű termékek esetén ez az elvárás teljesül is. Egyéni érzékenység, sok termék egyidejű fogyasztása vagy esetleges minőségi probléma esetén azonban olyan nemkívánatos hatások jelentkezhetnek, amelyek a szedés felfüggesztését tehetik indokolttá.
A MÉKISZ, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) Klinikai Gyógyszerészeti Intézete és a Semmelweis Egyetem (SE) együttműködésével elindított honlapon a fogyasztók vagy az egészségügyi szakemberek bejelenthetik, ha étrend-kiegészítők alkalmazása során feltételezett mellékhatást tapasztaltak.
Az ily módon gyűjtött jelzések elemzése, tudományos értékelése elősegítheti a termékcsoport még biztonságosabbá tételét, az esetleges problémák azonosítását.
A beérkezett bejelentéseket szakemberek elemzik és azonosítják a közegészségügyi szempontból jelentős jelzéseket. A rendszer használata teljesen anonim.
Az új oldal létrehozásával Magyarország is csatlakozott ahhoz a néhány európai országhoz, ahol az étrend-kiegészítők mellékhatásait szisztematikusan gyűjtik és elemzik.
Az SZTE Gyógyszerésztudományi Karán hosszú évek óta zajlanak az étrend-kiegészítők alkalmazását, hatékonyságát, kölcsönhatásait vizsgáló kutatások.
Ha elege van a reklámokból, most egy hatalmas változás jön
A hazai reklámszektorban új etikai kódex lép életbe, az új rendelet szigorúbb szabályokat ír elő az egészséges testkép, az étrend-kiegészítők, a járművek és a kozmetikumok reklámozásánál is.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!