A Fővárosi Közgyűlés szeptember végi határidővel úgy döntött, hogy a Budapest Közút kikerül a BKK alól, és átkerül a fővárosi önkormányzat közvetlen tulajdonába. A cég a 2010-es évek eleje óta a BKK tulajdonában állt, nem véletlenül. A városvezetés most azzal indokolta a lépést, hogy ezzel a két cég közötti feladatmegosztás észszerűbbé, az irányítási viszonyok pedig hatékonyabbá válnak.
Kivel lesznek a taxisok?
Külön kiemeli a rendelet, hogy a változtatás értelmében egy társaságnál szükséges koncentrálni a taxikkal kapcsolatos feladatokat az eszközökkel és a humán erőforrással együtt. A taxis üzletág egy kézbe való telepítésével a közfeladat ellátása hatékonyabb, az ügyintézés pedig érdemben egyszerűbb lesz, ami az adminisztratív terhek csökkentését és a piacra lépés megkönnyítését is elősegíti majd.
Azt nem nevesítették, hogy melyik cég vinné a jövőben a taxiszolgáltatás felügyeletét, a Budapest Közút vagy a BKK, de az átszervezés mikéntjéből fakadóan inkább talán az a logikus, hogy a Budapest Közút kompetenciájába fog tartozni
– írja a vg.hu
Az átalakítás okairól túl sok érdemi információ egyelőre nem derült ki, ám a határozatból az is látszik, hogy az eddigi BKK-leány Budapest Közutat a BKK egyenrangú partnerévé teszik. A közgyűlés felkérte Karácsony Gergely főpolgármestert, hogy az átstrukturálás végrehajtásához szükséges okiratokat készítse elő, és terjessze be a fővárosi közgyűlés elé.
Megnyirbált feladatkör
A teljes képhez hozzátartozik, hogy a BKK és a Budapest Közút szétválasztása nem új keletű kísérlet, de ebben a folyamatban ilyen messzire még semelyik városvezetés sem jutott, mint mostani.
A társaság 2011. szeptember 30-án alakult meg, miután kivált a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt.-ből. Évekig a BKK Közút nevet viselte, aztán 2016 januárjától vette fel a jelenleg is használt Budapest Közút nevet.
Anno döntés született, hogy a BKK helyett a Budapest Közút fogja ellátni az operatív közútkezelői feladatokat.
Rögzítették, hogy a BKK-nak elsősorban közlekedésszervezőként kell jelen lennie a főváros integrált városüzemeltetési modelljében. Ezúttal viszont nemcsak a BKK feladatkörét nyirbálta meg a városháza, hanem az eddigi tulajdonosi viszonyokat is felszámolta – írta meg a vg.hu
Egységes közlekedésszervezés
Vitézy Dávid a Partizán YouTube csatornájának elmondta, hogy ez a mostani lépéssel a városháza homlokegyenest szembe megy azzal az eredeti filozófiával, amely a BKK-t annak idején létrehozta.
Akkor, amikor a nemzetközi trendek egyértelműen bizonyítják, hogy a gombamód szaporodó mikromobilitási eszközök (roller, scooter, segway stb.) vagy éppen a Lánchíd egyéni közlekedésből való kizárása miatt is mennyire felértékelődik az egységes közlekedésszervezés.
Számos európai nagyváros küzd most azzal, hogy valahogy rendszerezze az újabb és újabb privát szolgáltatókat és ezek ezernyi platformját. Mindez Budapesten is gondot okoz, a BKK viszont képes lenne beterelni egy közcélú rendszerirányító alá a különböző szolgáltatásokat. Csakhogy úgy ez biztosan nem fog menni, ha a főváros vezetése a BKK létezésében lát ellentmondásokat, és ezért nekiáll szétverni a cég kereteit
– állapította meg Vitézy Dávid.