A weboldalak megnyitásakor felugró, a sütik használatára figyelmeztető bannerek elhagyását kezdeményezi az Európai Bizottság fogyasztóvédelmi hivatala. A sütikre vonatkozó ígéretét hivatalos várhatóan március 28-án jelenti be Brüsszel az Európai Fogyasztói Csúcstalálkozón – értesült az Euractiv.
A cookies-használat közvetlen érintettjeit, vagyis a fogyasztói csoportokat, a kiadókat, a hirdetőket és a technológiai cégeket a következő időszakban konzultációra hívja a bizottság.
A kezdeményezés Didier Reynders igazságügyi és fogyasztóvédelmi biztoshoz köthető, aki már korábban beszélt a „sütifáradtság” jelenségéről.
Az Európai Unió tisztségviselője azt a jelenlegi rendszert szüntetné meg, amely során az európai fogyasztókat minden weboldal első felkeresésekor arról kérdezik, hogy beleegyeznek-e személyes adataik anonim feldolgozásába. A felhasználók ebbe beleegyeznek anélkül, hogy tudnák mivel jár a sütik használata.
A sütik használata nemcsak fogyasztóvédelmi, hanem adatvédelmi kérdés is. A kereskedelmi ügyletekre a fogyasztóvédelmi jog vonatkozik, amelyet az adatvédelmi irányelv, vagyis a GDPR előtt kell figyelembe venni.
Nehéz feladat lesz elhagyni a sütiket
A fogyasztóvédelmi hatóság ígérete egyelőre nem tűnik könnyen megvalósíthatónak, mivel szembemegy a bizottság digitális ágával, amelynek javaslatára lépett életbe 2017-ben az elektronikus hírközlési adatvédelmi irányelv (GDPR).
A GDPR körüli vitákat a Franciaország vezette tagállami koalíció eltérítette, amely olyan rendelkezéseket kívánt bevezetni, amelyek lehetővé teszik a bűnüldöző szervek számára, hogy hozzáférjenek és megőrizzék a magánjellegű elektronikus kommunikációval kapcsolatos adatokat.
Sütifáradtság már van, új sütikoncepció még nincs
Bár még mindig nincsenek egyértelmű elképzelések arról, hogy a sütikre vonatkozó kötelezettségvállalást hogyan lehetne a gyakorlatban végrehajtani, ötletek már vannak. Az egyik javaslat szerint a felhasználók hozzájárulását nem kérnék minden alkalommal a cookie-banneren keresztül.
Ehelyett csak egyszer kellene engedélyezni a sütiket, amelyet a böngésző beállításakor tudna megtenni a felhasználó. Szintén a böngészőbeállításokban találhatnák a felhasználók a részletes magyarázatát is annak, hogy miért kéri a weboldal az adatokat, elfogadása milyen előnyökkel jár, és a személyes adatainkat kik használják fel és milyen célból .
Ez az intézkedés azonban jelentős hatalmat adna a webböngészőket szolgáltató vállalatoknak. Az eredmény további piaci koncentráció lehet, mivel a Google működteti a világ egyik legnépszerűbb böngészőjét, a Chrome-ot, amely a becslések szerint a globális piaci részesedés kétharmadát teszi ki.
Az Euractiv-nak nyilatkozó iparági források azt mondták, hogy a tervezet megkerüli az elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet tanácskozási folyamatát, és figyelmen kívül hagyja azt a tényt, hogy a cookie-szalaghirdetések az elektronikus és az általános adatvédelmi rendelet követelményei.