Mintegy 19 800 ember halt meg az uniós utakon bekövetkezett közúti balesetekben 2024-ben, mintegy 600-zal kevesebben mint az előző évben, ami egyéves viszonylatban 3 százalékos csökkenést jelent – derült ki az Európai Bizottság jelentéséből. A 2024-es adatok szerint a közúti balesetek során bekövetkezett halálesetek száma jelentősebben csökkent 2024-ben, mint 2023-ban, a visszaesés üteme azonban továbbra is lassú maradt.

Az uniós bizottság véleménye szerint a feljegyzett adatok azt mutatják, hogy

a legtöbb tagállam nem tudja teljesíteni az EU azon célját, hogy 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára csökkentse a közúti halálesetek számát. 

A közúti biztonság terén elért előrehaladás az EU-ban továbbra is egyenetlen. Míg egyes tagországok jelentős előrelépéseket tettek, mások továbbra is küzdenek a halálos balesetek számának csökkentéséért.

Az elmúlt öt évben

  • Görögországban, Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban jegyeztek fel szerény csökkenést a közúti halálesetek számát tekintve,
  • míg Írországban és Észtországban növekedés volt tapasztalható.
  • Bulgária, Dánia, Litvánia, Lengyelország és Szlovénia halad leginkább az 50 százalékos csökkentési cél megvalósítása felé.

Az adatok éves ingadozása a kisebb lélekszámú uniós országokban általában mérsékeltebb. 

  • Svédország és Dánia a legbiztonságosabb ország a közúti közlekedésbiztonság tekintetében. A két ország halálozási rátája a többi tagországhoz képest alacsonynak mondható: 20, illetve 24 haláleset jut egymillió lakosra vetítve.
  • Romániában (77/millió) és Bulgáriában (74/millió) a legmagasabb a halálozási arány, noha mindkét ország jelentős előrelépést tett a közúti halálesetek számának csökkentése terén, 2019 óta több mint 20 százalékos csökkenést értek el.

Az uniós átlag a vizsgált évben 44 közúti balesetben bekövetkezett haláleset volt egymillió lakosra vetítve – tájékoztatott az uniós bizottság.

Kockázatok:

  • továbbra is a vidéki utakon történik a legtöbb halálos baleset, (52 százalék),
  • a közúti balesetek többségében férfiak (77 százalék) halnak meg,
  • korosztály szerint az idősebb, 65 év feletti felnőttek, majd pedig a 18-24 fiatalok halnak meg leginkább.

A közlekedési eszközöket tekintve

  • a személygépkocsi utasai válnak a legtöbbször a balesetek áldozatává,
  • a motorosok (20 százalék),
  • a gyalogosok (18 százalék),
  • és a kerékpárosok (10 százalék) követik.

A veszélyeztetett közlekedők, köztük a gyalogosok, kerékpárosok és motorosok teszik ki a városi balesetek haláleseteinek közel 70 százalékát, ami rávilágít arra, hogy védelmük javítására sürgős szükség van.

Magyarországon a rendelkezésre álló adatok szerint közúti balesetekben

  • 2019-ben 602-en,
  • 2020-ben 460,
  • 2021-ben 544-en,
  • 2022-ben 537-en,
  • 2023-ban pedig 472-en haltak meg az országban.

Ez azt jelenti, hogy a 2019 és 2023 közötti időszakban 22 százalékkal csökkent a közúti balesetekben meghaltak száma Magyarországon 

– derült ki az Európai Bizottság jelentéséből.

Ezek a traffipaxok valósággal kaszálják a gyorshajtók forintjait: itt a lista

47 forgalmi sávot figyel 26 kamera Budapesten, bő százhúszezer gyorshajtást rögzítettek három hónap alatt a VÉDA-rendszer új sebességmérői.