Mintegy 19 800 ember halt meg az uniós utakon bekövetkezett közúti balesetekben 2024-ben, mintegy 600-zal kevesebben mint az előző évben, ami egyéves viszonylatban 3 százalékos csökkenést jelent – derült ki az Európai Bizottság jelentéséből. A 2024-es adatok szerint a közúti balesetek során bekövetkezett halálesetek száma jelentősebben csökkent 2024-ben, mint 2023-ban, a visszaesés üteme azonban továbbra is lassú maradt.
Az uniós bizottság véleménye szerint a feljegyzett adatok azt mutatják, hogy
a legtöbb tagállam nem tudja teljesíteni az EU azon célját, hogy 2030-ra felére, 2050-re pedig nullára csökkentse a közúti halálesetek számát.
A közúti biztonság terén elért előrehaladás az EU-ban továbbra is egyenetlen. Míg egyes tagországok jelentős előrelépéseket tettek, mások továbbra is küzdenek a halálos balesetek számának csökkentéséért.
Az elmúlt öt évben
- Görögországban, Spanyolországban, Franciaországban és Olaszországban jegyeztek fel szerény csökkenést a közúti halálesetek számát tekintve,
- míg Írországban és Észtországban növekedés volt tapasztalható.
- Bulgária, Dánia, Litvánia, Lengyelország és Szlovénia halad leginkább az 50 százalékos csökkentési cél megvalósítása felé.
Az adatok éves ingadozása a kisebb lélekszámú uniós országokban általában mérsékeltebb.
- Svédország és Dánia a legbiztonságosabb ország a közúti közlekedésbiztonság tekintetében. A két ország halálozási rátája a többi tagországhoz képest alacsonynak mondható: 20, illetve 24 haláleset jut egymillió lakosra vetítve.
- Romániában (77/millió) és Bulgáriában (74/millió) a legmagasabb a halálozási arány, noha mindkét ország jelentős előrelépést tett a közúti halálesetek számának csökkentése terén, 2019 óta több mint 20 százalékos csökkenést értek el.
Az uniós átlag a vizsgált évben 44 közúti balesetben bekövetkezett haláleset volt egymillió lakosra vetítve – tájékoztatott az uniós bizottság.
Kockázatok:
- továbbra is a vidéki utakon történik a legtöbb halálos baleset, (52 százalék),
- a közúti balesetek többségében férfiak (77 százalék) halnak meg,
- korosztály szerint az idősebb, 65 év feletti felnőttek, majd pedig a 18-24 fiatalok halnak meg leginkább.
A közlekedési eszközöket tekintve
- a személygépkocsi utasai válnak a legtöbbször a balesetek áldozatává,
- a motorosok (20 százalék),
- a gyalogosok (18 százalék),
- és a kerékpárosok (10 százalék) követik.
A veszélyeztetett közlekedők, köztük a gyalogosok, kerékpárosok és motorosok teszik ki a városi balesetek haláleseteinek közel 70 százalékát, ami rávilágít arra, hogy védelmük javítására sürgős szükség van.
Magyarországon a rendelkezésre álló adatok szerint közúti balesetekben
- 2019-ben 602-en,
- 2020-ben 460,
- 2021-ben 544-en,
- 2022-ben 537-en,
- 2023-ban pedig 472-en haltak meg az országban.
Ez azt jelenti, hogy a 2019 és 2023 közötti időszakban 22 százalékkal csökkent a közúti balesetekben meghaltak száma Magyarországon
– derült ki az Európai Bizottság jelentéséből.
Ezek a traffipaxok valósággal kaszálják a gyorshajtók forintjait: itt a lista
47 forgalmi sávot figyel 26 kamera Budapesten, bő százhúszezer gyorshajtást rögzítettek három hónap alatt a VÉDA-rendszer új sebességmérői.Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Legolvasottabb

Fordulat a kereskedelmi háborúban: Kína csendesen visszalépett

Ismét kísért az egészségügy ősellensége: friss számok érkeztek

Túl sokan vannak? Kizárhatnak 13 bíborost a konklávéból, ezen múlhat a választás

Egy újabb magyar miniszter szólalt meg az uniós tagságunkról, minden megváltozhat

Nem vicc: 73 millió maszk érkezett eddig Magyarországra

Újra lecsap az ezermilliárdos veszedelem a magyar költségvetésre?

Rossz hír a magyar autósoknak: jöhet a gyakoribb műszaki vizsga

Pusztító olajszennyezés sújtja a horvát tengerpartot, nagy a veszély a magyar turisták kedvelt partszakaszán

A szlovákok így kezelik a lakhatási válságot, érdemes tőlük tanulni
