A Sky média megszerezte a Premier League indulása óta piacra dobott legnagyobb meccs-csomagot, miután az angol liga vezetősége a TNT Sports mellett a Comcast tulajdonában lévő műsorszolgáltatónak adta el a hazai közvetítési jogok többségét, évente több mint 1,6 milliárd fontért. Ez a valaha volt legnagyobb összeg, amiért nemzeti futballbajnokságot értékesítettek a televíziós piacon.
A négy szezonra eladott, és 6,7 milliárd fontot érő üzlet fontos tesztje volt a Premier League alkupozíciójának a műsorszolgáltatókkal szemben, ám úgy tűnik, mindenki jól járt.
A Sky ugyanis az árverésen értékesített öt csomagból négyet szerzett meg, ami a maximum egy műsorszolgáltatót illetően. A szerződés több mint 200 közvetíthető mérkőzést foglal magában az idény során, beleértve a kulcsfontosságú „Szuper vasárnap” időpontokat is. A fennmaradó szombat déli mérkőzéscsomagot a BT és a Warner Brothers Discovery közös tulajdonában lévő TNT szerezte meg – közölte a Financial Times.
A leütött üzlet azt jelenti, hogy az Amazon többé nem adja a Premier League találkozóit az Egyesült Királyságban, míg a többi rivális ajánlattevő, például a Leonard Blavatnik milliárdos által támogatott Dazn elesett attól, hogy a következő négy évre bármilyen PL-mérkőzést sugárzást biztosítson.
Az árverést komoly próbatételnek tekintette Richard Masters, a Premier League vezetője, ugyanis öt év után először dobták piacra a hazai közvetítési jogokat. A koronavírus-járvány idején csak egy, már meglévő szerződést hosszabbítottak meg.
A kluboknak írt levelében Richard Masters azt írta, hogy
a 6,7 milliárd fontos összeg mintegy 4 százalékos növekedést jelent az átlagos éves jogdíjakat illetően az előző megállapodáshoz képest. Az összefoglalókat megkaparintó BBC által fizetett 282 millió font azonban stagnált.
Dana Strong, a Sky csoport vezérigazgatója szerint a Sky ügyfelei jelentős növekedést fognak tapasztalni. Ez azért van így, mert bár a műsorszolgáltatók magasabb teljes összeget fizetnek, a liga a csomagban szereplő élő mérkőzések számát évi 200-ról 270-re növelte.
Ez az összeg már a kormányt is érdekli
A Premier League globális vonzereje akkora, hogy a liga nemzetközi közvetítési jogdíjakból származó bevételei korábban meghaladták a hazai megállapodások értékét. A becslések szerint a nemzetközi jogok értéke 2022-25-től körülbelül 5,3 milliárd font volt, szemben a hazai megállapodások 5,1 milliárd fontjával.
A bajnokság az Egyesült Királyság legnagyobb kulturális exportcikkei közé tartozik, de a liga összetűzésbe került a kormánnyal az angol labdarúgás független szabályozó hatóságának közelgő bevezetése miatt. A Premier League vezetősége arra figyelmeztetett, hogy a konzervatív kormány döntése akadályozhatja a versenyképességet, és növelheti a politikai beavatkozás esélyét.
Az emelkedő közvetítési díjak is katalizálhatják azon erőfeszítéseket, amelyek szerint a Premier League-nek több pénzt kellene a futballpiramis többi részébe irányítania.
A kormány szorgalmazta, hogy az első osztály és a három alacsonyabb profi osztályt működtető angol labdarúgóliga állapodjon meg az újraelosztási megállapodás feltételeiről, de a tárgyalások elhúzódtak.
Van, ahol nem ilyen rózsás a helyzet
A PL márkaerejének definiálásával kapcsolatban jó viszonyítási pont az, ami Franciaországban történt. A Ligue 1 nem rendelkezik a Premier League kereskedelmi vonzerejével, de azért az mégiscsak meglepő, hogy a hazai jogok árverése olyan rosszul sikerült, hogy le kellett venni a piacról.
Vajon ez azt jelenti, hogy annyira nem érdekli a francia embereket a saját bajnokságuk, hogy a szolgáltatóknál megszűnt a versenyfutás a jogokért?! A liga így most kétségbeesetten várja, hogy az olyan cégek, mint az Amazon és a beIN többet ajánljanak, miután nem kaptak olyan ajánlatot, ami megfelelt volna a minimális árnak a Ligue 1 két fő élő közvetítési csomagjára a 2024-2029-es időszakra vonatkozóan.
Olaszországban azért ennél jobb a helyzet:
a Serie A októberben bejelentette, hogy öt évre 4,5 milliárd eurós szerződést kötött (évente körülbelül 900 millió euró), ami jelentősen kevesebb, mint a Premier League által kínált összeg, de mindenképpen szép eredmény.
A szerződés értelmében a DAZN és a Sky is közvetítheti az olasz élvonal meccseit.
A spanyol élvonal a Telefónicával és a DAZN-nel kötött ötéves partnerség második szezonjánál tart, a megállapodás együttes értéke körülbelül 4,95 milliárd euró. Hasonlóan az angol bajnoksághoz, itt sem nőttek grandiózusan az előző kontraktushoz képest a jogdíjak, ám sokkal több La Liga meccset közvetítenek.
Németországban a Premier League-hez hasonlóan a Bundesliga következő hazai jogdíjciklusa is a 2025/26-os szezontól kezdődik. A jogok oroszlánrészét jelenleg a Sky és a DAZN birtokolja egy négyéves megállapodás keretében, amelynek értéke átlagosan 1,1 milliárd euró szezononként, azaz összesen 4,4 milliárd euró.
A top5 liga jelenlegi szerződései:
- Premier League − 1,75 milliárd euró/év;
- Bundesliga − 1,07 milliárd euró/év;
- La Liga − 990 millió euró/év;
- Serie A − 900 millió euró/év;
- Ligue1 − 582 millió euró/év.
Így mossák tisztára magukat a tekintélyelvű rezsimek a sporttal
Bár anyagilag szinte valamennyi sportág jól jár a sportmosási projektekkel, totális gazdaságpolitikai katyvaszt generál. Ráadásul társadalmi, ideológiai és szociálpszichológiai zűrzavart is okoz, hiszen egyes vélekedések szerint országok és sportszövetségek dollármilliárdokért adják el lelküket olyan nemzeteknek, akik komoly ember jogi bűneiket palástolnák a bankjegyekkel. Ha többre kíváncsi−−−>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!