A növekvő védelmi kiadások szuverén adósminőségi kihatásai a jövőbeni amerikai katonai támogatással kapcsolatos, az európai NATO-szövetségesek körében egyre erősödő bizonytalanság legközvetlenebb következményei közé tartoznak, és nehezítik az európai országok költségvetési tartalékainak feltöltését - áll a Fitch Ratings Londonban ismertetett helyzetértékelésében.

A nemzetközi hitelminősítő szerint

az európai kormányoknak korlátozott a mozgásterük a növekvő védelmi kiadásokat rövid távon ellentételező költségvetési konszolidációs lépésekre, de az esetleges európai uniós szintű finanszírozás mérsékelheti a nemzetállami költségvetésekre gyakorolt közvetlen hatást.

A Fitch kiemeli, hogy szinte mindegyik európai kormány növelte védelmi kiadásait az ukrajnai háború kezdete óta, de egyes európai országokban a védelmi költségvetés még mindig nem éri el a NATO útmutatásában szereplő 2 százalékos GDP-arányos minimumot.

A cég felidézi, hogy Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke nemrégiben szorgalmazta a kollektív uniós védelmi kiadások felemelését a hazai össztermék 3 százaléka fölé.

A Fitch Ratings elemzői szerint ugyanakkor még középtávon is valószínűtlen, hogy az összes EU-tagállam elérje a 3 százalékos GDP-arányos védelmi kiadási célt. De három-négy évig tartó felfutási időszak után sok uniós országban kivitelezhető lenne a védelmi költségvetések évi 1 százalékpontos emelése.

Valószínű azonban, hogy ez magasabb államháztartási hiányokat és emelkedő finanszírozási igényeket okozna,

tekintettel arra, hogy a lakosság öregedése, a szociális kiadások ezzel összefüggő szükséges növelése, az adóemelések jelentette politikai kihívások, valamint a növekvő adósságszolgálati költségek miatt nehézségekbe ütközhet a védelmi kiadások növelését ellentételező kiadáscsökkentések végrehajtása - áll a Fitch Ratings keddi londoni elemzésében.

A világ egyik legnagyobb hadászati-védelmi kutatóműhelye, a londoni Stratégiai Tanulmányok Nemzetközi Intézete (IISS) minap bemutatott éves globális jelentésében (Military Balance 2025) közölte: számításai szerint ha az európai országok egységesen a GDP 3 százalékára emelnék védelmi ráfordításaikat, az 250 milliárd dollárnak megfelelő kiadási többletet jelentene, ha viszont 5 százalékra növelnék GDP-arányos katonai költségvetésüket - ahogy ezt Donald Trump amerikai elnök nemrégiben szorgalmazta -, az csaknem 750 milliárd dollárral emelné az európai katonai kiadásokat.

A Fitch Ratings keddi tanulmánya szerint

a közép- és kelet-európai országokban nagyobb mértékben emelkedhetnek a védelmi kiadások, mint az Oroszországtól távolabb fekvő országokban.

Közép- és Kelet-Európában máris jelentősen növekedtek a katonai ráfordítások, amelyek ebben a térségben megközelíthetik a Donald Trump által szorgalmazott 5 százalékos GDP-arányos szintet.

A Fitch kiemeli, hogy Lengyelország tavaly hazai össztermékének 4,12 százalékát fordította védelmi költségvetésére.