A Baby boom és az X generációs vállalkozók száma 2022-ben 16,5 ezerrel csökkent. Ezzel szemben a nagyvállalati körben az X generáció nemcsak a tulajdonosok között, hanem a vállalatok vezető beosztásaiban is növelte jelenlétét – írja az OPTEN.

A járvány előtti időszakban a generációváltás lényegében egyenletesen zajlott, évről évre jöttek fel a fiatalabb korosztályok, aztán a járvány hozott egy kisebb törést a folyamatban, azonban a trend mára visszaállt.

Ugyan még mindig az X generáció a meghatározó a tulajdonosi körben – 50 százalékot képvisel, ami közel 325 ezer főt jelent –, azonban számuk, ha kis mértékben is, de folyamatosan csökken, átadva helyüket az Y és Z korosztálynak


– mondta Alföldi Csaba, az OPTEN céginformációs szakértője.

Az Y generáció térnyerése egyre látványosabb, a járványt követően a Baby boom generációt megelőzve a második legnépesebb kört képviselik a tulajdonosok között.

Általánosságban elmondható, hogy a fiatal generációk először a tulajdonosi körben játszanak nagyobb szerepet, később azonban a vállalati szféra menedzselésében, a cégjegyzési jogokkal rendelkezők körében. Ez a folyamat különösen észlelhető az Y generációnál és az őt követő generációknál, akik már belenőttek vagy nőnek a vállalkozások világába.

digitalizáció szerepe a hatékonyság növelésében is indokolja ennek a generációnak a nagyobb szerepvállalását, hiszen számukra a digitalizáció már lételem. Az OPTEN adatai alapján ezek a generációk a 20-as éveik közepétől kezdve egyre markánsabb szerepet vállalnak a cégvezetésben. A milliárdos árbevételű cégeknél például a menedzsmentben háromszor annyi képviselőjük található, mint a tulajdonosi körben.

A nagyvállalati körben az X generáció szerepe és súlya 2022-ben ismét észrevehető mértékben nőtt.

A tulajdonosi körben több mint 11 százalékkal növelte jelenlétét, míg a menedzsmentben közel 7 százalékkal emelkedett. Az idősebb generációk előretörésének látszólagos oka részben annak is köszönhető, hogy sok korábbi vállalkozás növelte árbevételét, amikor ezen kategóriába lépett be.

2022-ben országosan csökkent a cégalapítások száma, amihez hozzájárult az X és Y generáció képviselői cégalapítási kedvének visszaesése valószínűsíthetően a gazdasági bizonytalanság miatt is.

A fiatalok elkötelezettsége a vállalkozások iránt már megállíthatatlan.

Az Y generáció képviselői már megelőzték az X generáció tagjait a cégalapítások terén, és a Z generáció tagjai is jelentős számú céget hoztak létre 2022-ben, hasonlóan az azt megelőző évhez. „Az új alapítású cégeknél elmondható, hogy mára bekövetkezett a generációváltás, azaz a fiatalabb vállalkozók – Y, Z generáció – felé billen a mérleg.

A „meccs” a járvány ideje alatt zajlott, de 2022-ben már magabiztosan 1:0-ra áll a fiatalabb generáció

 – mondta Alföldi Csaba, céginformációs szakértő.

Napi 4 órát bámulják a gyermekek a mobiljukat

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) 2023-as Médiapiaci Jelentéséből kiderül, hogy lényegében minden eltér a fiatal generációk médiafogyasztási szokása a magyarországi átlagtól: kevesebbet tévéznek és rádióznak, a streaming viszont tarol. Bővebben >>>