A tervek szerint 2029-re készülhet el a világ leghosszabb, 18 kilométeres víz alatti alagútja, amely Közép-Európát és Skandináviát köti majd össze.

A Fehmarnbelt-alagúton autóval tíz, vonattal pedig csupán hét percre lesz szükség, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk.

A vízbe süllyesztett alagútrendszer öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll. Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.

Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezése fontos mérföldkőhöz érkezett: a Magyarországon is jól ismert PERI zsaluzási megoldásával készülő 79 alagútelem gyártása már öt gyártósoron zajlik – tájékoztatta a cég a Magyar Építők portált.

Egyedi zsaluzatot fejlesztettek ki a 217 méter hosszú és 73 ezer tonnás alagútelemek hatékony és szigorú biztonsági előírásoknak megfelelő gyártására.

Minden egyes modul 9 darab 24 méter hosszú szakaszból áll, és ezekből az egységekből az alagút építéséhez összesen 79 darab készül - mondta el Ézsiás Miklós, a PERI Magyarország ügyvezetője.

A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a cég német-, lengyel-, és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította a dániai rødbyhavni kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban immár öt gyártósoron zajlik.

A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően, egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával, már több szegmenst elkészítettek. Ezeket a tengeren szállítják el a merítési helyére, és lesüllyesztik. 

A PERI csapata számos alagút építésének sikeréhez hozzájárult már: mérnökeik

 Magyarországon az M85 részeként nemrég elkészült soproni alagút létrejöttében is fontos szerepet vállaltak.