A negyedévente jelentkező Cofidis Hitel Monitor a karácsonyi bevásárlási szezon közeledtével praktikusan az év végi ünnepi kiadásokat górcső alá. A reprezentatív kutatás eredménye szerint az ünnepi költségvetést átlagosan 118 ezer forintra tervezik a magyar családok az idén, ebből szeretnék kigazdálkodni az ajándékokat és a menü hozzávalóit is. Ez az összeg csaknem 20 százalékkal magasabb a tavalyinál. A többség (61 százalék) tervez ajándékot vásárolni is, átlagosan 47 ezer forintot költene ajándékokra ebben a szezonban. Tavaly karácsonyhoz képest
- 56-ról 65 százalékra nőtt azok aránya, akik az aktuális havi jövedelmükből tervezik fedezni ezt a kiadást,
- 40 százalék megtakarításból,
- 7 százalék pedig hitelből is finanszírozza a szükséges összeget.
A magyarországi munkahelyek többségénél (55 százalék) él valamilyen karácsonyi szokás. Pulykapénzre (azaz az ünnepi pénzbeli juttatásra) a munkavállalók 14 százaléka számít. A céges karácsonyi parti a munkahelyek negyedénél szokás, ünnepi dekoráció is készül (17 százalék), és ebben az időszakban fizetik ki a bónuszokat (15 százalék), valamint tárgyi ajándékot kapnak a dolgozók (14 százalék).
Az impulzusvásárlások kora lejárt
Az üzletekben való nézelődés befolyásolja a választást, de csak a lakosság egyötöde az, amely a karácsonyi bevásárlótúra közben dönti el, mi legyen a fa alatt. A magyarok fele nem bízza a véletlenre, előre kigondolja, kinek mit szeretne venni. Nem meglepő, hogy az ajándékot adók legnagyobb része novemberben rohamozza meg a boltokat, ám a Cofidis kutatásból kiderült, hogy 17 százalékuk már októberben vagy azt megelőzően elkezdte a vásárlást. A toplistát továbbra is
- a kozmetikum (31 százalék),
- a ruhanemű (29 százalék)
- és a márkás italok, élelmiszerek (28 százalék) vezetik.
Ugyanakkor ismét egyre népszerűbbek a konyhai kisgépek, 13 százalék ebben a kategóriában gondolkodik. A hitelmonitorban azt is megvizsgálták, hogy van-e összefüggés a karácsonyi költekezés és az anyagi helyzet megítélése között.
A magyarok 24 százaléka állítja, hogy kényelmesen kijön a jövedelméből, ugyanakkor a háztartások háromnegyedénél hiányos a kassza.
A nagy ünnepi sütés-főzéshez, a terülj-terülj asztalkámhoz azonban a magyarok negyede anyagi nehézség idején is ragaszkodik.
Stresszes a karácsony?
A karácsony a döntő többség szerint szeretettel és békességgel teli időszak, azonban a decemberi zsúfoltság és tolongás a boltokban a magyarok közel harmadát bosszantja. Még tovább fokozza a stresszt az anyagiak miatti aggodalom (27 százalék), az ünnepek előtti kapkodás (24 százalék),a tökéletes ajándék dilemmája (19 százalék), valamint a forgalmi dugók (10 százalék). Az üzletekben idejekorán elinduló karácsonydömpinget, illetve az ott szóló ünnepi háttérzenéket a válaszadók közel fele tartja zavarónak.
Megtudtuk azt is, hogy a magyar otthonok kétharmadában lesz karácsonyfa, 57 százalékukban viszont már műfenyőt díszítenek. Tízből nyolcan ugyanakkora fát állítanak, mint tavaly, és átlagosan 11 ezer forintot terveznek kiadni rá.