Helyi idő szerint szombat este 10 órakor kerül sor az első Las Vegas-i Forma–1-es futamra, amelyről azt mondják a szervezők, hogy egy semmihez sem fogható esemény lesz az F1 történetében.
Egyrészt a hagyományos vasárnapi versenynap helyett a szombat estét választották, másrészt pedig – példátlan módon – hatalmas összeget, félmilliárd dollárt invesztált az F1 a rendezvénybe. Ha így nézzük, ez a valaha volt legnagyobb futam a sportág históriájában.
Fele királyságát is odaadja az F1 a látványért
Az F1 és a Las Vegas-i promóter közti megállapodás különbözik minden mástól, amit eddig ennek a sportágnak a menedzselése kapcsán láthattunk. Az FIA (Nemzetközi Automobil Szövetség) eltökélt szándéka, hogy ezt a versenyt sikerre vigye, emiatt felrobbantotta szokásos üzleti modelljét azzal, hogy magára vállalta a verseny népszerűsítését. Más versenymegállapodások értelmében a független promóterek ugyanis hatalmas összegeket fizetnek azért, hogy ugyanezt megtegyék rendezvényeikért.
Ennek az egyedülálló beruházásnak jól látható vizuális jele van Vegas szívében, ahol a versenypálya lenyűgöző paddock épülete épült – ez tükröződik az F1 szerződéses kötelezettségvállalásában is. Bár hivatalosan erre a versenyre három évre szól a kontraktus, az F1 az idei év elején vállalta, hogy legalább 10 évig támogatja ezt a futamot. Las Vegas-i illetékesek ezzel kapcsolatban azt mondták, hogy életre szóló partnerséget szeretnének a Forma-1-gyel.
Ennek a versenynek az egyik leglenyűgözőbb része, hogy az F1-nek sikerült meggyőznie Vegast, zárja le a világ egyik leghíresebb utcáját, hogy otthont adjon az eseménynek. Bárki, aki ismeri a New York-i vagy londoni futamtervekről szóló korábbi F1-es jelentéseket, emlékezhet, azok ritkán szerepeltek jelentős belvárosi területeken – még a Miami Nagydíj is átkerült a Biscayne-öböl környékén tervezett helyszínről egy olyan pályára, amely a Hard Rock Stadion körül kanyarog a város északi részén.
Vegasban – valószínűleg azért, mert az F1 hajlandó maga állni a számlát – a logisztikai kérdések ezúttal kivételesen nem jelentettek problémát.
Egy dolog biztos: a Las Vegas GP irtózatosan látványosan fog kinézni. A pálya elvezeti az F1-es versenyzőket – ezáltal a nézőket – a város legikonikusabb látványosságai mellett. A középső rész egy egyenes szakaszt foglal magában, ahol az autók balról a Venetian, jobbról a Caesars Palace, majd a Bellagio mellett haladnak el.
Nagy a nyomás a Pirellin
Mivel a sportágban még sosem volt ilyen későn este, már-már éjjelinek mondható verseny, aggodalomra ad okot, hogy ez milyen hatással lesz a versenyzés minőségére. Ugyanis Las Vegas ide vagy oda, azért novemberben még a sivatagban is hideg lehet, a hírek szerint nem lesz több 5-10 foknál a futam alatt.
Emiatt a gumibeszállító Pirelli úgy próbálja kiküszöbölni a felmerülő problémákat, hogy kínálatának legpuhább abroncsait hozza, azokat, amelyek a leggyorsabban melegednek fel, ám ez még így is óriási kihívást jelent majd a versenyzőknek. Emiatt számítanunk kell arra, hogy a három edzés után a gumiabroncsok működése lesz a fő beszédtéma.
Horrorisztikus jegyárak
A Las Vegas-i verseny kapcsán a világsajtó őrületes jegyárakról ír: a jelentések szerint
az átlagos háromnapos belépőjegyért 1667 dollárt (kb. 570 ezer forint) kellett fizetni. A második legdrágább a Miami-futam, ott 1113 dollárt (390 ezer forint) kértek el a hétvégi bérletért.
Miami majdnem kétszerese az utána következő versenynek, ez pedig mindennél jobban alátámasztja, hogy Amerikában mekkora növekedési lehetőség rejlik jelenleg az F1 számára.
Az ESPN szerint az F1 hivatalosan még nem kommentálta a jegyeladásokat, az egyértelmű, hogy a viszonteladási érték jóval alacsonyabb a névértéknél, ami talán azt jelzi, hogy az F1 és Las Vegas egy kicsit túlárazta az eseményt. A szövetség egyébként napi 100 ezer látogatóval számol.
Vegas az új Monaco?
Öröm lehet az ürömben, hogy a lakosság morgolódása mellett a vállalkozások nagy üzletre számítanak ezen a héten. Greg Maffei, az F1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media vezérigazgatója a héten azt mondta a helyieknek: „Bocsánatot szeretnék kérni Las Vegas-i lakosoktól, nagyra értékeljük, hogy türelmesek és hajlandóak eltűrni minket.”
A Maffei azonban emlékeztette a Vegasban lakókat, hogy
a város csak ebből az eseményből 1,7 milliárd dollár bevételt remélhet. Az előrejelzések szerint Las Vegas alacsonyabb bevételt vár a jövő év eleji Super Bowlról szóló két héttől, így a fenti szám igencsak impozánsnak tűnik.
Az F1 viszont nagyon bízik Vegasban. Hogy mást ne mondjunk, a vezetők víziója szerint Las Vegas lesz a sportág új Monacója. Bár a Monaco GP nélküli Forma–1 puszta felvetése sok ember számára szentségtörésnek tűnik, valószínűleg néhány éven belül valósággá válhat. Teljesen nyilvánvaló ugyanis, hogy a Liberty Media, sőt Stefano Domenicali főnök is elképzelt egy olyan világot, ahol a verseny már nem szerepel a naptárban. A Liberty úgy érzi, Vegas az F1 fényes, csillogó, grandiózus újdonsága.
A Dive to Survive volt a kulcs
Egy szó, mint száz: az e heti verseny őrületesen nagy dolog lesz. Amerika egyik leghíresebb városa olyan komolyan veszi ezt a rendezvényt, hogy az még néhány évvel ezelőtt is elképzelhetetlen lett volna. Az F1 évtizedekig vakarta a fejét azzal kapcsolatban, hogy mégis miként lehetne a leghatékonyabban betörni az amerikai piacra. A Netflix Drive to Survive sorozata viszont óriási segítség volt az FIA törekvéseinek, az általa okozott fellendülés vitathatatlan, számokkal bizonyítható.
A dokusorozat ötödik évadát 570 ezer amerikai néző látta a megjelenés első hetén, ez 40 százalékos ugrás a negyedik évadhoz képest, s egyben rekord is a sorozat történetében.
Tagadhatatlan tehát, hogy a kulisszák mögött játszódó alkotás vastagon hozzájárult a sportág népszerűségének növelésében.
S bár a szervezők és a versenyzők aggódnak az időjárás, a gumik és a helyiek reakciója miatt, az biztos, hogy az első Las Vegas-i futam mérföldkő lehet a piac bővítésének tekintetében.