A Sky média megszerezte a Premier League indulása óta piacra dobott legnagyobb meccs-csomagot, miután az angol liga vezetősége a TNT Sports mellett a Comcast tulajdonában lévő műsorszolgáltatónak adta el a hazai közvetítési jogok többségét, évente több mint 1,6 milliárd fontért. Ez a valaha volt legnagyobb összeg, amiért nemzeti futballbajnokságot értékesítettek a televíziós piacon.
A négy szezonra eladott, és 6,7 milliárd fontot érő üzlet fontos tesztje volt a Premier League alkupozíciójának a műsorszolgáltatókkal szemben, ám úgy tűnik, mindenki jól járt.
A Sky ugyanis az árverésen értékesített öt csomagból négyet szerzett meg, ami a maximum egy műsorszolgáltatót illetően. A szerződés több mint 200 közvetíthető mérkőzést foglal magában az idény során, beleértve a kulcsfontosságú „Szuper vasárnap” időpontokat is. A fennmaradó szombat déli mérkőzéscsomagot a BT és a Warner Brothers Discovery közös tulajdonában lévő TNT szerezte meg – közölte a Financial Times.
A leütött üzlet azt jelenti, hogy az Amazon többé nem adja a Premier League találkozóit az Egyesült Királyságban, míg a többi rivális ajánlattevő, például a Leonard Blavatnik milliárdos által támogatott Dazn elesett attól, hogy a következő négy évre bármilyen PL-mérkőzést sugárzást biztosítson.
Az árverést komoly próbatételnek tekintette Richard Masters, a Premier League vezetője, ugyanis öt év után először dobták piacra a hazai közvetítési jogokat. A koronavírus-járvány idején csak egy, már meglévő szerződést hosszabbítottak meg.
A kluboknak írt levelében Richard Masters azt írta, hogy
a 6,7 milliárd fontos összeg mintegy 4 százalékos növekedést jelent az átlagos éves jogdíjakat illetően az előző megállapodáshoz képest. Az összefoglalókat megkaparintó BBC által fizetett 282 millió font azonban stagnált.
Dana Strong, a Sky csoport vezérigazgatója szerint a Sky ügyfelei jelentős növekedést fognak tapasztalni. Ez azért van így, mert bár a műsorszolgáltatók magasabb teljes összeget fizetnek, a liga a csomagban szereplő élő mérkőzések számát évi 200-ról 270-re növelte.
Ez az összeg már a kormányt is érdekli
A Premier League globális vonzereje akkora, hogy a liga nemzetközi közvetítési jogdíjakból származó bevételei korábban meghaladták a hazai megállapodások értékét. A becslések szerint a nemzetközi jogok értéke 2022-25-től körülbelül 5,3 milliárd font volt, szemben a hazai megállapodások 5,1 milliárd fontjával.
A bajnokság az Egyesült Királyság legnagyobb kulturális exportcikkei közé tartozik, de a liga összetűzésbe került a kormánnyal az angol labdarúgás független szabályozó hatóságának közelgő bevezetése miatt. A Premier League vezetősége arra figyelmeztetett, hogy a konzervatív kormány döntése akadályozhatja a versenyképességet, és növelheti a politikai beavatkozás esélyét.
Az emelkedő közvetítési díjak is katalizálhatják azon erőfeszítéseket, amelyek szerint a Premier League-nek több pénzt kellene a futballpiramis többi részébe irányítania.
A kormány szorgalmazta, hogy az első osztály és a három alacsonyabb profi osztályt működtető angol labdarúgóliga állapodjon meg az újraelosztási megállapodás feltételeiről, de a tárgyalások elhúzódtak.
Van, ahol nem ilyen rózsás a helyzet
A PL márkaerejének definiálásával kapcsolatban jó viszonyítási pont az, ami Franciaországban történt. A Ligue 1 nem rendelkezik a Premier League kereskedelmi vonzerejével, de azért az mégiscsak meglepő, hogy a hazai jogok árverése olyan rosszul sikerült, hogy le kellett venni a piacról.
Vajon ez azt jelenti, hogy annyira nem érdekli a francia embereket a saját bajnokságuk, hogy a szolgáltatóknál megszűnt a versenyfutás a jogokért?! A liga így most kétségbeesetten várja, hogy az olyan cégek, mint az Amazon és a beIN többet ajánljanak, miután nem kaptak olyan ajánlatot, ami megfelelt volna a minimális árnak a Ligue 1 két fő élő közvetítési csomagjára a 2024-2029-es időszakra vonatkozóan.
Olaszországban azért ennél jobb a helyzet:
a Serie A októberben bejelentette, hogy öt évre 4,5 milliárd eurós szerződést kötött (évente körülbelül 900 millió euró), ami jelentősen kevesebb, mint a Premier League által kínált összeg, de mindenképpen szép eredmény.
A szerződés értelmében a DAZN és a Sky is közvetítheti az olasz élvonal meccseit.
A spanyol élvonal a Telefónicával és a DAZN-nel kötött ötéves partnerség második szezonjánál tart, a megállapodás együttes értéke körülbelül 4,95 milliárd euró. Hasonlóan az angol bajnoksághoz, itt sem nőttek grandiózusan az előző kontraktushoz képest a jogdíjak, ám sokkal több La Liga meccset közvetítenek.
Németországban a Premier League-hez hasonlóan a Bundesliga következő hazai jogdíjciklusa is a 2025/26-os szezontól kezdődik. A jogok oroszlánrészét jelenleg a Sky és a DAZN birtokolja egy négyéves megállapodás keretében, amelynek értéke átlagosan 1,1 milliárd euró szezononként, azaz összesen 4,4 milliárd euró.
A top5 liga jelenlegi szerződései:
- Premier League − 1,75 milliárd euró/év;
- Bundesliga − 1,07 milliárd euró/év;
- La Liga − 990 millió euró/év;
- Serie A − 900 millió euró/év;
- Ligue1 − 582 millió euró/év.