A legkevésbé sem túlzás azt állítani, hogy hazajár Mogyoródra a világ autósportjának krémje, miután idén már 39-edszer vendégeskedik a Formula 1 mezőnye a Hungaroringen. Sokan a Magyar Nagydíj miatt tudják egyáltalán elhelyezni a térképen hazánkat, így
az F1 legalább akkora érték az országimázs szempontjából, mint Puskás Ferenc vagy a tokaji aszú.
Míg az 1986-os bemutatkozáskor még a vasfüggöny mögül előbújó Forma-1-es versenypályát magáénak tudó résztvevőként volt különleges Magyarország, addig mára eljutottunk oda, hogy Monza után a második legnagyobb hagyományokkal bíró futam a hazai a megszakítás nélküli lebonyolítások száma szerint.
Sikersztori a Hungaroringen
Tízmilliók követik nyomon hétről hétre a száguldó cirkusz történéseit a televízióban, de a helyszíni érdeklődés is óriási: a tavalyi Magyar Nagydíjat teltház előtt tartották meg, a négy nap alatt nem kevesebb, mint 303 ezer néző volt kíváncsi az eseményekre.
Az idén július 19-21-i versenyhétvégét sem ölbe tett kézzel várják a szervezők: május végéig befejeződött a Hungaroringen zajló munkálatok első üteme, mely során látványos változáson esett át a paddock és a főlelátó mögötti nézőtér. Az elmúlt hónapokban a versenygépek helyett a munkagépek jutottak főszerephez. A munkások nagy tempót diktáltak annak érdekében, hogy az idei futamra érkezők lássák, elkezdődött a 2026-ig tartó rekonstrukció.
- A határidők betartása miatt sokszor napi 24 órában zajlottak a munkálatok, egyszerre 400-500 fő dolgozott a területen, összesen pedig 1500 embernek adott munkát a projekt.
- Négy toronydaru és öt autódaru dolgozott, összesen 390 kilométernyi vezetéket és 3200 tonna betonacélt építettek be, és 1674 köbméter előregyártott vasbeton szerkezetet, valamint 32 ezer köbméter betont használtak fel.
- Megmozgattak 170 ezer köbméter földet, elkészült a lelátó mögötti rendezvénytér összes támfala, amely összesen 450 méter hosszú, és megépült az új lépcső, amely a nézőtérhez vezet.
- Az alsó depóterületen elbontották az épületeket, majd pedig megépült az új, immár 8000 négyzetméteres paddock.
- Emellett elkészült a végleges közműhálózat jelentős része, valamint nagy területen látványos kertépítési munkák is zajlottak annak érdekében, hogy a Hungaroring csapata méltó körülmények között rendezhesse meg a Magyar Nagydíjat.
Mogyoródi matematika
Mindez szép és jó, de megnéztük azt is, a számok nyelvén, a nyers gazdasági adatok mentén hogyan teljesített 2023-ban a Hungaroring Sport Zrt.
Tavaly 4 százalékkal emelkedett a vállalat nettó árbevétele, amely 10,73 milliárd forintra nőtt az egy évvel korábbi 10,31 milliárdról – derült ki a társaság éves beszámolójából. A nyereséges működés fénye viszont megkopott, miután a cég ugyan profitábilis maradt, ám az adózott eredmény során a 2022-es 1,76 milliárd forint után 2023-ban ennek már csak alig több, mint a fele, 799 millió forint került.
A magyar állam 100 százalékos tulajdonában álló részvénytársaság beszámolójának kiegészítő mellékletéből kiderült, hogy az árbevétel-növekedést elsősorban a Formula 1-hez kapcsolódó jegyértékesítés okozta. A versenypálya hasznosítási bevételei alacsonyabbak voltak a korábbi évekhez képest, amelynek oka a Stratégiai Fejlesztési Program kivitelezési munkálatainak elindulása és ezáltal a hasznosítható pályaidő jelentős csökkenése.
Az egyéb bevételek értéke tavaly 17,47 milliárd forint volt, amelyből a visszafizetési kötelezettség nélkül kapott állami költségtérítés összege 17,26 milliárd.
Ha vetünk egy pillantást az anyagjellegű ráfordítások meghatározói elemeire, azt látjuk, hogy az éves indexálás, illetve a forint/amerikai dollár árfolyamváltozásának együttes hatásaként csökkent a rendezői és a televíziós közvetítői jogdíj értéke. Az előbbi így is 16,34, az utóbbi pedig 2,59 milliárd forintra rúgott, ami az egy évvel korábbi bázishoz képest 12, illetve 4,4 százalékos mérséklődést takar.
Beruházás, beruházás, beruházás
Ami a fentebb műszaki tartalmában már részletezett fejlesztések előzményeit illeti, a kiegészítő melléklet tanúsága szerint tavaly a társaság 8,89 milliárd forint értékben valósított meg beruházásokat. Ahogy arról Schmidt Ádám sportért felelős államtitkár is beszélt,
mindez azt a célt szolgálja, hogy a 2026-ig záruló felújítási folyamat révén a mogyoródi versenypályán további négy plusz négy évig rendezhessenek Forma-1-es futamokat.
A nyitóegyenleg alapján a múlt év elején már rendelkeztek 2,55 milliárdnyi megkezdett beruházással, amiből 1,83 milliárdnyit az esztendő során aktiváltak. A befejezetlen beruházások záró állománya 9,61 milliárd forintra rúgott, ami elsősorban a Stratégiai Fejlesztési Program tervezési, előkészítési és kivitelezési munkálatait tartalmazza.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!