A fúrások és talajmechanikai szondázás eredményei alapján pontos képet kaptunk a földtani viszonyokról, és ennek megfelelően dolgoztuk ki a kármentesítési stratégiát – nyilatkozta az Indexnek Kozma Szabolcs.

Mol Magyarország logisztikai vezetője a gárdonyi olajszennyeződéssel kapcsolatban közölte, hogy 

a szakértők javaslata alapján a vállalat az 50 méteres sugarú körben lokalizált szennyezés terjedését hosszú távon egy L alakú folyadékzáró fal kiépítésével tervezi meggátolni. 

Még tavaly októberben keletkezett repedés Gárdony zártkerti részén a Mol Százhalombattát Péccsel összekötő termékvezetékén. Emiatt több száz köbméter benzin és gázolaj szivároghatott a talajba.

A Mol az elmúlt hónapokban számos vizsgálatot végzett, hogy feltérképezze és nyomon kövesse a talaj állapotát és a szennyeződés kiterjedését. Az azonnali lépések mellett ennek eredményeként dolgozták ki a hosszabb távra szóló kármentési stratégiát.

Jelenleg is 22 olyan kút üzemel a területen, amelyekkel naponta 500−600 liter üzemanyagot távolítanak el a talajból.

Felszín alatti folyadékgyűjtő hálózat és szivattyúk telepítésével folyamatban van egy automatizált rendszer kiépítése, amivel biztosítható az elfolyt üzemanyag még hatékonyabb eltávolítása, a naponta eltávolított szennyeződés mennyiségének jelentős emelése.

Azért pedig, hogy megakadályozzák a szennyeződés további terjedésének a lehetőségét is,

folyadékzáró falat építenek, amely a felszín alatt 27 méter és 13 méter közötti mélységben gátat szab a szennyezettség terjedésének.

A Mol február végén nyújtja be az illetékes hatóságoknak a tényfeltárási záródokumentációt, amely a kármentesítés eddigi eredményeit és a további intézkedéseket is tartalmazza.

Ami pedig a vezetéksérülés pontos helyén élő, tevékenykedő lakosok kártalanítását illeti, tárgyalnak az érintett ingatlantulajdonosokkal. 

A hiba okának feltárása ugyanakkor, mint a szakember fogalmazott, jelenleg is tart.